Koppla ur Oil Injection , Vad bör man tänka på... ?

snotric_power1

Semi PRO sledder
19 nov 2004
64
0
0
dalarna
alla modeller kan man aldrig lära sig.
men när man ska koppla ur pump så ska man givetvis kolla vart alla slangar
till och från pump och från oljebehållaren går innan man gör nåt dumt.
det allra bästa är å kolla om pump funkar å behålla den kvar. då får ju motorn
rätt mängd vid rätt varvtal.
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
snotric_power skrev:
alla modeller kan man aldrig lära sig.
men när man ska koppla ur pump så ska man givetvis kolla vart alla slangar
till och från pump och från oljebehållaren går innan man gör nåt dumt.
det allra bästa är å kolla om pump funkar å behålla den kvar. då får ju motorn
rätt mängd vid rätt varvtal.
Håller med snotric_power låt oljebehållaren sitta kvar/// Virre:rolleyes:
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Virre skrev:
Håller med snotric_power låt oljebehållaren sitta kvar/// Virre:rolleyes:
Men det skadar inte att ta isär och rengöra och kolla skicket på delarna vid den årliga översikten.

Kan ju vara bra om det skulle ha bildats avlagringar eller annat junk, eller om något drev eller annat börjar se dåligt ut.
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
DIRAVI skrev:
Men det skadar inte att ta isär och rengöra och kolla skicket på delarna vid den årliga översikten.

Kan ju vara bra om det skulle ha bildats avlagringar eller annat junk, eller om något drev eller annat börjar se dåligt ut.
Jo det har du ju rätt i
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Ronja skrev:
Jag har nu kopplat ihop in och ut med varandra på oljepumpen, en sluten krets.

Sen har jag satt en plastslang mellan cylindrarna där oljan från oljepumpen kom in förut. Vad tror ni kan det funka?

Det bästa hade väl givetvis varit att ta bort hela pumpen, men den sitter fast. Och det kändes besvärligt att riva hela skotern för att få bort den.

Vad är RV drevet?
STACKARS DEJ! SÅ MÅNGA SVAR SOM VIRRAR TILL DET!!
Och ingen som frågar vad DU har för motor!!!
så jag frågar märke och årsmodell.
sen vill jag åxå fråga om du brytt dej om att kolla att justeringen på oljepumpen är rätt, för mycket olja på en fläktare känns mej väldigt avlägset.
.
RV = rotary valve = slidmatning = ett rätt klurigt sätt på vilket rotax styr tiden för inugets "öppet hållande"
axeln som driver denna "slidskiva" drar åxå vattenpumpen och drivs med kuggdrev (mässing på pump/slid axeln)från vevaxeln och ligger i oljebad, axel avtätas från övriga vevhuset med radialtätningar/packboxar,uteblir oljan hit nöts dreven (framförallt mässingdrevet) ner!
Oljan till denna axel cirkulerar utan injektion oljepumpen då de tidigare nämda dreven fungerar som olje pump (men vi pratar mycket små flöden)
på de tidiga RV maskinerna (70:tal) var det oljeblandat i tanken och en ca 1dl oljeburk för "slidaxeln"
.

Vad är det för maskin du har "Ronja"? :confused:
Har du "bara" en slang till varje insug och inget mer kommer ditt slangdragande att fungera!
Men jag tror i alla fall att det varit bättre att justera pumpen rätt............ :cool:
 

Pyret

Medlem
19 jan 2006
24
0
1
umeå
Hej, jag lånar denna tråd

Jag har en Arctic Cat zr580 -95 som jag köpt en ny motor till. Den gamla ägaren har kopplat bort oljepumpen och pluggat alla hål.
Det jag undrar är hur jag ska lösa smörjningen till axeln som driver oljepumpen och vattenpumpen?
Ett tips jag fick var att byta ut pumpen mot en aluminiumplatta och att på den sätta en smörjnippel där jag sprutar in lite smörjfett nu och då. låter det som en bra idé
 
R

Robin

tycker att alla som är oroliga om deras maskiner smörjer lager osv, så här ska ni göra... Ring! era återförsäljare, därifrån får ni bäst svar, om dom inte kan svara så om ni vill vara säkra så fixa upp era separat smörjningar å använd den, blir säkrast och bäst så
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
tycker att alla som är oroliga om deras maskiner smörjer lager osv, så här ska ni göra... Ring! era återförsäljare, därifrån får ni bäst svar, om dom inte kan svara så om ni vill vara säkra så fixa upp era separat smörjningar å använd den, blir säkrast och bäst så
Håller med fixa separat smörjningen sen är det slut kacklat om den saken.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
På luftkylda polarisar kommer den separata oljan in via ett litet hål vid insuget, så den smörjer nog inte något annat som inte olja i bensinen kan smörja.