Kolvar bytta, nu låter skotern kostigt?

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Hej,

Som sagt så smällde jag ihop det sista på motorn idag efter ett kolvbyte. Det är en Polaris RMK 700 -02 som jag satt i snopro-kolvar i. Bytte packningar och rengjorde VES-giljotinerna och gjorde fint.

Nu har jag provat lite och när jag startar den så låter den helt vanligt, går igång på 2a draget med ½ choke, innan gick den igång på första.

Sen när jag kört en bit, kanske 500 meter, och stannar så kommer det ett metalliskt ljud från motorn. Inget konstant utan det smäller till med ojämna mellanrum, vad är detta måntro, och är det illa eller kan det bli så?

Sen är tomgångvarvet högt, det spelar ingen roll om jag justerar på skruven så går det inte ner. Enda gången det går ner är när det kommer en liten "avgaspuff". Det låter ju heller inte bra i mina öron.. vad kan det vara?

Mvh
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ta isär motorn igen! Kolla upp vad som kan vara fel. Metaliska ljud är INTE bra oavsett var dom kommer ifrån.

Kolven bakochfram, glömt montera ett kolvbultsknaster, glömt en shifnyckel i blocket, kan vara vad som helst. Ta det säkra före det osäkra...
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Fan vad trist, det var jag inte alls sugen på ;)

Men det är så konstigt, när jag drar igång skotern så låter den precis som vanligt. När jag sen kör en bit så börjar det låta och stänger jag då av den igen och startar direkt efter så är ljudet borta.
Kolvarna ska vara monterade rätt vad jag vet, ringöppningarna är bakåt mot insugsidan och då blir pilarna framåt mot avgassidan. Knaster (om jag förstått rätt att det är ringarna som håller kolvbultarna på plats) är nya och alla är monterade.
Blocket/vevhuset är urspolat och inga grejor ska ha ramlat ner där.

Känns så konstigt bara. Det är första gången jag bytt kolvar men det är ju inte rocket science direkt :hmmmm:
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Är det regel?

Alla trådar jag hittat i ämnet så säger folk att kolvringsgapen ska vara bakåt och att man ska skita i pilarna. Är det inte risk att ringgapen tar i VES eller avgaskanalerna annars?
Jag tyckte det lät mest logiskt.

Var ute och startade en sväng och lät den gå tills den blev varm och kan nu konstatera att den låter illa när den belastas lite när motorn blivit varm. När den var kall hörde jag inget.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
detta kan mycket väl stämma in, då motorn är kall så är kolvarna normal. men med varm motor så sväller allting upp, därför mycket viktigt att varmköra innan man leker. prova så här, ta av remmen och vrid primären för hand och känn om de tar i. INTE?? starta låt gå varm och göra samma sak igen, troligtvis så får du ta upp taoppen och cyllarna, säker på att båda blev vända åt sammahåll?:hmmmm2:
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Ja kolvarna är vända åt samma håll ;) Det som känns så konstigt är ju att ljudet inte är regelbundet som jag tycker att det borde vara om det tar i någonstans i cyllarna.
Jag ska testa det där att ta av remmen när den är varm och kall

Kan VES-ventilerna knacka? Vad blir det för symptom då och hur löser man det?
 

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Om tomgången är hög och det blir avgaspuffar låter det som om du har tjuluft nånstans. Kolla som sagt ringarna så att inte ändarna går in i någon port.
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Alltså, jag blir bara mer och mer fundersam. Nu har jag plockat av toppen och vridit runt kolvarna och kikat, kolvarna ser hur fin ut som helst (uppifrån iaf) och det finns inte en enda repa i nikasilet (vilket jag tycker det ska vara om ringarna tar i någonstans)

Däremot den ena av VES-giljotinerna är inte jättevacker, men inget som ska ha tagit i. Och de har ju suttit i med de gamla kolvarna också och de har inte en repa på sidorna heller. Det ska vara om kolvringen tagit i giljotinen så den har blivit skadad, men då tycker jag fortfarande det ska ha blivit repor i cyllen..?

Börjar bli mer och mer förvirrad men det återstår ju bara att riva av cyllarna och kolla sidan på kolvarna och ringarna, så länge cyllarna klarat sig så håller jag modet uppe ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Det såg bra ut tycker jag.
Kan det vara något vevstakslager som är dåligt?
Testa att tryck fast kolven med ett finger eller två genom avgasporten (så kolven är ungefär i mitten av sitt slag i cylindern.) och dra sakta motorn framåt och tillbaka och om du kan känna något glapp på någon av stakarna. Är det mycket glapp så känner du det på detta vis.
Brukar även höras om man ruckar motorn framåt och bakåt.
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Ska kolla det imorgon

Inga ideér om varför tomgången har blivit så hög? Den ligger runt 2000rpm och jag kan inte justera ner den mer.
Skotern är iofs inte inkörd, har bara kört några hundra meter tills jag hörde de konstiga ljuden och då stängde jag av..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Att tomg är högre låter mycket mystiskt? Den borde varva snarare mindre med nya kolvar som inte är inkörda. Den måste dra tjuvluft någonstanns leta tjuvluft med startgas överallt som har med insug att göra ,även packboaxrana på veven.

Bytte du kolvar efter någon typ av skärning så hoppas jag du hittat orsaken till haveriet innan du monterade nya kolvar!

Vilken skruv har du skruvat på för att försöka få ner varvet? Menar du att du inte får ner varavet med tomgskruven ens? Eller har du bara försökt få ner varvet med luft/bränsleblandskruven?

Med tomg skruven borde du få ner varvet och när varvet är lagomt högt justera du på luftblandskuven för att få bästa gång (tomgång). Man får justera ner tomg flertalet ggr under några mil då kolvarna går lättare o lättare.

Och är du säker på att detta ljud inte var innan byte av kolvar för man får stooora öron när man gjort ett ingrepp och hör mer missljud än innan. Visst klapprande eller lite oregelbudet klingande ska man höra ur en motor,,,speciellt om cylindrarna varit med ett tag
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
JO jag kom på en sak till som lurar många att tro dom har motorfel . Trotttlaran klapprar på lägre varv typ tomg,, speciellt flatslide trottlar !! Det kan låta som metalliskt klapper typ lagerfel eller liknande och kommer o går oregelbundet. Och ljudet låter som det kommer från motorn/vevhus/cylinder . Ju slutare trottlar man har dessto värre ljud. Ryck lös gummit bak mot luftburk och fippla in ett finger eller föremål så det går att trycka på trotteln under gång,,,då hör man direkt om det blir tyst om man trycker på trotteln så den slutar skallra.
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Nu har jag rivit av ena cylindern för jag tyckte kolven glappade lite mkt, puttade in kolven igen och var skitnoga med kolvringarna. Sen såg jag att den andra kolven glappade lika mycket och det blev ingen skillnad på den cyllen jag tog bort så jag antar att de ska glappa litegrann (kolvarna var ju såklart helt kalla).

Jag kollade det asker sa om vevlagren men det glappar så gott som ingenting, kanske en millimeter men det känns tight och bra tycker jag?

Sen startade jag upp och lät den bli varm, gasade till lite och mycket riktigt kom ljudet tillbaka. Men så lade jag handen på luftburken och höll fast den så den inte vibrerade och vad jag uppfattade så slutade ljudet. Så det kan hända att Boost har slagit huvudet på spiken! Men jag ska ut och provköra nu. Återkommer med resultat om en halvtimma ;)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hoppas du kontrollmätt dom gamla kolvarna jfr dom nya kolvarna, så att den inte är borrad överdimension...
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Hon som hade den innan mig hade inte gjort någonting i motorn och hon hade haft den sedan -05, men det är klart så kan det ju vara. Jag har iaf inte mätt någonting :)

Nu har jag tagit en sväng. För det första hittade jag varför tomgången varit så hög, jag hade spänt gasvajern för hårt :doh:

Slamrandet är kvar, men det uppstår som innan bara när jag släpper gasen och den nästan är nere på tomgång eller när den står på tomgång.
Boosts teori om förgasarna känns mest trolig eftersom allt var i så fint skick när jag öppnade motorn igen, det borde (tycker jag) har blivit åtminstone NÅGON repa i nikasilet om något hade tagit i eller suttit fel.
Om giljotinerna gått i någonstans så borde det varit märken i antingen kolv eller kolvringar.
Men det finns verkligen ingenting :hmmmm:
Det borde även låta hela tiden medans jag kör om något skulle vara så fel, det borde låta mer och värre ju högre varv jag har på motorn. Men även där ingenting, skotern går som ***** :ciao:

Vad tycker ni, låter det rimligt?