Infotråd -> Polaris iq 600rr 2009 !

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
har du drevat om än? gick det att använda orginal kedjan?

9. Jag ska dreva ner min till 20/41 är tanken. Jag behöver inte köra snabbare än 140 i vilket fall. (Vet inte hur fort den går med den drevningen)[/quote]
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
har du drevat om än? gick det att använda orginal kedjan?

9. Jag ska dreva ner min till 20/41 är tanken. Jag behöver inte köra snabbare än 140 i vilket fall. (Vet inte hur fort den går med den drevningen)
[/quote]

Det går att använda originalkedjan med 21-41 drev iallfall !
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Här kommer några bilder hur jag har monterat båda mätarna, samt den extra oljenivålampan. Jag valde att ha kvar extra oljenivålampa p.g.a att den som sitter i fartmätaren blir skymd. Men även den funkar! Man behöver dra 2 x-tra sladdar från varvmätarkabelknippan till oljelampan (Lila och brun) Originalkontakterna passar i båda mätarna utan xtra besvär. Man måste även testa sig fram till rätt position så inte styrhöjjaren tar i mätaren när man svänger det går på typ 2mm nära, samt vill man även kunna nolla tripmätaren! Sikaflexa även fast skumfiltrena i huven för annars sitter dom som skit + att den kan även ta in snö runt framlampan ! Det är löst genom att dra en silicon fog runt framlamporna. Andra mods jag har gjort är att höjja på gummistopparna fram i boggien 10mm så inte stötdämparen bottnar innan saxen tar i gummikuddarna, och släppt balataremmarna lösare. Har även fixat så inte startsnöret skavar hål i kylslangen, samt flyttat perc knappen längre mot styrpadden så man inte slår i backen i misstag. Och även lagt 2 buntband runt kylvätskebehållaren. Och så kollade jag även upp så luftburken låg ordentligt mot förgasarna, på mag sidan så var inte gummit som det skulle.. Fixat nu ! Fixade även bromslangen med krymplast så den inte skall nötas sönder när man svänger fullt åt höger. Och drog även fast el kablarna under pyramiden med ett xtra buntband så dom skulle vara i en ok position. En sak till som skall kollas är bulten vid nedre drevet i kedjehuset så den sitter, men det blir efter 1 service. Skotern är körd typ 500m so far. ( Är lite besviken på polaris att dom släpper ut dom till kund så här) Hoppas dom har bättre slut granskning i framtiden ! Lycka till alla andra som kör RR :)







 
Last edited:

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
Hej ! lägger in mina frågor även på denna tråd för jag skulle vilja ha många svar eftersom maskinen är flongny å det är lättare att gå tillbaka till återförsäljaren å påpeka..

Var å hämtade ut en IQ 600rr se till grabben i går. Modellen med en påbultad förlängning. Tyckte det var en bättre maskin för pengarna 44a å lite fölängd för lessnar man på att köra lång så är det ju bara att ta bort förlängningen å byta matta. Är inte så ajour på dessa nya maskiner lade av med skoter för sisådär 15 år sedan (eft. 3 njurbäckeninflammationer) så därför har jag ngr frågor som ni ev kan ge mig svar på..

1. när den står platt på garage golvet har den som ett slekigt läge på boggien jag kan med lätt tryck trycka bakdelen ca 10cm å där stannar den därefter lyfter jag å då stannar den i det övre läget har kollat å det är en av länkarna som går emot en stopp åt ena resp andra hållet vad är denna slekmån bra för..

2. boggien ja..upptäckte att om man står på fotstegen å gungar (85kg) så fjädrar ju framvagnen lite (som den ska) men boggien är helt stum!!jag hoppade då av å gungade med hela min vikt på bakre lyftbågen å denna är ju förlängd så hävkraften blir ju enorm men..nästan stum! ska den va så jävla hård eller är det nåt mysko? Har läst om ngn här på forumet som testat en SE å tyckte boggien var för mjuk??

3. eftersom luftburken var felmonterad (tog i drivaxeln å insugsstosarna var inte inpassade i burken) så var jag tvungen att demontera denna upptäckte då att förgasarhalsarna va rejält oxiderade även motorn/förgasarna har oxid lite här å där dessa skotrar är ju kvarvarande
-09 å har stått länge så även styrspindlarna/nitskallar har ett oxidskikt som ett grått pulver å lite missfärgning av aluminiumet. Frågan är då har eran skoter denna oxidation? är nämligen lite orolig att även inandömet tex. vevhus mm. är oxiderat..

4. När jag tog bort luftburken upptäckte jag även att sekundärvariatorn glappar. Den har ett axialt glapp på ca 2-3mm är det nåt att den ska självcentreras eller.?
märkte även ett radiellt glapp man kan mao. vrida sekundären med/motsols utan att axeln snurrar.. blir det inte slitet fort om man hoppar mm. om den redan som flongny glappar?

5. vad ingår i första servicen å är den gratis för er? min återförsäljare tar 1200kr men bjuder på dom rätta munstyckena om jag byter dessa själv!? (ingår inte både inkörnings samt originalbestyckningsmunstycken i köpet?)

6. på tal om vad som ingår vid köpet..jag fick med en liten påse med en mekanisk hastighetsmätare i miles. 2 varnings lampor å en handbok.
jag köpte samtidigt en billig barnskoter till den mindre grabben å med den fick man även med diverse verktyg (inget av kvalla men ändå..) Fråga: brukar det inte följa med ett enda verktyg tex. ett T-verktyg som man komprimerar sekundär variatorn för att underlätta rembyte, ett för att justera boggiefjädringen, en haknyckel för justering av framdämparna, å såklart en t-stiftnyckel? Jag kommer ihåg när jag köpte en ny helcross då fick man med dessa verktyg + verkstadshandbok å även en exra kolv! Men..men tiderna kanske förändras inte ett enda verktyg på en pryl för över 100 papp..

7.På tal om förändrade tider så tycker jag att det har blivit lite slarv med tanke på vad man pyntar.. fan! det är inget roligt att hitta skitigt torkpapper nerknölat vid bromsskivan. snemonterad varvräknare fladdriga (glappande) nitningar sitter till gummistroppar å dessutom för långt avstånd till ena niten så man får stäcka stroppen som ett psyk. inte ens en tändstiftnyckel medf. Det finns fästbläck med förborrade nithål mot bukplasten under variatorn men oborrat å onitat i plasten. exp-kärlet hänger i en (1) kattstrypare å ingen slang från överströmmaren. demonterade sadeln å då kom pinnbultarna med ist. för bara muttrarna.. såna här grejer ger ju ett dåligt första intryck jobbar själv som pedant mekare å kräks därför åt sånt här jävla hafsjobb. Jo jag vet att det är en racereplica men dom behöver ju inte rejsa på löpande bandet för det!! har era maskiner såna här klantiga småfel.
eller? Tack på förhand mvh/pelle
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag svarade så bra jag kunde i iq rr SE tråden samt den nya du skapade. Huvudmunstycken kostar typ 50kr styck dom rekkomenderade 420 åt mig vid havsnivå. Kör med 450 änsålänge och skotern bluddrar inget alls :hmmmm2: