köpa en ski-doo rev summit 550f

3riksson

Medlem
21 dec 2005
8
0
1
vilhelmina
tjena jag är sugen på att köpa en rev summit 550f men alla mina polare å så säger att man inte ska ha fläktkylda motorer.. men jag förstår inte riktigt varför? vore kanon om man fick hjälp med de här innan man köpt en och ångrar sig bittert
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
ja du

har haft en 550f kort och det var en Bra maskin !
frågan är bara vad du vill ha ?

Stor motor: Tung men snabb, inte lika rolig när det verkligen trångt eller krokig skogsväg.
men är skönare att åka lång pga vikten

mindre motor: mycket lättare men tappar i toppfart på havet, du har inga problem att kasta vrida runt den i diken mdf.


Det är inte skotorn som gör en bra, det är vem som sitter bakom styret ...:p
och köp ingen heller någon kort skoter, renegade 800X drog alla korta maskiner i snowmobiles test pga av det bättre fästet och komforten

hoppas det hjälper lite i valet ;)
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Generellt kan man säga att fläktkylda motorer är rejält mycket svagare än en vätskekyld med liknande kubik. 550:in har jag dock hört har rapp karaktär, men dock är den fortfarande svag jämfört med 500 cc vätskekyld. Sedan sitter ju fläktkylda motorer oftast i budget modeller så räkna med sämre dämpare osv. Fläktkylda brukar även låta mer illa.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Jag har en summit 550f -06 och frugan(pojken mest) har hunnit köra 20mil med den och det är en trevlig lättkörd maskin,den är faktiskt riktigt rapp upp till 80km/h betydligt rappare än jag trodde.

Helt klart en köpvärd maskin.
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
rydde skrev:
Generellt kan man säga att fläktkylda motorer är rejält mycket svagare än en vätskekyld med liknande kubik. 550:in har jag dock hört har rapp karaktär, men dock är den fortfarande svag jämfört med 500 cc vätskekyld. Sedan sitter ju fläktkylda motorer oftast i budget modeller så räkna med sämre dämpare osv. Fläktkylda brukar även låta mer illa.
du har rätt i att budget maskinerna brukar ha sämre dämpare mm, men så hänger det också på vikten ! lite skillnad på 200kg eller 250kg som ska ta ett gupp...energin är ju farten i kvadrat ska man tänka på !
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Summit 550 är generellt sett en riktigt fin skoter.
De är precis som rydde säger, att fläktkylda maskiner är mkt svagare och motorkaraktären är helt annars.
Rotax 550 skiljer sig dock lite med tanke på deras jämna register.
Den har inte mer än 56 hk, men effektkurvan är ovanligt jämt fördelad..
 
E

ejwbegysv

Ett tips.. köp till tempmätare om du köper en fläktkyld...

En summit 550f -06 gick varm i helgen och låter nu riktigt illa...
 

skoter_alf

Medlem
22 mar 2006
42
0
1
Närpes
??

ÄR en Ski-Doo mxz 550f rev -06 ett bra köp som första skoter vad toppar den och får jag den såld efter ca 1-2 år ?
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Ja det är en helt OK maskin. Toppfart vem bryr sig egentligen om den?! Det är hur fort man tar sig dit som räknas. Och sen är det sällan som man ligger nå spec. fort på led o.s.v. Å ligga på sjön å pressa är ju helt menningslöst... (Enligt mig då åtminstone)! Ja jag skulle tippa på att den inte kommer vara nå svår såld sen heller. Ha'de
 

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
hur snabba är dom?
110-120 och du får vara nöjd, har en summit 800 har haft upp den kring 140, och den går inte så mycket fortare heller tycker inte farten spelar så stor roll. Är även inte så bra för mattan att ligga och pressa efter isen ( om man nu har högkamsmatta)
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
kolla bara att skotern om du köper ski-doo har x-paketet.
Vilket är lite bättre dämpare på... testade tjejens 550f-06 och mycket pigg trots mina 190cm och 100kg, den slog inte heller igenom på dålig led men var ju svampig då den var inställd efter hennes vikt, men som sagt mycket fin maskin.