Lämplig skoter för oss...GTX?

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Med risk för partiska svar..menmen ;-)

Tänker köpa en skoter till nästa vinter och det som blir åkt är följande: Mest mindre leder,"spåra" och smyga i skogen, någon enstaka gång över sjön= lite mer gasa, gumman skall med ofta=2sits nödvändig.
Bor där det oftast är rätt bra med snö så det blir en del åka då den står bar utanför dörren i princip..behöver alltså inte lasta och åka till fjälls..

Kravet är inte alltför dyr och jag har kikat på GTX 06-08...550 tror jag räcker gott både för "finåkat" och lite snabbare körning med mina svågrar. Ingen av dem har sportskotrar eller kommer att ha det utan det är mer familjetouring med någon enstaka buskörning ibland.
Så hur står sig en GTX 550/600 -06-07 som alternativ då? Tex Lynx Adventure/Ranger är andra altertnativ.

Några tankar på detta?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Sv: Lämplig skoter för oss..GTX?

Lynx Adventure har jag både kört o setat bakpå,, den är helt underbar för finkryssning.
dessutom kommer "gumman" sitta som en drottning bakpå =)
gtx har jag aldrig suttit på men det är väl i princip samma maskin men jag kan tänka mig att lynx boggin är den bättre av dom 2, så lynxen hade jag valt tack vare komforten med boggin =)

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Lämplig skoter för oss..GTX?

ao lynxen hade jag valt också! komfort och du kan även busa till lite :p

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa

GTX har ju 40cm matta...adventure 38...spelar roll eller ?

Svårt att välja då man inte har en bestämd modell man bara måste ha*skratt*
inget du kommer märka antar jag om du inte ska hardcore klättra i djupsnö =P

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik

hehehe tror inte segmentet av skoter jag frågat om pekar på någon större mängd puderåkning uppför lodräta väggar :)
Tänkte mer på om man upplever skotern annorlunda gällande styrning och hantering...men jag troddde inte heller det spelar nån roll.
Får fundera lite och se vad som erbjuds prismässigt med efter vintern..borde gå att hitta nåt bra till våren till bra pris....Gillar dem båda men tycker nog ski-doon är lite finare i utseendet i alla fall så blir det inget annat som avgör så blir det en sådan!

Edit: Mods..kanske skall ligga i köprådsdelen..sorry. Flytta gärna :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Lynxen har längre matta GTXen har bredare. 365 resp 345. Ingen av maskinerna är dåligt. Kollade på en GTX 550 för någon månad sen och nog var den fin.
Första årsmodellen har låga kammar och smala skidor året efter är skidorna bredare och kamhöjden är 32mm. Det kan vara något att tänka på.

GTXen är nog lättare också, lynx har alltid haft lite tyngre chassie.
Iofs är GTXen lätt, som en lite barnskoter jämfört med RX1an ... och det kan vara värt en del.

GTX 550 har inte handtagsvärmare bak som standrad. Tror Lynxen har det. När det kommer till 550n så blir det ju inga svindlande toppfarter men i 70-80 burkar dom gå bra.

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
jo har kikat på 500ss med och den har ju en 600 motor..lite missvisande namn :) Jag tror det lutar åt GTX:en just nu men..skall försöka ta mig iväg och kika på de två lite mer innan jag bestämmer för vilken jag skall försöka få tag i sedan. Vill bara ha bestämt mig så jag vet vad jag skall kika efter och kunna slå till om det passar :)

jaja...ingen verkar ju anse att valet av dessa två alternativ är helt fel med tanke på den körning jag skall använda den till. Är inte ute efer nån toppfartsmaskin, 80-90-100 ..mer än så blir det nog inte oavssett vad jag har för skoter.
Får spana ordentligt i vår och se om det dyker upp något bra då..nu är det lite försent för denna säsong som sagt då jag inte bor permanent ännu där snön finns...:-(

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Stenmarks maskin har REA på Lynx Adventure 600 sdi -07:a. Sprittny till väldigt bra pris. Då har du en SKOTER! Fläktis blir gärna tråkigt när du börjar bli varm i kläderna efter 1 säsong. 600 sdi har dubbelt så mycket effekt och drar nästan bara hälften i bensin jämfört med fläktkyld 550:cool: 07:ans Adventure 600 sdi har samma dämperi som X-trim...dvs högklassiga renoveringsbara gasdämpare runt om....36or i fram och så grovt som 46or bägge dämparna i boggin. Tål ordentligt med smisk efter knöliga leder vilket aldrig är en nackdel, inte heller när du skall köra med passagerare. Dämperiet på denna Adventure gör att den är en sportmaskin "in disguise" :D Ski-Doo GTX har inte alls samma klass på dämparna.

