indy

salle_89

Välkänd medlem
24 jul 2006
104
0
6
Örnsköldsvik
NEJ , det e inge bra att det e en annan motor än vad det står i papperen!!
Det e nog därför den e så billig!
Om jag säger om du skulle kvadda den så får du inte ut ett korvöre på försäkringen!
HOJ!!!
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Äh, va fan..en skoter för 10000 har man ändå ingen helförsäkring på..kvaddar man den totalt köper man en ny!

Är det som säljaren säjer att den är helrenoverad är det BRA! Går den dessutom finfint så förstår inte jag varför det inte skulle vara ett bra köp i den prisklassen.

..sen min personliga åsikt är att fösöka hosta upp en 15-20 till och köpa en XC-600 (ja, jag äger en sådan...) med Gen-II chassi istället. En gedigen maskin som var klassens bästa på sin tid (1999) och som fortfarande står sig väl!

Men jag har all förståelse för den som inte har mer cash än låt säga 10000. Jag säger, åk och titta/provkör och bry dig inte om försäkring...
 

danny

Medlem
27 sept 2006
28
0
1
skellefteå
Okej tackar för svaren.
killen sa att han hade försäkrat den hos folksam med 500-motorn så de är lugnt.

Nåt ja kom på var att han inte hade bytt lager på veven när han likaså renoverade motorn, lite konstigt..
 
Last edited:

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Saken är väll inte vad du får ut av försäkringen? saken är väll att de är olagligt att köra en skoter som är registrerad som en 500 men självaverket är en 650?

Äh, va fan..en skoter för 10000 har man ändå ingen helförsäkring på..kvaddar man den totalt köper man en ny!
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Saken är väll inte vad du får ut av försäkringen? saken är väll att de är olagligt att köra en skoter som är registrerad som en 500 men självaverket är en 650?
Precis, men hur ofta kommer man i kontakt med polisen i en sådan fråga? Man åker ju fortare än 70 km/h på leder och det är straffbart det oxå. Och de gånger man kommer i kontakt med försäkringsbolaget är när man kvaddar den och vill ha ut försäkringspengar.

Så..visst, den är olaglig, men man kommer aldrig i kontakt med vare sig länsman eller försäkringstjänstemän. Så det är bara att köra...


För att tillägga en sak...även om det i praktiken sitter en 650 motor under huven vet INTE länsman någonting om detta. Och en skoter har mig veteligen aldrig varit in på besiktning.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Det är väll förfan klart att polisen kommer om de händer en riktigt olycka? :p
Lixom klart man inte träffar polisen ute på leden. även om du skulle göra hade dom inte kollat upp din motor då.. Men om olyckan inträffar kan de bli jobbigare.

Precis, men hur ofta kommer man i kontakt med polisen i en sådan fråga? Man åker ju fortare än 70 km/h på leder och det är straffbart det oxå. Och de gånger man kommer i kontakt med försäkringsbolaget är när man kvaddar den och vill ha ut försäkringspengar.

Så..visst, den är olaglig, men man kommer aldrig i kontakt med vare sig länsman eller försäkringstjänstemän. Så det är bara att köra...


För att tillägga en sak...även om det i praktiken sitter en 650 motor under huven vet INTE länsman någonting om detta. Och en skoter har mig veteligen aldrig varit in på besiktning.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Är de din första skoter? Jag skulle iaf vilja påstå att en indy är en bra första skoter. Man får skruva på alla gamla skotrar. spelar ingen roll vilken modell du köper iprincip. Det är "ödet" som avgör ^^..

har hört att de är bara skruva i polaris indy, är de så? eller är de bra kvalité?
 
R

Robin

jo alla gammla skotrar får man skruva i och alla skotrar under 15000 skall räknas som renoverings objekt vid köp
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Det är väll förfan klart att polisen kommer om de händer en riktigt olycka? :p
Lixom klart man inte träffar polisen ute på leden. även om du skulle göra hade dom inte kollat upp din motor då.. Men om olyckan inträffar kan de bli jobbigare.
..sant!.. tänkte inte på det.. :) Men man får väl ge fan i att ge sig in i en olycka..det är varken bra i juridiskt- eller fysiologiskt perspektiv.. haha..
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
I annonsen står ju att det är en Indy 650 med en 500-motor = de BORDE inte vara lika kinkigt om olyckan är framme, du har ju ändå bromsat dig själv med att plocka bort en sisådär 30 pållar...
Däremot skulle jag själv tycka det skulle kännas lite onödigt att stå å betala försäkring för en 650 när man har en 500 men men...
 

Nygge

Välkänd medlem
7 feb 2005
118
0
6
vännäs
I annonsen står ju att det är en Indy 650 med en 500-motor = de BORDE inte vara lika kinkigt om olyckan är framme, du har ju ändå bromsat dig själv med att plocka bort en sisådär 30 pållar...
Däremot skulle jag själv tycka det skulle kännas lite onödigt att stå å betala försäkring för en 650 när man har en 500 men men...
Ja jag håller med dig keihin. Jag är ganska säker på (rätta mig om jag har fel) att då man har mer effekt än vad som står i regestreringsbeviset får man inte ut på försäkringen. Om man har mindre effekt än i regbeviset spelar det ingen roll.
 

polarisN

Medlem
28 sept 2006
18
0
1
Örviken
hej
det är ingen ungdom som har den, så den är nog lungt körd med han är väll kring 35 år skulle ja tro. Han har nog inte kört så mkt med den. Tänkte bara du ville veta :p
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
har hört att de är bara skruva i polaris indy, är de så? eller är de bra kvalité?


jag har inte haft nån polaris än.. ska väll köpa en snart för jag tycker de är bästa skotern men farsan hade en indy 500 -89 å den *****des ALLDRIG å då var de mest jag som körde den å då kan jag lova att den gick hårt men som sagt enda som hände på den va att gaswiren gick av de va de enda så jag kan säga att de inte är mkt skruva i polaris

MVH
 
R

Robin

hej
det är ingen ungdom som har den, så den är nog lungt körd med han är väll kring 35 år skulle ja tro. Han har nog inte kört så mkt med den. Tänkte bara du ville veta :p

haha gubbar kan vara rätt vilda på skotrar dom med ;)