Lite frågor Crossfire 8 le

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Att M/CF modellerna har klocka har det stått i instruktionerna sedan -08 då nya instrumentet kom.
Ja skulle hellre ha klocka än höjdmätaren.
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
För att spänna remmen ska man ju ta bort shims men det sitter bara ett shims i min. Ska man försöka få i ett tunnare shims eller funkar det utan?
 

Daltech

Aktiv medlem
4 mar 2011
66
0
6
Du skal legge på mere shims om du skal stramme reimen. Det skal følge med et ekstra shims i verktøy settet som fins i skutern.

Ang "low end bog" og surning fra tomgang, så har vi gjort en test i Norge med 2010 ECU og dyser (spridare) på en 2011 HCR.
Da ble alle slike problemer borte på 2011 modellen.
Grunnen til denne forskningen er, den 2011 modellen ble kjørt i dyno, og bremset bare 143 hk i original utførende. BSFC var meget høy på denne.
Om alt går etter planen idag, så skal den bremses på nytt med 2010 ECU og dyser.
Det er et faktum at det er nytt programvare i 2011 modellene iforhold til 2010 modellen.
Er mange her som klager på at sine 2011 modeller går dårlig. Så vi venter spent på nye dynotall idag.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ni som har haft denna modell och VET.. Hur mycket bränsle drar den.?
Ständigt denna fråga. Den drar 10 liter milen i djupsnö och konstant uppförsbacke, 1 liter milen på packad led i fiskörning. Svaret hjälper ingen eftersom inte två personer kör i närheten av likadant. Med andra ord ger det ingenting med svaren som ramlar in, som kommer vara allt från 1.2 till 10 liter.
Enda jag kan säga är att man inte köper en skoter med +160 hk om bränsleförbrukningen är ett problem. Nog för att det går att köra snålt men det är knappast avsikten med den effekten.
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Man kan väl säga att det går att åka rejält snålt med den. Tidningen skoter körde led på 1,05 i ett test dom hade. Jag körde 21 mil på 40 liter (1,9/mil) och 8,5 dl olja en helg.....med både led och lössnö (men mest led). Däremot går det säkert att få den å dra 5 liter milen oxå om man vill.

Skulle det gå att få bort de sk boggningarna med en boondocker box tex?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Håller helt och hållet med Trollet23
Varför snacka bränsleförbrukning hela tiden?
Har man inte råd med att skotern drar 3L/mil istället för 2L/mil så är det dags att fundera över valet av leksak.
De flesta på detta forum har skotern som leksak och leksaker kostar pengar och man accepterar att de kostar.
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Jag hittar inte längden på skotern. Är den 141"? Hittade att mattan var 380cm och det får jag till 150". Hittar ingen torrvikt på maskinen heller. Håller på att jämföra rmk assault 2010 (146") mot denna maskin.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
358cm (141") är dom... torrvikten, om jag kommer ihåg rätt, var 2010 i alla fall 209kg.
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
ok. knepigt att dom lägger på 38 resp 57 som valbara mattor när den "bara" är 141. 44 borde vara optimalt? Kommer du fram i vilken terräng du vill med den eller är en assault rmk 2010 att föredra?
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Cobra-mattan som sitter på (38mm) är faktiskt en riktigt riktigt bra matta, även utanför leden.

Assaulten är ju inte i samma segment. Den är både längre och har högre kammar. Kör du hårt och ska hoppa, välj Assaulten. Kör du "lugnare" och lite varierat mellan led och puder, så välj Arcticen.
 
Last edited:

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Gillar du att skruva,välj Assaulten.
Gillar du att köra,välj AC:n.
Du får gärna förklara vad du menar. Orkar inte med dom som säger att "Saabs vxl rasar ständigt" "Skyffla på snö på flaket och du slipper spänna fast Yamahan" "AC Skär ständigt" "Ski Doo är sämre än Lynx" "Opel rostar" osv..
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
sluta prata skit om märken då ni inte vet jota om det! sen varför skulle man inte prata om bränsleförbrukning? klart som sjutton att ja snackar bränsle och oljeförbrukning, jag har skotern som leksak och hobby men jag vill kunna köra så mycket som möjligt, precis som alla andra men alla har inte 190kr timmen och har råd med vatusan som helst, finns ju räkningar, hyra, mat och andra saker som betalas också eller hur?
och kom inte med svaret men kör inte skoter då för då idiotförklarar ni bara er själva
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
sluta prata skit om märken då ni inte vet jota om det! sen varför skulle man inte prata om bränsleförbrukning? klart som sjutton att ja snackar bränsle och oljeförbrukning, jag har skotern som leksak och hobby men jag vill kunna köra så mycket som möjligt, precis som alla andra men alla har inte 190kr timmen och har råd med vatusan som helst, finns ju räkningar, hyra, mat och andra saker som betalas också eller hur?
och kom inte med svaret men kör inte skoter då för då idiotförklarar ni bara er själva

Precis det jag menade. Irriterar mig som fan på sådant. (att folk pratar skit om märken när dom inte vet, bränsleförbrukningspratet lägger jag mig inte i)
 

kjell-åke

Ny medlem
13 jul 2008
2
0
1
Hej vilken färg hade du på fjädern och vilken bytte du till. jag vill även jag ha lite lägre start tryck för smygning, nu sitter det en orange fjäder med två gråa märkningar på
mvh kjell-åke