iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Blev ett Jävla krux med det här, För lite ström osv.. Drygt att hålla på och byta stator åh hålla på och leta. Skulle kanske bara ha skaffat en mustigare spis ifrån början.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Blev ett Jävla krux med det här, För lite ström osv.. Drygt att hålla på och byta stator åh hålla på och leta. Skulle kanske bara ha skaffat en mustigare spis ifrån början.
kul kille, bygger ett helt turbo-kit svarvar toppar och grejjar på med spalt bredd och squish och lite spänningsfall så skiter de sig :D men bara nöta på tills de funkar, men prova att rycka ur lysena fram och testa igen om det räcker med bara det,

va kör du för gnist-gap på stiften?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
kul kille, bygger ett helt turbo-kit svarvar toppar och grejjar på med spalt bredd och squish och lite spänningsfall så skiter de sig :D men bara nöta på tills de funkar, men prova att rycka ur lysena fram och testa igen om det räcker med bara det,

va kör du för gnist-gap på stiften?
Jo visst är jag rolig?;) ingen aning vad det är för gnist gap faktiskt, nya stift original gap skulle jag tro.. Vid närmare eftertanke så sitter det nog nå värsting lampor i framlysena:s typ 90/100w.. Kan ju vara dumt.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
hehe, de är nog inte riktigt rätt haha, men, när du tar lös stiften nästa gång, knacka ihop dom till 0.4 den brukar dom tycka om på högkompat överladd
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Mogge, Mustigare spis va ju inge bra... Det är ju redan provat ;) Nä till helgen så provar vi att rycka lysena å kolla så handtagsvärmarna är av knacka gnistgap. Sen kommer det gå gött... Eller goare iaf=)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Mogge, Mustigare spis va ju inge bra... Det är ju redan provat ;) Nä till helgen så provar vi att rycka lysena å kolla så handtagsvärmarna är av knacka gnistgap. Sen kommer det gå gött... Eller goare iaf=)
Ja vi får hoppas på det:)
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Du får ta å köpa lurvpösar till styret istället, då behövs ingen handtagsvärmare
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag tycker allt funkar som det ska he he.. Så här ska det funka vid första uppstart.

1. lambdan ska du plasera strax utanför egt sonderna pga av att det inte finns förvärmning på den så avgaserna är föär kalla bakom turbon så den visar nog knas där. Jag har bra värden med sonden ca 40cm utanför utblås och jag har smalbandare utan förv. Den kommer också bara blinka till då och då när bestyckningen stundtals är riktig. (någon sek) Alla lampor på min mätare lyser när den går fett så jag blir bara orolig när dom är släkta för då går den snålt. kolla upp hur din ska lysa vid fetgång!!.

Och som sagt KOSO mät kan behöva likström för att funka.

Ha koll på bränsletrycket så det hela tiden ligger över turbotrycket.

När det gäller soppapumpar och oljepumpar bör man köpa dom snålaste i ström. Jag minns inte vilken soppa pump du hadde och hur amp törstig den är?
När det gäller oljepump som duger har jag inte hittat någon som drar mindre än 50-60watt för att duga . Soppapump finns dock som 40w som duger. Typ förgasarturbo pumpar. Sytec har en snål rackare på 38 watt.

Så med rätt pumpar ska du klara dig på elsytemet du har.Men lyset får du losa.

Turbotryck ska den få om bränsletryck och gnista finns hela tiden. Det gäller att bränsletrycket är över turbotrycket hela tiden. Bara att hoppas på att din btr funkar som den ska!! Annars får du inhandla en melpasi
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag tycker allt funkar som det ska he he.. Så här ska det funka vid första uppstart.

1. lambdan ska du plasera strax utanför egt sonderna pga av att det inte finns förvärmning på den så avgaserna är föär kalla bakom turbon så den visar nog knas där. Jag har bra värden med sonden ca 40cm utanför utblås och jag har smalbandare utan förv. Den kommer också bara blinka till då och då när bestyckningen stundtals är riktig. (någon sek) Alla lampor på min mätare lyser när den går fett så jag blir bara orolig när dom är släkta för då går den snålt. kolla upp hur din ska lysa vid fetgång!!.

Och som sagt KOSO mät kan behöva likström för att funka.

Ha koll på bränsletrycket så det hela tiden ligger över turbotrycket.

När det gäller soppapumpar och oljepumpar bör man köpa dom snålaste i ström. Jag minns inte vilken soppa pump du hadde och hur amp törstig den är?
När det gäller oljepump som duger har jag inte hittat någon som drar mindre än 50-60watt för att duga . Soppapump finns dock som 40w som duger. Typ förgasarturbo pumpar. Sytec har en snål rackare på 38 watt.

Så med rätt pumpar ska du klara dig på elsytemet du har.Men lyset får du losa.

Turbotryck ska den få om bränsletryck och gnista finns hela tiden. Det gäller att bränsletrycket är över turbotrycket hela tiden. Bara att hoppas på att din btr funkar som den ska!! Annars får du inhandla en melpasi
Soppapumpen är av märket walbro typ lika som askers och oljepumpen är en biltema. Strömmen är likriktad till soppapumpen och mätarna, och halvriktad till oljepumpen då den ska suga mindre ström på det viset och ändå ge tillräckligt oljetryck. Gällande lambdan så är det digital display och inga lampor. Ska prova att plocka ur lamporna och se om det hjälper, är ju typ 200w det.. Har letat efter h4 led lampor på nätet men inte hittat några, finns ju alla andra modeller men inte just h4:(
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Oljepumpen från biltema är en amp hungrig rackare men finns ju fler som lyckast få den snurra så det bör gå. Baar kolla så den ger olja genom turbon och mäta amp vad den drar på lite högre motorvarvtal. Min soppapump till hojen är också en hungrig rackare (volvo 8-13 amp om den får lik) men tack vare växelström så sunkar den ner sig och drar bara 60w och på tomg snurrar den knappt runt = går ner i vartvtal. trotts detta håller malpasiregulatorn bra tryck genom hela laddtrycket.

Jag har sett h4 diodlampor på ebay har jag för mig? Då får du snyggt lyse ivf men ser inge längre sträckor m,en vet F behöver lyse när man har turbo ha ha.

När jag kör mitt 200w system på hojen kan jag dra denna volvo soppa pump som under drift tar mellan 3-6amp på växelström. Jag kan även ha lyse på 55 +5 watt på och elhantag 15watt. lyset är då nästan fullt lys även på tomg men pumpen saktar markant in i varv. Jag är tveksam att jag skulle kunna dra en oljepump också. Då måste man nog losa lyset.

Jag rekk blaskigaste olja du kan hitta till oljesmörjningen för att få ner strömåtgången. Tvåtaktsolja med lägsta flyt temp är nog bra och helsyntet såklart. Annars är nog vanlig Bil olja på 0-30 lämplig. Finns på biltema 0-30w syntet!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hittade h3 och h11 lampor på nån svensk sida men dom hade inte h4.. Det är 0 - 30w olja jag kör med. Men vad skulle det bli för skillnad om jag körde bensinpumpen på växelström då? Har ju den på en likriktare nu. Även oljepumpen är ju kopplad på en likriktare fast som en halvledare..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hur många w kan oljepumpen dra då? Ska ju dra typ 5.5amp (kopplad med halvledare) enligt _JP_ som förstår sig på en multimeter till skillnad från mig..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har kollat stiften idag, va 0,9 i elektrodavstånd knackade ihop dom till 0,5. Borde göra stor skillnad. Kopplade ur lysena också, men har inte provat den nått då det va mörkt när jag kom hem. Men i morgon blir det en provtur:) ska snickra ihop en liten ljuddämpare också eftersom den lät som fan.. Har även funderat på pitotröret, vad gör det för skillnad om man skulle haft tex ett 6mm hål ist för 4,5? Sen har jag även funderat på vad det är för skillnad på funktionen på ett pitot och ett pilotrör.. Någon som har nått vettigt svar på det?
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
vad är det för stift du kör?

iom att du inte ens har provat än om dit pitot rör fungerar då du inte gått på övertryck än varför få fundera över om att de inte funkar, 4 - 4.5mm verkar vara det optimala för pitot rör
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Vi kan ju dubbelkolla att du satt pitotröret på rätt ställe och dragit rätt. Jag antar att du vänt 4mm hålet mot turbo och hela pitothistoren sitter inne i tryckröret innan plenium?

Och slangen är dragen till en avluftningsslang på förgasaren?

Större hål i pitotröret ger bara snabbare responce ,,,typ bygger upp trycket snabbar i flotörhuset (ej högre tryck). Större än 4,5mm har jag inte hört talas om och lär inte behövas.

Det som är viktigt att hålla koll på är att bränsletrycket hela tiden är över turbotrycket och du bör ha minst 10% större munstycke i nu i början (högfart) och höj nålarna max.