Kyla vid åkning

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Sv: Hur kallt får det vara???

Körde en gång vid -25 , då kom jag hem med en knallvit näsa, när den väl blev uppvärmd så var den röd i 2 veckor. Efter det brukar jag använda en ordentlig huva och ha som gräns vid 15-18 minus.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Sv: Hur kallt får det vara???

-20 är nog min gräns för sen hjälper det inte att ligga och trycka bakom rutan längre. Och då använder jag bara en tunn mössa och ingenting för ansiktet förutom en halsduk runt halsen och hakan. Det är enda gången jag är glad för att grenröret läcker så det blir lite extra varmt :D
Fördelen är att man blir härdad så man tycker inte att det är kallt ute när man stannat :D
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Sv: Hur kallt får det vara???

Bror min och hans kompis skulle köra från Sundsvall till Åre när de var -34 men de kom inte ända fram innan ena maskinen skar. :ciao:
 
B

Biosteel

Sv: Hur kallt får det vara???

när de närmar sig -50 då tar jag på mig skoterjackan. =)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nu när man börjar bli "gammal" <---suck så går väl smärtgränsen vid ca -15C :bootyshake:. Men jag har varit å kört 8 timmar i minus 30 för några år sedan och frös inte en speciellt mycket när man körde men det värsta är när man stannar av och ska ta en paus så fryser man bollarna av sig direkt.
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
I år har det kallaste varit -16 men det var uppmätt på en högre höjd än vi åkte, tror bestämt det var kallare än så i djuphålet kullen! Frös bara ltie grann efter vi stannat å fikat.

optimalt temp är väl -10 grader och varmare. Tror bestämmt att -7/-6 grader är optimalt.


Det allra kallast jag kört i var när vi var i ritsem förra året, tyvär hade vi ingen termomet som fungerade dagtid (den var i solen). på natten var det -40 i nikaloukta (stavning) och inte mycket varmare där vi var. Det var i alla fall fett kallt på dagen med!
 

Clas

Aktiv medlem
13 nov 2005
64
0
6
Luleå
Över -10 svettigt, ev. t-tröja.
-10 - -15 Perfekt
Under -20 täta hjälmen, max på hantagsvärmarna
Under -30 inte för att leka, men om man ska på bio eller nåt, 5 lager kläder
 

A.H

Välkänd medlem
10 jan 2009
284
0
16
Haparanda
körde i +16 i (bland de sista dagarna det fanns snö kvar) och då gick det soppa!!
men -5 är väl det bästa :D
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Körde en 7-8 mil idag -16 grader funka fin fint. Se bara till att ha med extra handskar , facemask så klarar man det mesta. Ett tips är att börja dagen tidigt även om det är svinkallt på morgonen , bättre torr och kall än blöt och kallt...

När vi körde Ritsem - Kebne sist så var det ~ -30 grader då vi startade :) När vi kom tillbaka -20 (varmare under dagen) två timmar senare var det -34.
Så starta tidigt om man ska på en långtur.

En d***** pina om kläderna inte är torra och mätaren går under -30 grader...
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Var -15 idag, frös om händerna och kom sedan på att värmarna var av :rolleyes:
Det enda som var irriterande var att det snöade!
Annars var det helt ok.