Lång smidig skoter? nå tips?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jasså ... svårt att veta när man inte hör uttalet:p sätter stort värde på hållbarhet och bränsleförbrukning, eftersom man är van vid Yamaha och inte speciellt motor smart.

Nån som har en m7a och kan berätta lite om den?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
M7, smidigare chassi får man leta efter. Och ju nyare årsmod av m-serien ju bättre blir de. Att det har hängt med så här länge är bara ett bevis på hur överlgset de är dom andra chassina från samma årsmodeller. Dar inte så mkt mer än dom andra märkenas lössnömaskiner. Visst lite tippiga på led men inte så farligt, man behöver bara nåra mil att lära känna maskine. Dom är väl ungefär lika tippiga som alla andra lössnömaskiner på led, men om du tänker lite så är dom ju inte heller byggda för att gå på led (förutom summiten då som jag tycker platsar nästan bättre på led än i lössnö)
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
okok vare nå speciella barnsjukdomar på 05an elr ska man sikta på 06an. verkar ju vara dom ända åren som m7an fanns?

är dom verkligen att lita på? vill skruva så lite som möjligt:eviltongue:+ tanka så lite som möjligt:nuts:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Artic från tidigare än 00 skulle jag inte rekommendera någon att köpa med dom erfarenheter jag har

Men efter det så gör dom riktigt grymma skotrar, gillar du inte att tanka så kanske inte kissen är den bensinsnålaste av alla men hållbar som alla andra märken är den definitivt

Vill du tanka lite mindre ska du nog ta en sdi summit om du hittar någon till rimligt pris, många tokar tycker fortfarande att deras 04or är värda 50k
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
okok vare nå speciella barnsjukdomar på 05an elr ska man sikta på 06an. verkar ju vara dom ända åren som m7an fanns?

är dom verkligen att lita på? vill skruva så lite som möjligt:eviltongue:+ tanka så lite som möjligt:nuts:
En M7a kan man lita på alla dar i veckan, så skruva nått extra behöver du inte göra. Bara du sköter om maskinen så är han dig trogen så länge du vill. Ang. soppaförbrukningen så är den absolut inget att grina över, drar inte mer än 3 max 4 liter vid hård lössnökörning. Och enligt mig så är allt under 5 liter milen helt okej för en lössnömaskin, om man vet vad man ska använda den till.

Skoterhobbyn är ingen sparkassa, se till rolighetsfaktor per förbrukad liter bensin!!

Lycka till.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
okej okej 3 liter milen var inte så farligt... dom flesta 2 taktare tar ju det så går ju inte att komma ifrån :p hade den legat på 4-5 liter milen hade jag nog börjat tveka. dom är ju gode billiga att köpa iallafall.

är det någon stor skillnad mellan -05 och -06?
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
okej okej 3 liter milen var inte så farligt... dom flesta 2 taktare tar ju det så går ju inte att komma ifrån :p hade den legat på 4-5 liter milen hade jag nog börjat tveka. dom är ju gode billiga att köpa iallafall.

är det någon stor skillnad mellan -05 och -06?
Ja skillnad på -05 & -06 är väl endast färg och mappning. Men en -05 är att rekomendera då färgen inte gör att den går bättre, anledningen är att den är billigare.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Härligt då blir det nog en sådan till vintern :p om man bara kan övertyga farsan att dom inte raklar mer än andra märken :p
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Va tror ni om en apex mountain? vilken årsmodel är nere i pris kring 50-60k?

Känner man av vikten när man kör m.m.?

finns en turbo 03a på blocket är dom mycket sämre än nyare modellerna?
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Va tror ni om en apex mountain? vilken årsmodel är nere i pris kring 50-60k?

Känner man av vikten när man kör m.m.?

finns en turbo 03a på blocket är dom mycket sämre än nyare modellerna?
Börjar du inte gå lite offtopic när du funderar på en större 4t yamma, är ju inte de smidigaste skotrarna direkt.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jo men ja är lite tveksam över bensin förbrukningen på m7an :( antingen den elr en rmk 900 166 men känns som en lite för lång skoter
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Ha-ha om du gnäller på bränsleförbrukning på en 700 insprutare ska du nog inte ha skoter :D Skotrar tar soppa, förutom phazer då som nästan går gratis..
En 900 drar garanterat mer än m7an
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
En lång skoter tar alltid mer än en kort men de e ju ganska självklart. M7an kommer ligger kring 2-4L milen vid hård puderkörning. Fram mot våren kan den kanske krypa upp på 5L milen i blöt snön.
RMKn drar ganska lika som M7an, Summiten drar lika som M7a. Men om du gnäller över att den drar så "mycket" så ska du hålla dig till Phazern, men om du tar en lång Phazer så räkna inte med att bestiga några berg precis, de har den inte orken till, går bra på led, ängar, myrar och mindre backar men när de börjar luta så orkar den inte !

Du får välja, en skoter som drar lite mer och du kommer ha mycket roligare, kan fara nästan precis vart du vill med den. Eller en soppa snålare skoter(phazer), men då får du hålla dig till myrar, ängar och barn backarna.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jo en phazer blir det inte de är då säkert:p missuppfatta mig inte tycker det är en grymt rolig skoter men som lång mountain är det för lite motor.

okej så en summit drar också kring 3 liter milen+- 1 L elr ? isånnafall så ligger m7an 1a på listan . får bara hoppas att dom gör en 800 phazer mountain snart:(
hur är sitt å stå positionen på den? ser låg ut.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Summiten drar lika mycket bensin men är dock hårdare på remen än vad M7an är. Körställningen är riktigt bra på M7an org men skadar verkligen inte med en boss dyna. Men körställningen är ganska individuellt om vad man tycker är skönt.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
men dåså då är det så gott som klart. måste man bara hitta en billig å få lite pengar för phazern till vintern
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
jo en phazer blir det inte de är då säkert:p missuppfatta mig inte tycker det är en grymt rolig skoter men som lång mountain är det för lite motor.

okej så en summit drar också kring 3 liter milen+- 1 L elr ? isånnafall så ligger m7an 1a på listan . får bara hoppas att dom gör en 800 phazer mountain snart:(
hur är sitt å stå positionen på den? ser låg ut.
Skulle sattsa på m7an, framförallt för vikten och är dom väldigt snygga imo,
Nja en phazer är inte så tillfredsställande :D, får ju stumma på leden för att komma nån stans, med lite större maskiner är de förarn som sätter stopp men jag tycker att skotern sätter gränserna när man kör phazer :) fast bränsleförbrukningen o dämparna är bra.. iaf den me floatarna