Lättare service, my ass!

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Skulle göra en liten service i tisdags kväll tänkte jag, t.ex byta stift, ojla i kedjehus, rengöra avgasportar och sånt. När jag lossade första avgasporten tyckte jag att kolven såg lite latjo ut. Kollade lite extra på mittencylindern och den såg inte alls vacker ut. Ok, dags att riva av toppen. Hoppsan! Det var ingen vacker syn.







Inte nog med det, 3 av 4 motorfästen var lösa varav ett hade gått av.

Nåja, bara att bita ihop. Nya kolvar beställda, topp från en skrot kom idag och en cylinder inköpt av Viperhauck.

Har dessutom ett hellsike att få lös gamla cylindrarna, det har ärgat kring bakre pinnbultarna där rörbussningarna sitter. Har fått lös 2 men den på variatorsidan sitter som berget. Spolade i rejält med rostolja så det får stå och dra ett tag nu.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Yamaha kvalite... :p
men de var verkiligen synd, inte roligt när de händer sånt, och precis när de har kommit snö..
 

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Ha,ha! Ja du har rätt ang Yamahakvalitet. Trots att den såg ut sådär så gick den perfekt innan jag började riva. :) Och Yammas originalremmar måste vara grymma med tanke på att jag antagligen körde med motorn lös hela förra säsongen.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
men ändå så brukar ju yamahas tripplar gå riktigt bra, och dom har ett riktigt skönt ljud...
dom måste då ha en riktigt GRYM kvalla på remmarna om du har haft motorn lös hel förra säsången ochså...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men vad har orsakat detta montro???

måste ju vara nå rejävla spikningar eller något:p...

är de nikasil foder i cylindrarna? tycker de ser ut som stålfoder? isf går de ju å hona cylindern om inte repan är allt för djup..
 

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Lösflygande material i cylindern. Den har skurit ganska bra. En låsring till kolbulten saknas också. Antar att den dansat runt där tillsammans med bitar av kolven.
Vet inte vad det är i cylindrarna. Men oavset så går det inte att hona bort reporna, tro mig. Dom är DJUPA som Grand canjon! Det har lossnat flisor i portkanterna. Kolven närmast magnapullen visar spår av linknande misshandel men där har cylindern klarat sig. Det är en hel del märken i förbränningsrummet på den också. Den enda som ser bra ut är den närmast variatorn, som väl brukar få mest stryk.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
hur långt har den gått? Kört med pipor? Vipern brukar ju hålla djävligt bra annars. Det enda som gick sönder på ~600mil för mig var handtagsvärmaren.
 

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Den har gått bra precis 900mil nu. Enligt förre ägare, som bara hade den i några veckor (nån bytesaffär med en bil), så hade förrförra ägaren bytt kolvar vid 600mil. Fan trot! Inga pipor vad jag vet men det är väl inte omöjligt. Det satt en Speedtech slutburk på när jag köpte den men den åkte av direkt. Munstyckena var samma som original på alla cylindrar utom en som var ett nummer större så nån har varit där och fipplat. PJ skruvarna var lite magert ställda. 1 1/4 varv ut istället för 1 7/8. Jag har också bytt hantagsvärmare... ;)
 

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Fick äntligen lös sista cylindern idag så jag kunde ta lös kolvarna.
Det konstigaste med det här är att den gått så bra!



 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Ang motorfästena så var det lika på min viper, hade förmodligen kört med motorn lös i 2 säsonger... Öppnade man huven och gasade så rörde den sig kanske 5cm fram å tillbaka.. men märkte ingen skillnad när jag körde :p
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Munstyckena var samma som original på alla cylindrar utom en som var ett nummer större så nån har varit där och fipplat. PJ skruvarna var lite magert ställda. 1 1/4 varv ut istället för 1 7/8. Jag har också bytt hantagsvärmare... ;)
Det ska vara större munstycken i en av cylindrarna. En yttercylinder, kommer inte ihåg vilken.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
de större muntycke ska sitta på magnet sidan för den får minst kylning pga piperna tror ja...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
891
113
Stora Blåsjön
Sa bara till att plocka ur motorn och klyv den så du får bort allt skit från vevhuset och kolla hur lagrena mår.
Annars har du snart problem igen.
 

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Sa bara till att plocka ur motorn och klyv den så du får bort allt skit från vevhuset och kolla hur lagrena mår.
Annars har du snart problem igen.
Det ser helt rent ut. Tror den har gått såhär ett tag så det är nog bortspolat. Jag rev den inte för att den gick dåligt, konstigt nog.
 

Rusch Diablo

Aktiv medlem
13 apr 2008
94
0
6
Lit
Nu är den igång igen! Provkörde utan problem igår. Krävde förutom fullständig nerplockning av motorn en bättre beg. cylinder (inköpt av Viperhauck), en topp från en skrot och 3 nya kolvar med ringar, kolbult och lager.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Anledningen till att den gått "marginelt" sämre är nog pga kolvringarna har klarat sig (som synes på bilderna).
Lyckas hålla tätt för kompretionen. Samma sympton på min gamla MM, skuren men bara marginelt sämre! :mmph: