John Deere Liquifire 643 Turbo -80

Old sled

Välkänd medlem
4 mar 2008
200
0
16
detta projekt kommer att följas men annars råkar jag ha en soppapump från en efi som är till salu.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
de kommer att gå bra me oljepumpen, kör med en tunn olja.... Oljeflöde runt 2-3Liter/Min med minst 2Bars tryck krävs med glidlagrade aggregat. Livslängden förkortas med lägre tryck och flöde men det blir inte så många mil på en skoter så lägre tryck kan fungera.


Ska ni bromsa motorn??? jag lyckades aldrig få tummen ur och bromsa min.... ångra de som fan
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Nu äntligen hittade jag pumpen jag tappade bort för flera år sedan när jag sökte energisnål soppapump som klarar 2,5bar på ca 38 watt!!

En bit ner på denna sida finns en SYTEC pump som heter FP612 den är den bästa och billigaste för sitt tryck jag hittat.
Kostar ca 1000kr ber på vart man köper den.
Roaster i Sverige kunde ta hem den för några år sedan och då kostarde den bara 750kr
Den pumpen ska jag själv köpa till min xr650turbo pför den har också lite ström att ta av från statorn.

http://www.bgcmotorsport.co.uk/newfuelpump.html
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Är jag helt ute och cyklar med den här lösningen? Bör underlätta luftflöde utan ladd också?




Är det inte lite väl svårt att få upp ladd med ett så pass stort aggregat? Ett garret T03 bör väl ladda i princip konstant istället?
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Du skulle ha köpt den här pumpen istället om du vill köra med elpump http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Tryckvattenpump/
Det var jag som använde den på min XP-turbo.
Den pumpen har en elektronisk tryckvakt som pulsar ut strömen till motorn. Ju mer du låter den flöda desto mer ström drar den då den alltid försöker hålla trycket på 1,5 bar.
Du kan då strypa flödet så mycket du vågar tills strömförbrukningen hamnar på en rimlig nivå.
Jag körde med en kullagrad turbo ( GT2860RS ) så jag behövde bara ett flöde på runt 2dl/min. Strömförbrukningen blev då ca 1,5 amp.
Jag mätte upp strömen vid olika flöden och har för mig att den drog runt 4.5A med ett flöde på 2,5l/min.

Om jag var du så skulle jag köra med en mekanisk oljepump för att spara på strömen och få större tillförlitlighet. Elpumpar funkar bäst på kullagrade agg.

Bränslepump från bil kan du nog glömma om du samtidigt ska ha en el-oljepump.
Skaffa en från en skoter eller mc med efi. Jag körde med en från en F7:a.
Strömförbrukningen på den var utan laddtryck 1,3 amp. För varje hekto ladtrycket ökade höjdes strömförbrukningen med 0,1 amp.
Den drog alltså 2,1 amp då jag laddade 0,8 bar.

Lägg ner mycket tid på utformningen av toppen!
Gör du rätt kan du köra med 10,5:1 - 11:1 och ladda 0,7-0,8bar med 98 okt soppa.
Kör med så tunn klämspalt som möjligt ( Tänk på att ta hänsyn till skicket på vevstakslagren!) och en ganska kort squisbredd.
Vet inte vad du har för borr på din motor men jag körde med 10,2mm bredd på mina 82mm i borr.

Det svåraste med allt är att få förgasarna att funka med laddtryck.
Ett tips är att läsa på så mycket du kan om flödeslära.

Jag har någre bilder här som du kanske kan få lite tips av: http://www.pixbox.se/alb_show_id1155310_page0.html
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hur har du gått tillväga med förgasarna?


Nån sa 200hk. Vi skippar så högtflygande planer va? :whistle:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Den har man ju sett film på ett antal gånger. Chewbacca-ljudet.. aaww! Det är väl viktigast man ser till att hålla gasarna fyllda med soppa och sen får man pillra mer med bestyckning då.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Är jag helt ute och cyklar med den här lösningen? Bör underlätta luftflöde utan ladd också?




Är det inte lite väl svårt att få upp ladd med ett så pass stort aggregat? Ett garret T03 bör väl ladda i princip konstant istället?
Om du vänder på ritningen så pleniumet sitter före förgasaren så blir det rätt.

Trycksättning ovan trottel är inte nödvändigt på flatlidegasare förutsatt att man har minst 4 hål på 2mm genom trottelgolvet. Men dessa gamla rundtrottlare (vm serien skulle jag faktist göra både hål i trottel och trycksätta ovan trottel. Bara läsa om Tikkas skräckfärd med flygande trottlar på thundercatt trippel turbo (han dog nästan!!)
Jag har själv kört UTAN trycksättning ovan trottel (på vm gasare rund) men hål borrade och jag fick skapliga gashäng ibland på högre ladd över 0,8 bar.

Viktigast Viktigt Viktigast av allt i trycksättninsväg är att ta trycket som ska förse flotörhuset med tryck MÅSTE man ta så nära turbon det går. Bästa ställe jag hittade var direkt i utgång på kompressordelen av turbon. Tar man inte trycket därifrån så reagerar inte förgasaren nämnvärt på större munstycken och man får snålgång .
Tar man därimot trycket hämtat någonstanns FÖRE plenium så blir bestyckninen en pice off kaka,,,i stort sett org munstycken kan man åka då förutom ca 10-20% större lågfartare och högre ställd trottelnål.