Adventure har 365-matta vilket är en stor fördel om du skall spåra. Lynxen är byggd som en stridsvagn...något tyngre...men den håller:)

mvh / Matti

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
tack för synpunkten :) Skall som sagt fundera på dessa två tre alternativ, men alla åsikter fram tills ett köp har gjorts är välkommna, speciellt från de som äger någon av dem och kan ge hands on åsikter :) Inget är avgjort på långa vägar utan det funderas och funderas och funderas.... Skall bara förska kmma iväg och klämma på dem med så man vetlite mer om det rent praktiskt som körställning med mera:)

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Hej jag har kört endel med min kompis Adventure 600 SDI - 07 , vi har även kört till Treriksröset tillsammans med våra maskiner en resa på 110 mil på 3,5 dagar.

Han är väldigt nöjd med sin maskin som han köpte hos Stenmarks han pratade tom i förra veckan om att sälja sin -07:a för att köpa en ny 07:a utav stenmarks. (Stenmarks hade i förra veckan ca 20 st adventure av tidigare årsmodeller när han var o pratade med honom om att byta sin egen) Han har kört lite drygt 400mil på 1,5 vinter.

De problem han har haft är att den har tagit lite remmar 4st på denna tid men nu verkar han ha kommit till rätta med det problemet genom att ta bort en plastkåpa som sitter vid variatorerna så nu kan den varma luften komma ut lättre.

Han har även klagat lite på att det yr in snö bakom rutan och att det kommer in lite avgaser när man sitter o kör annars verkar han väldigt nöjd.

Jag tycker att den tar sig fram förvånansvärt bra i snön trots att det bara är 32mm kammar.

Fjädringen är riktigt bra och när vi har varit på långtur så drar den knappt mer än min Nytro, han körde på 1,52l/mil med packälke efter och annars så ligger den på 1,6 - 2,1

Jag såg att det finns en fin GTX 550 -05:a på Bl.ocket för 44' men en 600sdi är som sagt lite roligare.

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
ä skillnaden på 550 och 600:n värd de extra pengarna? det skiljer ju en del i pris på dem menar jag och det är frågan om vad man får för de pengarna egentligen. Skiljer förbrukningen mycket dem emellan elller tex?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Provade en GTX550 förra vintern. Magiskt skön att köra! Fin fjädring, "lagom" mycket motor, lätt och smidig, härlig dyna. Fläktkyld = färre delar som kan rappla, och billig i inköp.

Och går säkerligen att åka fort med om man skulle känna för det nån gång. :)

Skulle lätt köpa en om jag fick för frugan! :bawling:

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Lutar mer och mer åt 600 Adventure...Bara jag får lös en till rätt peng så blir det en sådan..men det blir nog till nästa säsong då jag förhoppningsvis hunnit flytta hem till norrland :) Borde gå att hitta schyssta billiga objekt då säsongen är över för i år...hoppas jag! :)

Utseendemässigt så föredrar jag GTX:en men den tekniska biten är nog lynx att föredra...fast GTX går att hitta till bätttre pris..så...Tusan vet vad det blir!! ;-) Överlag så tror jag att jag bestämtmigför en 600...behöver inte vara ny så klart men med ett par hundra mil på mätaren så blir prisbilden rätt...

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Lutar mer och mer åt 600 Adventure...Bara jag får lös en till rätt peng så blir det en sådan..men det blir nog till nästa säsong då jag förhoppningsvis hunnit flytta hem till norrland :) Borde gå att hitta schyssta billiga objekt då säsongen är över för i år...hoppas jag! :)

Utseendemässigt så föredrar jag GTX:en men den tekniska biten är nog lynx att föredra...fast GTX går att hitta till bätttre pris..så...Tusan vet vad det blir!! ;-) Överlag så tror jag att jag bestämtmigför en 600...behöver inte vara ny så klart men med ett par hundra mil på mätaren så blir prisbilden rätt...
Provkör bägge så kommer du inte vilja ha den fläktkylda, jag sätter en tusenlapp:D Allt är bättre med 600 sdi'n....bättre gångkultur, tystare, rappare, starkare, drar mindre soppa:cool: Nya -07:ans Adventure 600 sdi för 80.000 kr är snuskigt prisvärt.....som du säger dock kanhända att priserna sjunker ytterligare efter påsk....om nu inte Stenmark's säljer slut på dem ("bättre en fågel i handen än tio i skogen" ;)).