ingen fjädring bak här kommer bilder upp lyftläge

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Utav bilder ser der ut som framför allt främre delen säckar ihop. Ligg på golvet och titta medans en kompis lyfter/trycker ihop, Du kan även placera en bräda fram respektive bak under boggien så ser du om problemet finns både fram och bak. Annars slit ut boggien och gör om så kanske det löser sig
 

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
ja så ser inte min boggie ut i upplyft läge, den följer med upp när man lyfter..
det kanske är så att man får börja , slita ut boggien . fattar inte varför han inte fastnar där uppe..
 

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
ja så ser inte min boggie ut i upplyft läge, den följer med upp när man lyfter..
det kanske är så att man får börja , slita ut boggien . fattar inte varför han inte fastnar där uppe..
tusen tack för att ni hjälper mig och kanske löser det
 

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
oki får försöka göra det i morgon ..ja det är ett konstigt fel .. jag tycker det ser ut som hela boggien ska fra m och chassie bakåt vad tror du ?
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
oki får försöka göra det i morgon ..ja det är ett konstigt fel .. jag tycker det ser ut som hela boggien ska fra m och chassie bakåt vad tror du ?
Nja, ser lagom tajt ut vid drivhjulen. Testa som sagt att lyfta medans någon kollar vad som händer i boggien. Min gissning är att det är i främre delen det är något fel, iaf enligt bilderna.

Edit:






Det där ser ej lika ut. Balataremmarna sitter ej på samma sätt, kanske ska göra det i och med att din är en SXR??
 
Last edited:

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
51
På plats
www.kartman.se
Hur gjorde du när du skruvade fast boggien? Släppte du på bultarna i rodsens undersida?
Var det lätt att passa in hålen, eller var du tvungen att använda spännband för att dra ihop "pappa"-dämparen.

Om du inte lossade på bultarna till rodsen, så borde det vart lite problem att få in boggien på plats.

Skulle det nu vara så att boggien bara slank in i bulthålen som en väloljad xxx, så är något troligen galet....


Som många skrivit, så be en kompis lyfta upp skotern så ser du om boggien arbetar något sånär bra.
Kontrollera även med någon form av planka eller liknande om det är framändan eller bakändan som inte orkar hålla upp skotern.


PS.
Det tar inte mer än några minuter att plocka ut boggien från skotern, jag skulle göra det på direkten om jag var dig...
DS.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
jag har inte en aning vad som sitter på min skoter faktiskt .. köpte den förra året ca 452 mil har den gått gav 32 000 jag har ca 5 mil på den
Det är nog en original. Kolla på sprängskisser och jämför.

Spelar mindre roll vad det är för sving om det har fungerat förut.
 

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
är det så att man ska lyfta hela skoter rätt upp och det hoppar rätt . för jag ser ingen spänning på nåt ställe faktiskt?
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
är det så att man ska lyfta hela skoter rätt upp och det hoppar rätt . för jag ser ingen spänning på nåt ställe faktiskt?
Person 1 ska lyfta upp och sänka skotern medan person 2 kollar vad som kan vara galet.

Annars är det bara att riva ur boggien igen och sen testa ta in den igen.
 

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
Hur gjorde du när du skruvade fast boggien? Släppte du på bultarna i rodsens undersida?
Var det lätt att passa in hålen, eller var du tvungen att använda spännband för att dra ihop "pappa"-dämparen.

Om du inte lossade på bultarna till rodsen, så borde det vart lite problem att få in boggien på plats.

Skulle det nu vara så att boggien bara slank in i bulthålen som en väloljad xxx, så är något troligen galet....


Som många skrivit, så be en kompis lyfta upp skotern så ser du om boggien arbetar något sånär bra.
Kontrollera även med någon form av planka eller liknande om det är framändan eller bakändan som inte orkar hålla upp skotern.


PS.
Det tar inte mer än några minuter att plocka ut boggien från skotern, jag skulle göra det på direkten om jag var dig...
DS.
vi ska plocka ur boggien imorgon får lite hjälp ..
nej inga rods isärtagna inget spändband heller så det blev nog nått som bara slank in och blev fel tror jag .. tackar för tipset..
 

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
Du har monterat i fel hål i chassit, klassiskt fel :)
efter som du inte dragit i hop dämparen med spännband och lyckats montera boggin så har du förmodligen missat det med några cm.

Fota fäst bultarna så får vi se hur du gjort
 

walden

Aktiv medlem
7 nov 2009
96
0
6
torsby
Du har monterat i fel hål i chassit, klassiskt fel :)
efter som du inte dragit i hop dämparen med spännband och lyckats montera boggin så har du förmodligen missat det med några cm.

Fota fäst bultarna så får vi se hur du gjort
en fråga finns det flera hål i chassiet eller hur menar du ?