iq 600 rr turbo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ok..Det låter som du har en riktig regulator då. Men ställ in den så den trycker bara max 0,8 bar vid 0,7 bars tryck. Du får säkert justera igen senare då motorn går så inte turbotrycket helt plötsligt passerer bränsletrycket. Jag har inge koll på din tryckregg men i mc världen och turbomatning döms alla tryckregulatorer ut förutom melpasin. Enligt farbröder som turbomatat allt finns bara en regulator som är säker och det är melpasin.Kostar runt 600-700kr på mc express men går säkert att få tag i billigare i US.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har varit full aktivitet i garaget idag, gjort elsystem till oljepump och bensinpump samt till avgastempen och lambdan. har lite problem med att hitta nån bra placering till lambdamätaren bara, blir ju så jävla mycket om man ska ha allt på styret som egentligen är det enda bra'a alternativet.. sen fick man med två olika svetsmuttrar till lambdan en kort och en längre, vilken tror ni blir bäst att använda?

Visa bifogad bild 8234
låter fisken vara med på en bild då så han slipper tjata nå mer om det:lol:

Visa bifogad bild 8233
korta hylsan

Visa bifogad bild 8235
långa hylsan
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
en till grej att ha i åtanke är att ha tillräckligt grov returslang från BTRen, iom att du har såpass lågt bränsletryck så kommer ju naturligtvis pumpen flöda rätt stora mängder

använd den korta hylsan, iallafall i bil-världen vill man ha in sonden i avgasystemet, inte "snedda" in den eller ha den i för djup mutter så det inte bildas turbulens runt den som gör att det tar längre tid att få aktuellt värde
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Viktigt som wikstrom säger grov retur ledning till tank!! Jag körde 8mm från btr till tank på xren men bytta till 10mm slang ganska fort då jag har inloppet högt upp i tanken och kunde se trycket forsen :argh: . Det var hutlöst vad det sprutade och har man då för smal ledning så kan man få förhöjt tryck i btr. Jag satt in min retur i tanken medvetet högt upp pga att jag inbillar mig mindre mottryck då + mindre läckage risk vid genomgång tank.

Jag skulle också svetsat fast kortaste lambda muttern . Det är speciellt noga att få in den max om du har en enkelsond utan förvärmning. Jag har satt min ca 5 cm utanför egt sonden och gärna i en innerböj eller tak pipa för att undvika gushlan på sonden
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Viktigt som wikstrom säger grov retur ledning till tank!! Jag körde 8mm från btr till tank på xren men bytta till 10mm slang ganska fort då jag har inloppet högt upp i tanken och kunde se trycket forsen :argh: . Det var hutlöst vad det sprutade och har man då för smal ledning så kan man få förhöjt tryck i btr. Jag satt in min retur i tanken medvetet högt upp pga att jag inbillar mig mindre mottryck då + mindre läckage risk vid genomgång tank.

Jag skulle också svetsat fast kortaste lambda muttern . Det är speciellt noga att få in den max om du har en enkelsond utan förvärmning. Jag har satt min ca 5 cm utanför egt sonden och gärna i en innerböj eller tak pipa för att undvika gushlan på sonden
bör man inte ha lambdasonden efter turbon? som alla andra har..
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
det är med fördel att ha lambdan efter turbon ja, du slipper massa pulser och liknande, det ger dig ett stadigare värde
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Provåkt!! gick på rullen över hela åkern:bootyshake: nä då, till att börja med så låter den sjukt illa pga avsaknande av ljuddämpare, sen så har jag inget lyse (glöder) plus att den inte alls är nå sugen på att varva nå mer än 5000 varv.
Koso mätarna verkar också vara lite sisådär lambdan lyser och blinkar till nån siffra ibland.. avgastempmätaren enbart lyser och visar inget värde alls. Men oljetryck och soppatryck hade jag iaf. provade med wastegate staget typ helt löst ställt så nått laddtryck blev det inte. men märkligt att den inte ville varva nått, kändes typ som att det va för dåligt mottryck i pipan (inbillar jag mig) då det kändes som att det va dåligt gassvar upp till 5000 också. Och att man inte är nån storfräsare på 2t trimmning hjälper ju inte heller:argh:
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
På min iqr jag hade så gjorde min koso nått liknande, det var för jag körde utan lyse och utan motstånd. Räckte med att ha hantagsvärmarna på max för att det skulle funka bra.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Provåkt!! gick på rullen över hela åkern:bootyshake: nä då, till att börja med så låter den sjukt illa pga avsaknande av ljuddämpare, sen så har jag inget lyse (glöder) plus att den inte alls är nå sugen på att varva nå mer än 5000 varv.
Koso mätarna verkar också vara lite sisådär lambdan lyser och blinkar till nån siffra ibland.. avgastempmätaren enbart lyser och visar inget värde alls. Men oljetryck och soppatryck hade jag iaf. provade med wastegate staget typ helt löst ställt så nått laddtryck blev det inte. men märkligt att den inte ville varva nått, kändes typ som att det va för dåligt mottryck i pipan (inbillar jag mig) då det kändes som att det va dåligt gassvar upp till 5000 också. Och att man inte är nån storfräsare på 2t trimmning hjälper ju inte heller:argh:
Oppsøk en bromsbenk, kjør/felsøk der !!
Godt og varmt og enklere å finne feil.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
På min iqr jag hade så gjorde min koso nått liknande, det var för jag körde utan lyse och utan motstånd. Räckte med att ha hantagsvärmarna på max för att det skulle funka bra.
får undersöka det, men jag tror att det är för lite ström helt enkelt.. vet inte riktigt hur man ska lösa det problemet, blir ju inte nå bätter när man gasar heller.. ska prova att koppla allt på ett batteri ist för skoterns elsystem och prova om det blir bättre då.

