kolv byte på 440?

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Hur ofta behöver man byta kolvar på en racing 440 om man ligger på ganska bra med kör ändå mest led? :)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
varför köpa 440 om du ska köra på led?
Därför att det är en av de roligaste ledmaskinerna.

Hur ofta behöver man byta kolvar på en racing 440 om man ligger på ganska bra med kör ändå mest led? :)
Räkna med ett byte per säsong för att vara säker. Sen skaffar du en kompmätare (~300kr) och håll koll på kompet. Börjar det skilja en den mellan cylindrarna eller i fall bägge är rätt låga så öppna motorn och börja med att mäta ringarna. Slitagegränsen på "gapet" på ringarna är MAX 1mm (när de är nya är de 0.4mm). Därefter kolvarna, kommer dock inte ihåg måtten på dem, fast oftast räcker det med att byta ringar. (1 ring/kolv á 400kr, cylinderfotspackning 200kr)
 
J

JagLuktarGott

Därför att det är en av de roligaste ledmaskinerna.


Räkna med ett byte per säsong för att vara säker. Sen skaffar du en kompmätare (~300kr) och håll koll på kompet. Börjar det skilja en den mellan cylindrarna eller i fall bägge är rätt låga så öppna motorn och börja med att mäta ringarna. Slitagegränsen på "gapet" på ringarna är MAX 1mm (när de är nya är de 0.4mm). Därefter kolvarna, kommer dock inte ihåg måtten på dem, fast oftast räcker det med att byta ringar. (1 ring/kolv á 400kr, cylinderfotspackning 200kr)
Kan bara säga detsamma, bra svar! :) håller på kollar efter en kompmätare nu, vet du någon bra sida där man kan köpa en som funkar bra och inte är allt för dyr? :)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ja jag tror jag köpte min på mekonomen också för runt det priset.
Det kan skilja lite mellan olika mätare så det bästa är att alltid använde samma mätare och inte ex. låna från olika kompisar.
 

rev_

Välkänd medlem
19 okt 2006
132
0
6
hallå, alla!! jag är okunnig :p.. vad ska kompen ligga på då? i en 440
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
vet ej gjissar på ca10 kg där om kring men det är bara och kolla om cylindrarna har samma kg antal eller liknande typ på ettan 10.2 och tvåan 10.5 då är allt i topp skick
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Hej, sry om jag tar tråden lite nu, men jag har beställt en kompmätare och undrar vad kompen ska ligga på min skoter, en edge 600 -01...
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
vet ej ca 12kg tror jag samma här bara dom har jämnkomp på båda så är det lungt men inge under 10 kg på en 600 . då är ringarna slut eller så är det hål i kolven så kring 11-12 kg är det mer dästo bättre och det får inte vara stora skilnader på cylindrarna t.e.x ettan 12.2 tvåan 12.5 då är det prima fina i din moto:) r

och 600an är ju ingen maskin som har så stor påfrästationer på motorn som en 440 så 600 ska hålla till 800mil ¨å börjar det bli dags för byte men det är inte säkert den kan holla 1200 mil bara resten håller beror aldeles på hur du kör :D
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
va 12kg på en 600?? har vart å jobbat på en skoter firma där kom det in ett flertal skotrar som man fick kolla kompen på men ingen av dom har legat på 12kg
normalt låg alla på från 10 ner till 6kg.. dom sa att det var helt ok.
 

BaGGeN

Aktiv medlem
17 feb 2006
94
0
6
35
Edsåsen
Är man ute och lekkör och lite ledåkning så ska man byta kolv efter ca 100 mil en liten regel bara (gäller 440 maskiner), men har man kompmätare så kan man kolla efter med jämna mellanrum precis som ni säger!!
 

efi

Medlem
31 jan 2007
24
0
1
hej vi har en son i familjen som har en artic 440 afs 89 har kollat kompen strax under 9 kilo på båda
 

jacki

Medlem
28 okt 2007
42
0
1
jeg har en kompis som har kört 1000 mil på samma kolvar med en 440! kommer an på hur mycke man kör men efter två sesonger bytte då jag på min och då hade jag kört 300 mil. det är lagomt mycket på samma kolvar med en 440.. ps: passa på at det är lite extra olja i tanken på inkörningen!..
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vill bara tillägga att man kan inte jämnföra tex en jag 440 från 80-talet med dagens "racing" modeller..

Skulle säga att från -00 där nånstans började man få fart på 440in..
Så ja äldre 440, gärna fläktkylda är att jämnföra med tex 600cc som håller c:a 1000mil beroende på körning osv!

//Rasmus