Ronja skrev:
Jag har nu kopplat ihop in och ut med varandra på oljepumpen, en sluten krets.
Sen har jag satt en plastslang mellan cylindrarna där oljan från oljepumpen kom in förut. Vad tror ni kan det funka?
Det bästa hade väl givetvis varit att ta bort hela pumpen, men den sitter fast. Och det kändes besvärligt att riva hela skotern för att få bort den.
Vad är RV drevet?
STACKARS DEJ! SÅ MÅNGA SVAR SOM VIRRAR TILL DET!!
Och ingen som frågar vad DU har för motor!!!
så jag frågar märke och årsmodell.
sen vill jag åxå fråga om du brytt dej om att kolla att justeringen på oljepumpen är rätt, för mycket olja på en fläktare känns mej väldigt avlägset.
.
RV = rotary valve = slidmatning = ett rätt klurigt sätt på vilket rotax styr tiden för inugets "öppet hållande"
axeln som driver denna "slidskiva" drar åxå vattenpumpen och drivs med kuggdrev (mässing på pump/slid axeln)från vevaxeln och ligger i oljebad, axel avtätas från övriga vevhuset med radialtätningar/packboxar,uteblir oljan hit nöts dreven (framförallt mässingdrevet) ner!
Oljan till denna axel cirkulerar utan injektion oljepumpen då de tidigare nämda dreven fungerar som olje pump (men vi pratar mycket små flöden)
på de tidiga RV maskinerna (70:tal) var det oljeblandat i tanken och en ca 1dl oljeburk för "slidaxeln"
.
Vad är det för maskin du har "Ronja"?
Har du "bara" en slang till varje insug och inget mer kommer ditt slangdragande att fungera!
Men jag tror i alla fall att det varit bättre att justera pumpen rätt............