Lynx 2010

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Gissar på vecka 12, de brukar ju ligga ett par veckor efter Ski Doo och ÅF skall iväg till "hemlig" ort nästa vecka och efter det brukar det komma i offentlighetens ljus.
Tyvärr sett mot vad "storebror" radar upp så kommer det inget nytt, framförallt inte en 800 Etec som jag o många andra vill ha och de tillbehörspaket man lägger fram har man ju redan köpt det som behövs.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jovisst, nog borde den komma även i Lynxen om bara storebror släpper till, i alla fall till XU chassiet borde den komma då de skruvas ihop i Rovaniemi, sen behövs ju bara en turbo för 30´-40´ och det verkar inte komma som standard från fabrik tyvärr och skruvar man dit en själv så blir det ju problem med garantierna.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
antar att lynx kommer med 550f i "re-x" chassit 2010 som ski-doo gjorde? isåfall ska jag skaffa mig en sån och börja tävla igen, vart galet sugen när jag hörde att skidoo gjort det och lynx har väl gjort samma hoppas jag ! :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
blir nog fint med commander 1200 turbo med 38mm kammar :)
Då får man nog bygga själv utan garantier om man skall ha turbo, tror tyvärr inte att chassiet och mattlängd skulle harmonisera med så mycket pulver under huven och sen är frågan om det håller?
Skulle vara kul men kostsamt, säkert 140´-150´ för maskinen och sen turbo så det blir väl runt 170´-180´ för en maskin som återigen säkert skulle passera 300 kg torrvikt.

Har kollat på eftermarknaden åt andra hållet för skojs skull, om diverse godis av kevlar, carbon mm passar till en Commander så går vikten att reducera, lika kostsamt som ovanstående men för en 3-5 tusen per reducerat kilo så skulle man kunna närma sig 250 kg torr om plånboken räcker, det skulle vara ännu mera skoj...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
LTS

:rock:
LYNX kommer i alla fall att komma med en efterlängtad uppföljare till alla fans utav Forest Fox skotern samt övriga diggare utav "LTS" framvagnar...

Vad det slutgiltiga namnet blir vet jag dock inte !

Den ser ut som en korsning mellan REX & LXU chassi men har vanlig "LTS" framvagn väldigt flack/snövänlig buk och 550 FC motorn.

:rock:

.
 
Last edited:

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Hoppas det blir en 1200 Commander! Mcx lär vara snabba att ta fram turbo till den isåfall tror jag :)
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
jaha så nästa vecka får man veta vad lynx kommer med.
har då hört om en ny fox i nytt chassie med gamla framvagns systemet.. lät intressant ( :
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sitter i den motorn i vattenskotrarna också? isf finns den med kompressor, rotax orginal :D
Jovisst, de som uppdaterade YETI 1300 till 1800 hade ju en rejäl spis att köra med, faktiskt det värsta jag sett att dra med, sämre att klättra med pga hög egenvikt, maskinen låg väl på 350 kg torr dvs 550 kg med bränsle, bra ha och välväxt karl som kusk. Blir ju tyvärr lite dålig snurr på gummit med 4 takt o kompressor, turbo som laddar från låga varv behövs eller kanske som framtida volvo diesel, dubbelturbo, en från låga varv o en på topp...