lägre åldersgräns på skoter...

T

TobbeN

Varför inte ? !

De är nog sant som ni säger, att det kommer att bli så att om man sänker åldersgränsen till 15år så kommer alla 14åringar att tjata till 14 osv... Sj är jag 14år och skulle inte vilja annat än att sänka åldersgränsen, jag tycker att det är löjligt att ha den på 16år istället för 15år, de FLESTA som e interisserad av att sänka åldersgränsen tror jag har enfarenhet av detta. Varför inte få ta Eu-moppe kort samtidigt, lr i samma kort ??? jag ser inga nackdelar ivf...
Och snacket om att man är omogen på lederna som 15åring e bara BULLSHIT!
Tacksam om jag får kommentarer på detta inlägg så jag får FÖRSTÅ vad det är för snack om att 15åringarna är omogna på lederna...
//Tha boss, TobbeN :)



DRIVE FAST BABY ! :D
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
15 år?

TobbeN skrev:
De är nog sant som ni säger, att det kommer att bli så att om man sänker åldersgränsen till 15år så kommer alla 14åringar att tjata till 14 osv... Sj är jag 14år och skulle inte vilja annat än att sänka åldersgränsen, jag tycker att det är löjligt att ha den på 16år istället för 15år, de FLESTA som e interisserad av att sänka åldersgränsen tror jag har enfarenhet av detta. Varför inte få ta Eu-moppe kort samtidigt, lr i samma kort ??? jag ser inga nackdelar ivf...
Och snacket om att man är omogen på lederna som 15åring e bara BULLSHIT!
Tacksam om jag får kommentarer på detta inlägg så jag får FÖRSTÅ vad det är för snack om att 15åringarna är omogna på lederna...
//Tha boss, TobbeN :)



DRIVE FAST BABY ! :D
Jag är 16. Hade uppkörning idag men det ät så lite snö så vi fick köra fyrhjuling istället. Har skrivning på tisdag sen är jursen slut. Har nyss kommit in sen jag har satt i en boggiedämpare på skotern och bytt fläktremmen och variatorremmen.

Om 15 åringar är omogna på leden vet man väl inte förrän man mött en. Min kusin är 14 och har köpt en ET 250 som han ska köra hemma på lägdan med och till och från mig. Och han kan behärska sig iallafall där det behövs men på sjön blir han nog lite gasglad men det blir svårt med hans ET :)

Så man borde inte säga nåt förrän man mött en 15 årig "galning" på leden innan man säger nåt.
 

kanonis

Medlem
17 jan 2005
44
0
1
35
Solna
Bacon skrev:
"Saxat ur artikelarkivet"

..
I USA och Canada är minimiålder för att köra snöskoter i vissa delstater 14 år ! Är våra tonåringar mer omogna än de i USA undrade flera debattörer.
..
*klippte ut vissa delar för att spara plats..*
Öhm bara för att vissa delstater i USA och Kanada har fjorton så måste vi oxå ha det då eller? Man får ju köra bil när man är 16 i vissa oxå, ska vi inte sänka det oxå när vi ändå håller på? Vaf*an ska vi kolla på alla andra hela j*vla tiden för? 16 är bra och bör inte ändras, varför ändra på ett "vinnande" koncept (som det brukar heta)?

Däremot ideén med att införa det i grundskolan så får man kortet hemskickat sen när man fyller 16 (min morbror tog kortet när han var 15 men fick det han fyllde 16 så det funkar ju iaf). Och sen är det ju en väldig stor variation från person till person hur mogen man är. Finns säkert många 14-15åringar som är mognare eller på samma nivå än många 16-17 åringar..

Och att jämföra tjejer med killar är oxå en dum idé eftersom tjejer mognar snabbare (både fysiskt och psykiskt) än killar i samma ålder.

Väntan är ju spänd innan man fyller 16 men det är ju helt klart värt det! Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;D;D
 

ChiefJonsson

Medlem
26 okt 2005
48
0
1
Vilhelmina
Jag håller fullständigt med "Kanonis" .. Ang. att man får köra bil när man är 16 i vissa, jag tycker de va ett dåligt argument att man i vissa delstater "där borta" får köra skoter när man är 14.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Tycker det verkar konstigt att man klarar av en skoter i 180km/h men man får bara köra 30km/h med moped. Det är väl ändå samma sak lr? Jag tycker nog att antingen så inför man en "lätt" skoterklass som baserar sig på hastighet eller så höjer man skoter till samma ålder som bilkörkort. Har själv kört 125:a i 160 blås som 16:åring och inte var det mycke eftertanke då inte...bara turen att man lever idag, å då är det varken mycket träd eller lador i vägen :) hemma är det då f-n ingen som åker 45 med moppen, men så har 3 dött i år oxå...
 

larsa-440

Medlem
4 jan 2006
12
0
1
K-fors
Sänk men ändå inte

hej jag e en kille på 15 år jag har kört skoter sen jag var 10 typ.. men jag kan säga det ärligt jag kör inte som en Idiot... men jag och min kompis som e 16 har kört skoter sen vi var små men vi har ju lärt oss att man måste köra med insidan av skallen.. för att i grannbyn finns det ju "vissa" personer som har tex kört i endast 2 säsonger som inte kan köra och gasar som att det vore nått race... men om man sänker till 15 så tänker nog dom flesta 15åringarna jag måste köra lugnt annars så kanske det händer nått... och förhoppningsvis så tänker dom att dom inte vill åka fast..Men alla tänker inte så dom tänker ju att det e ju bara att gasa... jag har en "kompis" som var ute och Totalförstörde åkrarna här och jag och min andra kompis som e 16 vi fick ta skiten för det men vi hadde bara kört efter leden som går där... men vi var ju ganska förbannade på han sen men han har inget vett i skallen... han fortsätter ju att köra så men vi sa ju det att vi tänkere inte ta skit från bönderna för att han har förstört åkrarna... men det kanske är bra att gränsen e på 16 men som sagt det finns några andra 15åringar som kör med vett i skallen.... jag kan säga det ärligt visst det e skitskoj att fara och spinna och sånt när man e 15 och burka och hålla på men jag och min kompis vi gör det på dom åkrar/lägdor dom bönderna inte använder och det e ju en annan sak... men jag vill nog hellst att den ska sänkas eftersom jag e 15 men det e nog bra att åldersgränsen e på 16 man får hoppas "alla" "idioter" som inte kör med vett i skallen mognar till sig
 
