Lynx 2013

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Men då håller ju lynxen för ledkörning också om man vill eller måste transportera sig till snön,man köper inte en lynx för att den är lätt man köper för att den håller för stenhård körning. :D
Lynx har väl haft skotervärldens klenaste fotsteg i flera år!?! Årets BD har då rent skrattretande mjuka fotsteg i alla fall, man kan få dom att flexa synbart med pekfingret......
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
GLS 3300 är ju faktiskt hur jävla cool som helst.

Man måste ju älska att dom använt sig av hedliga stripe dekalerna ala 59 m.m. grymt!
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Lynx har väl haft skotervärldens klenaste fotsteg i flera år!?! Årets BD har då rent skrattretande mjuka fotsteg i alla fall, man kan få dom att flexa synbart med pekfingret......
Jag har kört REX-chassiet i 3 år på raken nu, väger 107 pannor 189 lång.
Kört mycket led och lederna är väldigt ojämna här, så det blir mycket påfrestning på fotstegen när man halvstår och kör i mycket gupp.

Har då inte upplevt att fotstegen skulle vara nå speciellt mjuka
eller att dom inte skulle hålla. Borde ju hålla bättre om det tillåts lite
flex, är dom stenhårda så spricker dom ju.

Jaja skitsamma, nog med pajkastning, jag skulle då hellre ha en 3900
än pro rmkn. Men då vi inte har riktigt så körning här hemma,
enda gången jag har behov av en sån är dom 2 veckorna till fjälls varje vårvinter.
Så det blir antagligen en 3700 eller kortare freeride, då dom passar mina behov bättre.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
jag är inget märkesfreak men alltså 50kg vart hittar man det på en skoter som bara kan plocka bort ?
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Jag tror då att vikten sitt Mycket i materialval på olika komponenter, och nåt kilo på någon del här o där verkar inte mycket, men många bäckar små bildar snart en å..
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
That´s the way to do it!:blink1:

Du får låna mina vita säkerligen både repade och spruckna toppaneler och de välrepade sidopanelerna första månaderna så fixar det sig
Hahaha, den var bra. Tror vi kör på det :) ...

väntar fortfarande på din rapport på 2012:an
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag tror då att vikten sitt Mycket i materialval på olika komponenter, och nåt kilo på någon del här o där verkar inte mycket, men många bäckar små bildar snart en å..
Och tillverknings sätt. t.ex. polaris limmar ju mkt saker, en dutt lim väger mindre än en massa nit. Sen är det vinklar hit och dit som gör att man kan använda tunnare material. Som sagt, många bäckar små:p

Lynx har aldrig nånsin skryta med vikt, utan dom får chassiet från ski-doo och bultar dit förstärkningar så dom tkr skiten håller. Finsk sisu you know;)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag har kört REX-chassiet i 3 år på raken nu, väger 107 pannor 189 lång.
Kört mycket led och lederna är väldigt ojämna här, så det blir mycket påfrestning på fotstegen när man halvstår och kör i mycket gupp.

Har då inte upplevt att fotstegen skulle vara nå speciellt mjuka
eller att dom inte skulle hålla. Borde ju hålla bättre om det tillåts lite
flex, är dom stenhårda så spricker dom ju.
Det är inte fråga om någon märkespajkastning, det är ett konstaterande.
I din profil skriver du att du har en Rave, Ravens fotsteg är styvare än Boondockerns. BDns är skrämmande mjuka. Lynxen har överlag betydligt klenare fotsteg än motsvarande Doo.
Jag är hursomhelst tämeligen intresserad av att ersätta Freeriden med en BD 3900 när nu inte Freeriden tas in i fullängd. Enda alternativet är Summit X..... eller ha kvar gammelgrisen ett år till

Hoppas bara jag lyckas dressera min handlare att ta reda på svar på mina frågor angående maskinen nu när de far på handlarträffen/provkörningen så man kan bestämma sej.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Det är inte fråga om någon märkespajkastning, det är ett konstaterande.
I din profil skriver du att du har en Rave, Ravens fotsteg är styvare än Boondockerns. BDns är skrämmande mjuka. Lynxen har överlag betydligt klenare fotsteg än motsvarande Doo.
Jag är hursomhelst tämeligen intresserad av att ersätta Freeriden med en BD 3900 när nu inte Freeriden tas in i fullängd. Enda alternativet är Summit X..... eller ha kvar gammelgrisen ett år till

Hoppas bara jag lyckas dressera min handlare att ta reda på svar på mina frågor angående maskinen nu när de far på handlarträffen/provkörningen så man kan bestämma sej.
Ok, det förklarar saken.
Håller helt med dig angående Doos fotsteg, dom är mycket bättre, min kompis har en XRS -11
skulle gärna byta fotsteg vilken dag som helst, plus att lynxens fotsteg har värdelöst snögenomsläpp, Doo har ju åtminstone lite grann.

Är själv väldigt sugen på en Boondocker, skulle dock som sagt klara mig bra med 3700.
Men jag hade gärna sett samma boggie och attackvinkel som i 3900 i den.
Kanske blir en 3900 med lite mindre kammar...
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Satt och tänkte på exakt samma sak.. tänkte köpa en summit 600 men nu verkar lynx ha ett vettigt alternativ!
Det är ju en vikt skilnad mellan dem, lynxen väger väl nå med 230 och summiten 206kg båda värkar vara fina maskiner men vi får se vad priset hamnar på... tror ju dock att lynxen kommer kosta mer än summiten.
Någon som har kunskap om hur pps boggien är och hur den går i lös snö, har hört att den är bra efter led osv.
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Det är ju en vikt skilnad mellan dem, lynxen väger väl nå med 230 och summiten 206kg båda värkar vara fina maskiner men vi får se vad priset hamnar på... tror ju dock att lynxen kommer kosta mer än summiten.
Någon som har kunskap om hur pps boggien är och hur den går i lös snö, har hört att den är bra efter led osv.
Tror inte den kostar mer.. har mindre utrustning än summit !
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag fattar inte varför dom satt styrstången längre bak på "trenian", det är ju en av dom mest kännbara skillnaderna när man kliver mellan min Freeride och polarens -11 BD..... kan man möjligen hoppas på att dom gjort den justerbar/flyttbar i alla fall som på dom tidiga RS:arna.... annars får man räkna med ett par tusingar för styrstångsflytt.....

Det verkar minsann inte vara mycket till attackvinkelskillnad mellan di två.....

Ser f.ö lite oanständigt ut när den juckar fram och tillbaks på bilden ovan :evil::madgrin:
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Kan du slänga upp en växlande ild på en nya bonndocker mot typ gamla eller x-trim får man se attackvinkeln om det är någon större skillnad
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Största felet med attackvinkeln syns bara under gaspådrag då mattan viker in sig mot boggieskenorna och bildar en vägg, Som lynx har monterat hjulen i framkant på boggieskenorna så bygger man i stort sett bort det problemet.
3900an verkar ju lovande synd att man flyttat tillbaka styrstången.
bra grepp att 44mm mattan sitter där orginal, det är ju något som efterfrågats i alla tider.

på hemsidan står det very limited edition om glsen gissar på att det betyder häftig prislapp.