Dynomite: jag ska köra den i bänk sen tänkte jag, men jag blev rekomenderad att fixa till så den funkade hyfsat och så man fick se att allt höll tätt osv..
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
iom att du inte bara kommer ha 1st strömstjälande mätare utan bränsle pump och grejjer, så kommer du nog behöva ha ett batteri, om du inte redan har det?, för att den ska få en stabil nivå på spänningen, är det en bredbandslambda du har eller en vanlig smalbandare?, smalbandarna är Ganska känsliga på spänningen i elsystemet, far spänningen och vandrar för mycket kommer inte heller givaren visa rättvisa värden
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
iom att du inte bara kommer ha 1st strömstjälande mätare utan bränsle pump och grejjer, så kommer du nog behöva ha ett batteri, om du inte redan har det?, för att den ska få en stabil nivå på spänningen, är det en bredbandslambda du har eller en vanlig smalbandare?, smalbandarna är Ganska känsliga på spänningen i elsystemet, far spänningen och vandrar för mycket kommer inte heller givaren visa rättvisa värden
det är en smalbandare jag har, har inget batteri.. har ett batteri i garaget jag ska prova med.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
okej, helt klart en fördel att ha bredbandare, då smalbanden inte brukar kunna mäta när man går över på laddtryck och man ligger ner på 0.80 i lambda även lägre vid "nystart och första bänkning", men batteri är nog ett måste nu när du har, lysen 2*55w, bränsle pump som säkert drar en 40w eller mer, sen oljepump som drar säkert något liknande eller mindre, och nån mätare som ligger på en 5w kanske och ett bakljus på 5w, blir helt plötsligt dryga 16A original spolen ska pumpa ut för att ens hålla igång maskineriet snällt räknat

blir nog bra när du får ordning på spänningen! :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
okej, helt klart en fördel att ha bredbandare, då smalbanden inte brukar kunna mäta när man går över på laddtryck och man ligger ner på 0.80 i lambda även lägre vid "nystart och första bänkning", men batteri är nog ett måste nu när du har, lysen 2*55w, bränsle pump som säkert drar en 40w eller mer, sen oljepump som drar säkert något liknande eller mindre, och nån mätare som ligger på en 5w kanske och ett bakljus på 5w, blir helt plötsligt dryga 16A original spolen ska pumpa ut för att ens hålla igång maskineriet snällt räknat

blir nog bra när du får ordning på spänningen! :)
Vi får väl hoppas på det:) men kan det ha nått att göra med att den inte vill varva nått också? Det känns precis som att det är för dåligt mottryck i pipan, den kommer liksom inte igång riktigt..
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Risken är ju att nu har så då dålig spänning i systemet, så kanske den släcker gnistan på stiften redan utan belastning
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jo så kan det ju mycket väl vara, ska prova att köra allt enbart på batteri och se om den går bättre så. Men man kan ju inte åka runt med ett batteri som tids nog kommer att ta slut heller, för det kommer det ju att göra för eller senare eftersom skotern inte ger tillräckligt med ström.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Du får säkerligen byta stator, som har en laddspole, kanske den orkar ge på lite mera ström, från nån touringmaskin kanske?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Eller prioritera bort lyset där har du ju 110W direkt. Har bytt till led-lampor som drar totalt 20W även på bakljuset några watt till där. Sen vill din oljepump säkert ha mer kräm än den jag har som vill ha ca 18W. Hoppas att det ska räcka till på min maskin men jag tror jag har räknat ganska rätt så det borde funka.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Eller prioritera bort lyset där har du ju 110W direkt. Har bytt till led-lampor som drar totalt 20W även på bakljuset några watt till där. Sen vill din oljepump säkert ha mer kräm än den jag har som vill ha ca 18W. Hoppas att det ska räcka till på min maskin men jag tror jag har räknat ganska rätt så det borde funka.
Vad har du för oljepump då?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Den oljepump jag har heter Gotec emx08 men den duger bara till kullagrade turbos som inte behöver så högt tryck och flöde.