John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund




Anton Olofsson och Petter Blom. Sedan sandlådedagarna kända för otroliga fantasiskapelser och diverse upptåg. Nu gäller det projektarbete under tredje året teknisk inriktning på teknikcollege i Strömsund.

Planerna smiddes långt i förväg. Det skulle vara gammalt och det skulle innehålla alldeles för hög effekt. Det viktigaste av allt; Det skulle vara unikt!

Petters gamla trogna SW440 från 1976 bidrog såklart till en hel del smidande av planer. Tyvärr har dessa riktigt gamla skapelser lite opraktisk utformning under huven och vi vill trots allt hinna skapa något vettigt under projektets gång. Efter två års småplanering vid fikabordet och diverse andra lite luddigare tillstånd hamnade ett vrak på Blocket några mil sydväst om Sundsvall. Vi visade intresse, men det rann ut i sanden.

Annonsen försvann och det var inte förrän i mitten av Juli vi började vakna till liv igen. Snart kommer ju ändå hösten, tänkte vi. Säljaren till vraket kontaktades och vi gav ett bud. Visst, budet godtogs, vraket betalades i förväg och en väl vald dag på plugget spenderades istället under en 57 mil lång bilresa på bland annat E4 med stadsjeep och släpvagn i rusningstrafik.

27 mil tog sex timmar. Det var trots allt inte så lätt att hitta... Vid vägkanten fann de två vid det här laget trötta pojkarna ett bortglömt vidunder, täckt av mossa och med ett träd invuxet under det lilla som fanns kvar av den illa misshandlade huven. Vårt projekt. En gammal John Deere Liquifire, eller det har åtminstone varit en sådan.. iallafall när den rullade ut från fabriken 1980.

Någon har våldtagit motorutrymmet och satt in en 440-rova från någon tidig 90-tals Arctic Cat. Bakre fjädring består nu av en boggie från en gammal Polaris och det är här det hela tar vid. Projektplanen och ekonomin är som följer.

Ja, det är ingen vacker syn.



Grönt är ...skönt?



Akta lacken, bara.







Sponsorer kommer att krävas. Flertalet företagare kommer att kontaktas så fort vi kommit igång riktigt och är förmögna att presentera en projektplan.

Mål: En gammal skoter med alldeles för många hästkrafter och fungerande överladdning av tvåtaktsmotor!


Har ni delar till övers, är sugna på att hjälpa till eller helt enkelt bara nyfikna, kontakta oss.



[Rött - Planerat] [Orange - Inköpt/Påbörjat] [Grönt - Så gott som färdigt]
  • Gammalt vrak
  • Motor med minst 100 hk ( Rotax 643 )
  • Förlänga eller byta boggie till 136" eller 144"
  • Oljepump till turbo
  • Matta med 44mm kammar
  • Turboaggregat
  • Plenum
  • Motorfästen
  • Kompressionssänkning
  • Tunnelförstärkning
  • Tunnelförlängning
  • Lagning/återuppbyggnad av dyna
  • Hel huv
  • Lackeringsarbete
  • Blästring av chassie
  • 7-kuggars drivhjul
  • Digital instrumentering
  • Komplett uppsättning originaldekaler
Mer kommer..
 
Last edited:

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Projektlogg 29 augusti

Under fredagskvällen intogs plural i pilsner och huvuden kliades i försök att strippa skotern på allt utom framvagn och motor. Trots skiftande bultstorlek, fastrostade diton och bonn-lösningar från tidigare ägare står den nu i sin ställning och väntar på bättre tider. Bilder följer.

Inga ledsna miner!



Kvällens arbete slutfört.



Ja, visst är den söt?



Boggien, som var finare än väntat skall antingen säljas eller förlängas. Det visar sig.





Under söndagskvällen inköptes en Rotax 643!
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Ska bli kul o se hur en 643 med turbo matar på i ett sånt relativt lätt chassie
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Chassieförstärkningar är helt klart ett måste. Till att börja med för att ha något att bygga på och sedan för att ens våga köra härket.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
OH så kul!!

Jag ska hjälpa till med teknisk rådgivning i den mån jag kan såklart.

Vi börjar med toppen och squisbredden/kompet som är viktigast.

Jag skulle sattsa på ca 35% av borret squisbredd . Jag vet inte borret (mät) men det hamnar säkert i närheten av 9-10mm bredd runtom. Då kan ni ha tight klämspalt gärna bara 1,2mm. Sattsa på ca 9,5-1 eller 10- 1 i kompförhållande (fräs ur kupolen för att sänka kompet). Med dessa mått blir den spikokännslig och stenbra sluteffekt.
Snikversionen för att sänka kompet och flammfronten är att montera tjockare toppackning ,,,det funkar men man tappar overall effekt jämför med tight klämspalt och rätt mått på squisband.
Toppackning kan ni göra av kopparplåt som man rödglödgar innan ihopskruvning + på med locktites packningsspray. Kopparplåtar finns i alla tänkbara tjockleker och går återmontera 100a ggr bara man eldar på dom varje gång.

