Det började med att jag höll på med rc bilar (dyra sådana) som såldes för att ha råd med moppe, sen såldes moppen som jag gick någon tusenlapp + på som jag fick 18000kr för och köpte en billigare för 6000kr.
Sen jobbade jag 6 veckor förra sommaren och 10 veckor denna (hela sommaren alltså) då hade jag råd med skotern + lite till.
I en tabell.
+18 000kr (sålde moppen)
-6000kr (köpte moppe)
+12 000kr (förra sommarens lön)
+25 000kr (denna sommarens lön)
-45 000kr (vad skotern kostade)
= 4000kr över
Grovt räknat så är det så det har funkat, dock har det blivit mer än så eftersom jag även dragit in pengar på ytterligare sätt (köpa billigt sälja dyrt + studiebidrag, födelsedagar, julafton osv)
Sen handlar ju allting om prioriteringar, det många yngre inte tänker på är att en cola för 10kr och en liten godisbit för 7kr (vilket inte låter särskilt mycket) 3 ggr i veckan slutar med strax över 200kr i månaden av deras studiebidrag på 1000kr.
Sen ska ju studiebidraget även räcka till kläder osv så där går väl en 500lapp bort, då har vi helt plötsligt bara 300kr kvar av våran 1000lapp i studiebidrag, och med 300kr kvar som ska räckta till bensin så kommer du inte långt. Det förutsätter ju även att du inte köper någonting mer den månaden, och framförallt så blir 300kr i bensinpengar per månad inte mycket körande.
Så om man skippar att ta en cola och en godisbit 3 ggr i veckan så har man råd att köra 66% mer
Blev ett långt inlägg med mycket som inte var helt on topic men nu har man skrivit av sig iallafall