J

jiees

jag är då 15 o fyller 16 till sommarn, jag har också kört skoter så länge jag kan minnas, fast mest i byn. och jag kan dock erkänna att jag inte är en av dom där idioterna som förstör för andra. För mig är det inte så brottom att köra denna vinter här hemma, utan kan lett vänta tills nästa vinter. för man har ju ändå ganska många vintrar framför sig i sitt liv som man kan köra lite skoter på :)
 
A

Antonol

Irritersamt!

Jag har kört skoter sedan jag var 5 och körde våran gamla Everest 440.
Jag brukade köra utanför våran hus på en lägda, väldigt kul och under kontrollerade former. Häromdagen fick jag besök av polisen, som fått in en anmälan om att en minderårig kör skoter där, riktigt surt för mig.
Visst, poliserna var förstående nu när vi bor som vi gör, men nu kan jag inte ens röra skotern när den står på gården.
***** sura sak som anmält mig! Grannens 16-åriga grabbar kör väl sämre med sina racingmaskiner än mig på våran EXT 550 MC.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jadu...

Vi vet inte än, men vi har våra misstankar. Visst kanske det låter högt när man spinner loss, men varför knackar man inte på hos oss och klagar först?
Jag hade ju hjälm och sånt också, men det skummaste var väl att jag kör skoter så mycket förut här i området under mitt 14-åriga liv.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
18års-gräns kanske skulle vara något. Men man vet ju hur 18-åringar med färskt körkort är så finns nog inte nån ålder som är mognare än andra i "hänsyns-synpunkt"

Vissa kommer aldig att växa upp eller överhuvudtaget lära sig att visa nån hänsyn eller respekt för andra.
Det där är ju helt beroende på hur folk är funtade, staten kanske borde slopa åldersgränserna å tillsätta en kommision som personutreder och beviljar ut lämplighetsintyg istället. (detta var aningen ironiskt tänkt)
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
jag tycker inta att man ska dömma mogenhet efter ålder.. jag tog nyss förarbevis, fyllde 16 för en månad sedan.. Visst finns det gasglada 15 åringar, men det finns gasglada 30 åringar också.. Och bara för att vissa som är runt 15 är rätt så gasglada behöver inta alla vara det.. Efter som att man måste ta ett förarbevis för att få köra skoter tycker jag att man kan sänka åldersgränsen, man tar ju förarbevis för att lära sig hur man ska åka och vilka risker som finns.. jag tror att ni som sitter här och klagar på omogna 15 åringar i själva verket är omogna själv, man kan inte dömma folks mognad efter ålder.. en annan sak, jag antar att det redan är riktigt många 15 åringar som kör ändå, det går inte att stoppa dom, men det går att lära dom...
 
E

Ej medlem/Inloggad

Lämplighetsintyg = Rättvist!

Lämplighetsintyg skulle vara toppen! Vad sägs om minimilängd, minimivikt etc? Sedan skall rikspolisstyrelsen utfärda detta intyg efter att ha utfört diverse körtest på den omtalade.
 
E

Ej medlem/Inloggad

emil

Ej medlem/Inloggad skrev:
Lämplighetsintyg skulle vara toppen! Vad sägs om minimilängd, minimivikt etc? Sedan skall rikspolisstyrelsen utfärda detta intyg efter att ha utfört diverse körtest på den omtalade.

men tänk om det är en som går ner i vikt så att den kommer under det "bestämda" minimivikten ska den personen inte få köra skoter då bara för att den har kanske bantat eller har anorexia??
ska personen värkligen få vänta tills efter jul?? :p

själv är ja 15 och var ute och körde senast i dag och möte en omogen och gasglad person och han var f*n inte under 30 iaf..
okey jag tycker inte att man ska sänka minimiåldern men man skulle kunna få göra allt och få förarbeviset hem i brevlådan på 16 års dagen...

ps undrar villka som är "omogna" ni som sitter och klagar på 15 åringar för att ni själva skulle villja att det var på frågan om det här när ni var 15 år och inte nu.. tycker fan synd om er gubbar som är så avundsjuka men men det finns folk till allt

artic cat is the best :D
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
18 år. skulle innebära att en ***** massa folk skulle köra utan förarbevis, för jag tror inte någon vill vänta till man fyller 18.. och om det är massa folk som kör olovligt kan ni ju själva fundera på hur det skulle se ut..
 
E

Ej medlem/Inloggad

sänk åldern

ja tycker att man kan sänka åldern till 15, men att man kanske bara får köra en viss kubik klass typ 380-440
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Efter att ha åkt mellan Östanbyn och sjön Öjaren idag så insåg jag att dom borde höja åldergränsen till 25år och att det skulle vara dödsstraff på dom som missköter sig.

Fan vad slapp man blir, Läs "Hjärndöd? Analfabet? Snorisar? i Sandviken"-Tråden.