Ang oljepumpen. Biltema har ingen oljepump vad jag ser som funkar.
Liten styrservo från någon bil som drivs med remskiva funkar eller diselpump men komihåg att redusera trycket till ca 2-5 bar! har även hört att oljebrännares pump ska funka?? Kolla upp trycket isåfall på brännarpump. (minst 2 bar måste man ha på glidlagrad turbo)

Biltema har inte direkt någon wattsnål soppapump heller. Det funkar med insprutarpump från minsta möjliga bil förutsatt att dom ej varit monterade i tank. Alt montera pump i tank som på bil. Sök nissan mickra eller liknade småbil som har insprut för snålase amp åtgång.

Motorcyckels insprutarpump är lämpliga och energisnåla

Funkar även med volvo 240-940 serien pump men den drar hutlöst med ström över 8-12 amp om statorn orkar med (mindre bra)= Köp likriktare så går pumparna bättre. (350kr duells)

Bränsletryckregulator köper ni av mc express.. Melpasi för ca 600kr funkar stenbra och är fullt justerbar med skruv.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Vi inhandlade oljepumpen från Biltema i torsdags. Den är god för 2 bar. Vårt största huvudbry är dock strömtillförseln i nuläget.

  • Rotaxmotorn anländer förhoppningsvis från Gällivare nu innan helgen
Vad vi i huvudsak söker materialmässigt i nuläget är en boggie på 136"-144" samt en motsvarande matta med kamhöjd minst 38mm.

Boost, dig kommer vi att ta kontakt med under projektets gång. På något sätt inbillar vi oss att du kan det här... :eyebrows:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
länkades i turbofunderingar-tråden. har använts med gott resultat på en XP800 tydligen
Jag har kollat igenom hela biltemas sortiment och där finns varken oljepump eller soppump man kan köra med i glidlagrad turbo. Undra vad dom länkat till för mystisk pump

Dom pumpar som rekkomenderas till dyrare turboskotrar fugerar inte till glidlagrad turbo. Nyare västingturbos som dom förmodligen satt in xp800an och som Asker monterar en sådan nu i sin Polaris iq behöver inte mycket tryck och då kan man komma undan med en pump som endast drar 18-30Watt. Men en sådan snikpump kostar minst 1250kr och ger bara 0,8 bar.

En glidlagrad turbo kräver våldsam elpump som drar minst 80-100watt Och dom kostar minst 2000kr tyvärr
Enda pumpar Biltema har som ger minst 2 bar är ju insprutarpumpar för soppa och dom brinner garanterat upp (överhettning) vuid oljepumpning

Jag har själv i månader sökt energisnål oljepump till min xr650 turbo utan framgång. Endera för dyra eller drar för mycket ström.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
132W vid 2 bar enligt manualen.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Vattendieselpump/


En galen idé med 156" boggie ploppade upp idag. Hugaligen..
Ingen aning om den pumpen funkar men 132W är mycket tänk även att du ska ha en soppa pump också som drar en del watts...
Tror faktisk att skotern skulle bli mer rolig med lite kortare än 156" , max 144" kanske helst 136" men självklart 2" kammar. Då gör det inget att det är bladfjädring fram heller :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Litade på "Gunde" som använt sig av en liknande pump. Vi tar helt enkelt det vi kommer över längdmässigt, av ekonomiska skäl. Mer än 44 i kamhöjd är nog uteslutet då det är otroligt trångt i tunneln och framför allt vid kylaren.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
OK Den pumpen kan klara uppgiften om ni kör via batteri så den garanterat ger 2 bar. Men gat däme vad ström den tar ,,,all statoreffekt går åt till bara oljepumpen och den lär bli ännu mer strömkrävande då den pumpar olja!!

En soppapump som klarar minst 2 bar drar minst 37 watt också .

Det lutar imot att ni får köra denna pump som soppapump och fixa oljepumpning på annat sätt. Bränsletrycket behöver bara gå strax över laddtrycket . Oljepump från någon gammal bil och mixtra dit remdrivning eller drev borde funka.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Förgasarturbo med trycksatt flottör/trottel har jag annars räknat på. Genomförbart?
Men du måste fortfarande ha en soppapump då original klarar ca 0.2bar och jag antar att du vill ladda lite mer än 0- 0.1bar för att nå 200hk.