Lynx BD 3700 2013-14

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Är det någon som vet hur BD 3700 800a funkar i djup snö och på skrå i branta slänter? jag vet att det inte är en renodlad lössnö maskin som Bd 3900 eller pro rmk men jag letar en maskin som även funkar hyfsat på led.:confused:
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Den lär vara ännu bättre 2014 då dom gjort om boggien ännu mer. Jag är nöjd med min 13 och tycker inte alls den känns tung och bångstyrig framtill =)
 

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
Kört snart hela vinter med årets 37:a och jag är nöjd, ska man leka mycket bland träden så hade det kanske inte skadat med den smalare framvagnen.
Har det varit några begränsningar i vinter så är det snarare min förmåga som förare som satt dem(då har det mesta gått efter några försök) för det har verkligen känts som man utvecklats varje dag man tagit ut maskinen.
På skrå fungerar den bra så länge du behåller farten, tappar du den är det lätt att du tappar baken och sedan sitter, blivit mycket av och på i vinter då det krävs mest fullgas för att få riktig skjuts i mattan.
Kan tilläggas då att detta är min första säsong med en riktigt potent maskin.

Fråga om det är något som känns oklart!
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
kul med ett svar jag är fullt medveten om att den inte går som min pro rmk men jag kommer i väg för lite till fjällen som det ser ut i dag så jag behöver en maskin som jag kan åka lite led med men samtidigt kunna hänga med hyffsat i ravin slänterna utan att bli vansinning för att man fastnar hela tiden.
 

Erikzon

Välkänd medlem
1 dec 2005
160
0
16
Är också sugen på veta då jag har lagt siktet mot en 37'a eller 39'a nästa år
 

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
Samma här.. Har besluts ångest..Vilken av dem man ska ha. Har lite funderingar ang. Stötdämparna på dessa två. Märks det stor skillnad på dem. Är det flextrac på BD3700?
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
hur smalt blir den smala framvagnen på 3900 blir den mycket vingligare än standard och 90cm är väll smalt även jämfört med konkurrenterna?
 

njavve

Aktiv medlem
18 mar 2013
66
0
6
norr
Har satt s36 se min 13 och visst är det lite mer vingligt på led men inte alls som jag trodde. Helt klart värt att ta om man gillar att vara i snön. Blir otroligt lättsvängd.
 

Itse

Medlem
4 jan 2013
8
0
1
Pajala
Kört min 37:a under vinter och hade samma funderingar, flyttade in skidorna och mjukare dämpning bak och måste säga att den funkar bra även i lössnö, lite svår att Burka med nu på våren men riktigt fin efter led, går att hålla hög fart utan att bli trött. Blade skidan är ju lite tungstyrd men tar igen det direkt det blir lössnö, bär upp riktigt fint!

Så på det stora hela funkar den bra som allround, är vid klättring i sluttning man känner att mattan inte är den längsta.. Men finns ju peak matta kanske löser det delvis.

Ska sätta smalare framvagnen på min så borde man lösa burkningsproblemet.
 

njavve

Aktiv medlem
18 mar 2013
66
0
6
norr
kör med orginal dämparna tycker det funkar så länge men har hunnit köra så lite ännu. vet inte vad som skiljer orginal mot de som följer med i kittet förutom justerbar retur. Tycker man hänger med de mesta efter leden utan problem trots en 154"
 

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
kör med orginal dämparna tycker det funkar så länge men har hunnit köra så lite ännu. vet inte vad som skiljer orginal mot de som följer med i kittet förutom justerbar retur. Tycker man hänger med de mesta efter leden utan problem trots en 154"
Ok, var fundersam om det skilde i längd och kanske skulle ta i i vissa vinklar.
 

njavve

Aktiv medlem
18 mar 2013
66
0
6
norr
s36 dämparna är kortare, men går att köra med org. En del borrar nya hål lite längre ner på örat där dämparen sitter. Sök på forumet så hittar du.
 

Gramsen

Aktiv medlem
25 feb 2013
92
1
8
Ovanåker
Ja då har man bokat upp sig på en 3700..... Var och tittade på den,såg jävligt bra ut. Så nu är det bara att vänta ut sommarhelvetet...;-)
 

Jorsten

Välkänd medlem
6 dec 2005
204
1
16
36
Gnarp
Härligt! Får jag fråga vad du fick för pris på den? Ska själv boka en i helgen efteratt ha kollat på den i helgen...Såg för jävla grym ut :)