Många missar denna viktiga placering av tryck till flotörhus och ger upp bestyckningen av turbomatade skotara och mc bilar. Jag höll på slita mitt hår pga svårbestyckat innan jag tog flotörtrycket från kompressordelen

Jag rekkomenderar starkt POWERJET munstycken som man då enkelt skruvar på extrasoppa på högre gashöjder. Med powerjet så tror jag faktist man kan åka org högfartsmunstycke . ( Boost III powerjet är bäst såklart ):bigsmile:

Trycket som ska förse melpasin tryckregulatorn hämtar man också från inlopp pleninum (tryckrör från turbo) Man sopar igenom ett 8mm kopparrör med ena änden igenlödd (vattenledningsrör) rakt igenom centrum tryckrör från turbo just där det går in i plenium. Och mitt i centrum av detta 8mm rör inne i det stora tryckröret borrar man ett 4mm pitothål som då trycksätter tryckregulatorn. man sätter sedan på 8mm slang på utsticket av kopparröret och leder detta till melpasin tryck regg.

Förgasarens alla venthål spacklar man bara igen med tanktät plastick padding ,,,utom ett som man drar in flotörhustrycket i !!

En viktig detalg till är att ha relativt stort plenium....Ju större dessto lättare att bestycka in förgasarna och finare effektkurva. Ju färre cylindrar man ska turbomata dessto större plenium måste man ha i förh till cc för att få jämnt körbart tryck och lättbestyckat . Jag skulle bygga plenum 1,8L till 2L plenium trotts bara 600cc twinn motor!! ,, I detta mått kan man räkna in evnt intercooler och då gör man pleiumet något mindre.
Spolupptiderna blir inte mycket sämmre med 2L plenum istället för mer normala 1,2 liter som dom flesta bygger.


Jag ska leta åt mitt gamla plenium och visa pitotröret . En bild säger mer än 1000 ord
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Räknade lite och kom fram till att högsta möjliga kamhöjd är 38mm med 7-kuggars. Kan det finnas nån vänlig själ som vill sälja bort en föreslagsvis.. 144" / 365cm matta med denna kamhöjd vore vi lite halvt tacksamma.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Lika "okunnig" som vanligt boost, mkt bra info åt Anton=)

Men du säger att förgasaren sitter på fel sida plenum? Plenum skall väll motsvara luftburken, som förslagsvis sitter "bakom" förgasaren precis som på bilden. Annars har jag missuppfattat allting.

Om det är reedventilen du funderar över så är den väll enbart till för att släppa in luft till motorn innan turbon har kommit igång... ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Enlikt bilden såg det ut som förgasaren satt före plenium men med närmare koll så är det rätt håll. Reedvenilerna förvillade mig.

Reedventilinsläppar funkar ganska bra förutsatt att man har snortäta korgar med gummianläggning för bladen. Det är väldigt lätt att få tryckfall
Jag har själv kört reedblad i pleninum men det gav för mycket läkage tyckte jag så förluste var högre än vinsten.
Jag har faktist kört 70mm avloppsklocka backventil:madgrin:
Den funkade helt klart bäst den lilla stund den höll :wof:

Finns massor med trådar om smarta lättöppnde backventiler för plenium på Sporthoj.com Turboforum.
Tror faktist det finns färdiga anpassade för turbo

Har man inte en snortät och lättöppnad ventil är det bättre köra utan. Vinsten med ventil i plenium är trotts allt marginell.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Precis, blev lite förvånad när du snackade om att plenumet satt på fel sida förgasaren. Vi har tankar om att kunna köra motorn utan turboladdare vid transport lite längre sträckor, är detta genomförbart genom att leda undan avgaserna förbi turbon vid dessa tillfällen?

Med tanke på strömåtgången lär vi ju endast kunna köra med turboladdning två timmar åt gången :whistle:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Det går leda undan avgaserna före turbon och köra oladdat. Enda kruxet skulle vara bestyckningen som garanterat blir snorfet på lågen o trottelhöjd så det ska ni nog inte sattsa på.
Fixa hellre remdriven oljepump så har ni ström både till lyse och soppapump.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Hehe, Boost III och jag har totalt olika uppfattningar i allt... men Reedventilen i tryckboxen var som natt och dag för mig, den var trött på gasen utan.. och Den håller nog tätt!

På ett 40ah batteri + motorns laddning så är det inga problem.
Jag körde me 24ah + laddning men jag hadde bara ett framlyse att driva + 2st elpumpar....
Körde även me ATF olja till Turbo, kanske inte är det bästa men det funkade.

Här är en bild på min pump:


Oljepump Jabsco Marco 12V Kugghjulspump som är avsedd för olja. Max kapacitet 5 lit/min. Max tryck 2bar och max sughöjd 1,5m. Strömförbrukning 12V - 7 Amp.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Gunde får ta och bila ner från Lule nån helg när det börjar hända grejor. Vi bjuder på kaffe!

Nu är chassiet helrensat och skall förhoppningsvis bli blästrat till veckan.

Just nu ser det inte allt för roligt ut...

 
Last edited: