Lite frågor Crossfire 8 le

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Har köpt en crossfire 8 2011 och är jäkligt nöjd men har några funderingar.

Har den nå fasta serviceintervaller och vad görs då i så fall?
Vad har ni för lufttryck i dämparna fram å bak?
Min vill göra avgassmällar ibland när man startar den...får den för mycket soppa?
Har nån gjort nåt åt boggien? Tycker den inte alls pallar lite hårdare ledkörning....känns som att främre dämparn skulle varit "värre". Schimsa om kanske?
Styrningen känns lite fladdrig och oprecis....lite spårkänslig men ändå rätt dålig styrning. Går det att få originalskidorna bra med lite inställningar?
Fler tips på inställningar mottages gärna!

Fan vilken rå motor den har!
 

froost

Medlem
13 okt 2008
18
0
1
Mora
Ang. serviceintervaller så står det i boken, första är på 25mil.
Bakre dämparen har jag 115-120, resterande är orört.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Har köpt en crossfire 8 2011 och är jäkligt nöjd men har några funderingar.

Har den nå fasta serviceintervaller och vad görs då i så fall?
Vad har ni för lufttryck i dämparna fram å bak?
Min vill göra avgassmällar ibland när man startar den...får den för mycket soppa?
Har nån gjort nåt åt boggien? Tycker den inte alls pallar lite hårdare ledkörning....känns som att främre dämparn skulle varit "värre". Schimsa om kanske?
Styrningen känns lite fladdrig och oprecis....lite spårkänslig men ändå rätt dålig styrning. Går det att få originalskidorna bra med lite inställningar?
Fler tips på inställningar mottages gärna!

Fan vilken rå motor den har!
Ang. service är 1:a på 25mil, 2:a är på 150mil och sen 300,450,600 osv.
Har 125 i bakdämparn och centerdämparn har jag int rört alls.I framvagn kör jag 85 och inga krängare.
Ang. styrningen så är org. skidorna skit tycker jag. Bytt till USI steg 2 och det vart en JÄVLA skillnad.
Min kan också göra avgassmällar men int så ofta.Däremot så "boggar" den.
Även gjort en massa andra "uppdateringar" men det är väl OT.

Motorn är grym,håller med.

Hoppas det var till nån hjälp.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
hur många mil har ni kört? min kunde oxå göra avgas knallar när ja startade den när den va varm, men det är borta nu. min har gått 125mil. åker hcr jag men de är juh samma motor.
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Här är inget OT så det är bara att ösa på!
Nån servicebok fick jag ej...ska det följa med en sån? Får kolla med åf.
125 mil redan är bra gjort men vintern har ju pågått ett tag oxå :) Själv har jag kört runt 20 nu. Har du märkt att den går bättre eller renare efter en tids körning? Det är väl inget inkörningsprogram men det kan ju "släppa" ändå efter ett tag. Min är svår att krypköra med....eller att köra med lite gas....den vill bara tvärdö ibland som om man kommit åt stoppen.
Ingen annan som tycker att centerdämparn är för mjuk? synd att man ej kan ställa på komp. Att vrida på fjädern gjorde det lite bättre men inte tillräckligt. Det är väl dämparn å inte fjädern som är problemet. Mäter ni trycket med skotern uppallad bak?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag har ju en m8 men främre boggiedämparn är ju under all kritik om man ska köra led.om det kommer ett skarpt gupp och man åker över den så slår ju min iaf igen på en gång.även om man kör jättte sakta.

upplevde inte att den skulle hå hårdare efter en tids körning.har gått perfekt från första turen.
tappade lite varv med 060 remmen.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Här är inget OT så det är bara att ösa på!
Nån servicebok fick jag ej...ska det följa med en sån? Får kolla med åf.
125 mil redan är bra gjort men vintern har ju pågått ett tag oxå :) Själv har jag kört runt 20 nu. Har du märkt att den går bättre eller renare efter en tids körning? Det är väl inget inkörningsprogram men det kan ju "släppa" ändå efter ett tag. Min är svår att krypköra med....eller att köra med lite gas....den vill bara tvärdö ibland som om man kommit åt stoppen.
Ingen annan som tycker att centerdämparn är för mjuk? synd att man ej kan ställa på komp. Att vrida på fjädern gjorde det lite bättre men inte tillräckligt. Det är väl dämparn å inte fjädern som är problemet. Mäter ni trycket med skotern uppallad bak?
Självklart ska du ha fordonsboken med i köpet.
Motorn är för "ivrig" för att smyga med tycker jag.
Att den dör sådär är "boggningen" jag nämnde tidigare,men min gör bara så ibland när den är varm och har varit avstängd nån minut.
125PSI menade jag att jag har i bakdämparn (väger 90kg)
290mil har min gått.
Den går bättre och bättre för varje tur,fram till idag när jag märkte att primärfjädern var av när jag skulle byta vikter.
Har dock inte märkt det när jag kört.MÄRKLIGT :)
 

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Kör med 90 psi i framdämparna och 130 i boggiedämparen. Väger runt 100 kg med all utrustning på.
Har exakt samma problem med min maskin som ni andra beskriver. Min "boggar" när jag ligger och smyg kör och gasar på lite.
Har pratat med en ÅF och han hade inte hört talas om det, men han sa att blir det värre så var det bara att komma in med den för en översyn.
Har spännt främmre boggiefjädern så hårt det går, men den vill gärna slå igenom endå när man kör aktivt efter leden. Blir omschimsning och byte till en starkare fjäder till sommaren.
Avgas smällar i varierande kraft. Allt från en liten smygare till ett gevärsskott. Sker endast när skotern är varm.
Orginal skidorna tycker jag funkar helt okej om jag jämför med med min förra skoter (renegade). Som hade helt opålitliga skidor orginal. Kommer att investera i ett par PP till nästa vinter. Annars är jag hel nöjd med skotern.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Nån servicebok fick jag ej...ska det följa med en sån? Får kolla med åf.
Ja, den är viktig. Den är beviset på att allt är gjort ifall någon servicegubbe glömt att mata in på "webben" vilka servicar du gjort. Jag ville också ha utskrift på infot ifrån webben när jag gjorde servicar.

Min är svår att krypköra med....eller att köra med lite gas....den vill bara tvärdö ibland som om man kommit åt stoppen.
Min gamla HCR ville göra samma sak och det försvann aldrig riktigt men, det kanske blev bättre eller så lärde jag mig när det skulle komma. Kunde hända 1/10 som värst. Inget jag mådde dåligt över i alla fall. Kallas i USA för "low end bog" och sker i varierande grad. Finns info om det i gamla trådar i USA.

upplevde inte att den skulle hå hårdare efter en tids körning.har gått perfekt från första turen.
tappade lite varv med 060 remmen.
Min maskin gick lite bättre efter ett tag. På tomgång så ville den sura ihop men det var inget större problem. Jag tror att man skall köra på 046-remmen eftersom du ändrar växlingsvarvet med 250 rpm. Ibland mer. 060-remmen är hårdare om jag inte missminner mig. Förstår att du vill minimera remslitaget.

Kommer att investera i ett par PP till nästa vinter.
En del byter skidorna för de är inte kanske de bästa original på marknaden men OK-PP är inget dåligt val. Kolla också "toe out" på skidorna, Min hade "toe in" när jag fick den av ÅF. Snacka om nervös i styret. Letade spår hela tiden. Blev groteskt bättre när jag justerade ut skidorna.

Avgas smällar i varierande kraft. Allt från en liten smygare till ett gevärsskott. Sker endast när skotern är varm.
Jodu. Den kan smälla något oerhört i "röret". Oförbränd soppa som kommer ut när man slår av den Låter fränt i mina öron och riktig racing. Alla vaknar garanterat. Saknar smällarna.

fram till idag när jag märkte att primärfjädern var av när jag skulle byta vikter.
Har dock inte märkt det när jag kört.MÄRKLIGT :)
Ja, en annan känd 2010 800 HO sak. Om det beror på "coil bind" eller ej vet jag inte. Ryktena sa att det var en skitleverans ifrån en undertillverkare. Detta går på garantin och man behöver inte märka det på en gång. Växlingsvarvet sjunker markant eftersom fjäderverkan försvinner. Du tappar nog en 30 HK skulle jag tro. Jag bytte i alla fall till en fjäder med mindre starttryck och samma sluttryck. Jag vill kunna smyga lite i buskarna eftersom tillslagsvarvet var på tok för högt. Efter det passade den mig perfekt.
 
Last edited:

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
Har inte märkt att min m8 le -11 dör när man kör men ofta när jag stått stilla med den i slänt eller liknande och ska sticka iväg så dör den på gas men bara man släpper och gasar om på nytt funkar det fint men ganska irriterande.
Sen har jag haft problem eller har problem med knacksensorn så den ställer ner tändningen det är också surt men åf ska skicka en ny nu.
Sen skidorna är ju ingen höjdare på dom men kan gilla hur man kan pressa så dom skär ner i snön ganska lätt när du ska göra tighta vändningar i branter och vill få lite tryck fram.

Sen är jag lite besviken på hur den växlar. Känns lite som att den är inställd för allround körning trots att det är en renrasig lössnö maskin. Känns inte som att man får ner hästarna när man vill.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Gör Geo Mod på din boggi så ska du se att den fungerar mkt bättre på bråkig led.
Jag har gjort den på min -09 m8 förra året och iår på min m10 -10 och de är det absolut bästa man kan göra för boggin och dämpningens skulle.

Det som händer är när du gör geo är att du kan köra mindre lufttryck i dämparen men med bibehållen "höjd" på boggin. Mindre tryck i dämpare = Länge fjädringsväg innan den bromsar upp helt = bättre komfort.

Om man kör 120psi idag i floaten så kanske dämparen faller ihop ett par centimeter på ett gupp. Vid 75psi så faller den kanske ihop 8cm innan den stannar av vid samma gupp.

alltså mindre tryck = Mindre hård fjädring = bättre komfort.

Man behöver inte heller vara orolig för att dämparen ska bottna. har aldrig hänt mej iaf. Och vill man köra extremt hårt eller åka två öka trycket till 100psi.

En till fördel är att den viktförskjutningen sker mkt snabbare och lättare så den lyfter upp fronten betydligt lättare vid gaspådrag och i djup snö körning

Allt finns på forum från andra sida jorden
 

Temper

Välkänd medlem
6 mar 2006
248
0
16
Gör Geo Mod på din boggi så ska du se att den fungerar mkt bättre på bråkig led.
Jag har gjort den på min -09 m8 förra året och iår på min m10 -10 och de är det absolut bästa man kan göra för boggin och dämpningens skulle.

Det som händer är när du gör geo är att du kan köra mindre lufttryck i dämparen men med bibehållen "höjd" på boggin. Mindre tryck i dämpare = Länge fjädringsväg innan den bromsar upp helt = bättre komfort.

Om man kör 120psi idag i floaten så kanske dämparen faller ihop ett par centimeter på ett gupp. Vid 75psi så faller den kanske ihop 8cm innan den stannar av vid samma gupp.

alltså mindre tryck = Mindre hård fjädring = bättre komfort.

Man behöver inte heller vara orolig för att dämparen ska bottna. har aldrig hänt mej iaf. Och vill man köra extremt hårt eller åka två öka trycket till 100psi.

En till fördel är att den viktförskjutningen sker mkt snabbare och lättare så den lyfter upp fronten betydligt lättare vid gaspådrag och i djup snö körning

Allt finns på forum från andra sida jorden
Du har inte lust att dela med dig om hur du gick tillväga när du gjorde din Geo mod???
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Precis vad är geo-mod? Min maskin är jag iaf sjukt nöjd med, går bra efter led med krängarna på, men dom brukar åka av när jag ska åka mkt "offpist" min boggar inte heller, förutom nån enstaka gång när den var alldeles oinkörd, nu har jag hunnit med ca 40 mil.
 

froost

Medlem
13 okt 2008
18
0
1
Mora
Saxat från ett annat forum:

"The crossfire don't need the mod. You will stab the track for sure. The Geo mod is for the super stiff M rear suspention and it frees it up so suck up extra track shock so it gets up on the snow nice and easy with out trenching.

The crossfire is good to go stock."
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tjena!

Går i tankarna att byta min lynx till en CF 8 2011 då jag skulle behöva en längre skoter men ändå kunna ta mig fram efter leder, och undrar då kommer man att börja gråta över körställningen eller hur är den att köra?

Hur är ledegenskaperna, behöver inte vara först framme men vill ändå inte ha ryggont resten av dagen bara för att man kört
led ett tiotal kilometer.
I lössnö är den väl rätt så grym har jag förstått? :)

Sen hur funkar 38 cobramattan i snön, kanske 44 är bättre "allround" så att säga.

Tacksam för svar. :)

mvh..
Köpte en CF8 för en månad sen och bättre körställning har då jag aldrig haft. Teleskopstyret sparar ryggen nåt enormt.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Min vill göra avgassmällar ibland när man startar den...får den för mycket soppa?
Låt den gå ner i varv innan du stänger av den så får du inga knallar... Brukar ta 3-4 sekunder innan den går ner till "riktig" tomgång.
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Hur högt ska remmen ligga ungefär på sekundären? Tycker min rem ligger något lågt....lite under kanten på skivorna och remmen känns något slapp. Har sett märken under variatorn att remmen vill ta i lite där ibland. Den känns inte nå konstig eller så men bör den inte vara lite mer spänd? Sitter bara ett shims i spännarn och man ska väl ta bort shims för att få remmen högre?

Sen står det i inst bok att instrumenteringen ska visa klocka....jag får då inte fram nån...ska det verkligen finnas på denna modell?

I övrigt går den grymt bra! Roligaste maskin jag haft
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
lägg en linjal på högkant eller nåt annat som är rakt å inte flexar på remmen mellan variatorerna, pressa ner remmen mitt mellan variator axlarna å mät avståndet mellan rem å linjalens underkant det ska vara ca 32mm enligt boken.. jag ställer min på 28mm å kollar att den ligger fint i sek variatorn, tyckte den vart aningens för slapp me 32mm.

jag hittar inte heller nån klocka i min instrumentering..