många yngre som har nya fina skotrar

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Dvs som en vanlig erbetsvecka för en normal person.
Jag går upp halv 6, börjar klockan 6.
Kommer hem mellan klockan 1800 - 2300, medel blir nog cirka 2030.
Jobbar du varannan dag eller svart? ;P Du ska ju vara ledig 11 timmar i sträck efter varje arbetspass. Sålänge du inte är chef då. :p

Ont : Betalt min skoter, en lynx rave 800 själv. Mina föräldrar bjöd på försäkringen första året men underhåll, bensin osv får jag betala själv.
Är ju inte särskillt svårt att spara ihop till en skoter om man har extrajobb på sommrar / helger och inte betalar något hemma? ;)
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Är ju inte särskillt svårt att spara ihop till en skoter om man har extrajobb på sommrar / helger och inte betalar något hemma? ;)
Så sant så! Bara viljan finns så går det! Många går hemma och "orkar inte" jobba och blir sen less när de inte har några pengar som "alla andra har".
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sommarjobba + jobba helger denna sommar och nästa sedan sälja av moppe nästa sommar + cykel denna. Då har man en fin slant att köpa sig en snömoppe. Så ska jag göra iaf och man får hoppas att det går ihop så man får en fin en å.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jobbar du varannan dag eller svart? ;P Du ska ju vara ledig 11 timmar i sträck efter varje arbetspass. Sålänge du inte är chef då. :p

Ont : Betalt min skoter, en lynx rave 800 själv. Mina föräldrar bjöd på försäkringen första året men underhåll, bensin osv får jag betala själv.
Är ju inte särskillt svårt att spara ihop till en skoter om man har extrajobb på sommrar / helger och inte betalar något hemma? ;)
Jobbar varje dag och vitt. Skiter i vad facket säger, gnäller dem så startar jag bara eget (är anställd nu alltså, chefen och jag i företaget).
Dessutom så drar man av tre timmar fram och tillbaka till jobbet + lunch, det är ung tre timmar.
Fast självklart tar man betalt mellan jobben, bara inte från hemmet till jobbet.
 
Last edited:

Slain

Aktiv medlem
19 mar 2008
50
0
1
32
Hammarstrand
Betalade min skoter, en Elan själv:) Betalade hela 10kr för den, och den gick då:p Dock har jag ju fått skoterkortet iår och har en helt ***** underbar bror som lånar ut sin skoter till mig!:beer:
Ska dock sommarjobba, sälja moppen (Betalade den själv också, 5k gav jag för den.) Mest troligt även Elan, men den kommar jag nog inte klara av att sälja, har för många minnen med den:D
Blir väl en Indy eller något för dom pengarna, har jag tur får jag råd med något värre, men det tvivlar jag på. :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Fick en Elan av min far för många år sedan, den skrotade vi.. Sen blev det en Et 340 -86, som vi bytte kolvar oftare än rem i.. Den sålde vi också vidare så köpte han en Phazer -88 åt mig. Den hade jag tills förra året då jag fick en Enduro 500 -03, betalade några tusen själv..

Tror han köper skoter åt mig för att han är lika intresserad själv..
 

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
Fick en Elan av min far för många år sedan, den skrotade vi.. Sen blev det en Et 340 -86, som vi bytte kolvar oftare än rem i.. Den sålde vi också vidare så köpte han en Phazer -88 åt mig. Den hade jag tills förra året då jag fick en Enduro 500 -03, betalade några tusen själv..

Tror han köper skoter åt mig för att han är lika intresserad själv..
det är bra som fan att ha samma intressen som sina föräldrar för då blir man lite sponsrad ;) synd att man inte har det! :bawling:
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Sommarjobbade förra året och fick väll ihop lite under 17k och köpa min första skoter för 27 en Mxz 600- 99, då betalde pappa de som vart kvar men då står jag för allt som tillhör skotern, . Sen bytte jag upp mig lite :)Skoter är en dyr hobby :bawling: men de finns inget bättre (A)man kasnkte inte ska klaga endå! :D
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo, dyrt är det! Men gäller och prioritera, samt att väcker ju nya intressen hela J**la tiden.
Man ska inte fara o testa saker, var o körde vattenskoter härom dagen, helvete så skoj.
Sen är ju motorcykel kortet och knackar på dörren. Bilen håller på och rustas upp och körkortet inkaserars snart.

SOM TUR ÄR har jag inte testat så mycket cross, vore man nog fast där med. Kanske blir ett skoterfritt år snart har jag en känsla av.. :hmmmm2: huvva!
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Man ska itne överge nånting man älskar att hålla på med heller ;)

Har bestämmt mig ska enbert lägga saker på skotern nu för pengarna jag har jobbat ihop! Vill göra min skoter till en del av min personlighet :D de tycker jag är skitviktigt plus de blir roligare att köra, kasnke inte den bästa mekaren men man lär sig alltid nånting nytt :D!

Vattenskoter skulle vara skitroligt att ha men vad kostar de inte? minst 70-80k om du ska ha en hyvsat fin en :p nästan bättre att lägga pengarna på båt :Dde är också en sak man skulle vilja ha på gården men mina päron tycker jag har tillräckligt :p plus att pengarna räcker inte till allt, men man kan iaf drömma! tur att man har lite fantasi ;)
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
köpte min första skoter själv MX 470 - 94:a för 17lax som brann upp dan före nyårsafton endast trafikförsäkrad, så det går inte att göra nå åt Branden heller , å så har jag köpt ett Polaris Chassie för 5lax i Våras å bankat ner 470 motorn i chassiet som jag endast har provat på snö 1 gång än så länge har kört den mer på gräset i sommar fram å tillbaka in i Mekar Garaget å Skoter Garaget . 17 år idag betalat allt själv .
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Jag har en Lynx Enduro 700-01a å den fick jag av mamma,räknas de som en fin skoter? Men tävlar ju i cross så Har ju årets modell av den så fick inte för dyr skoter men är supernöjd,Btw jag har betalat alla special grejjer på den iaf.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
kan nju uppdatera lite sern sisst.

bytte in min gammla v-max -01 mot vectorn jag har nu.
vectorn kostar 1083:- i månaden i avbetalning.
försäkring 5000/år.

jag jobbar hela somrarna för att klara resten av året kan man ju säga för studiebidraget går till avbetalning på skotern.förra hösten fick jag ett "arv" på 30k som hjälpte en hel del med att få det att gå runt.iom att jag fick bytte ut och lagade en hel del grejjer.
sen köppte jag ju turbokittet oxå för egna pengar som jag hadde jobbat ihop.

så skulle vilja påstå att jag har/håller på att betala min skoter själv
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Har ingen skoter än men ska införskaffas nu på närmaste tiden. Å av den kommer jag för betala lite mer än hälften. sedan kommer jag få betala allt som jag har sönder + bensin. försäkringen betalar far min.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ska vi alla bara enas om att man får råd om man prioriterar?
Här i arjeplog har vi ett gäng lokala stjärnor som aldrig reser utomlands och kör omkring med lite halvtaskiga bilar men alltid med nya fina skotrar. Sen har vi några andra som reser bort varje lov och har hyfsat nya bilar men ingen skoter. För handen på hjärtat, visst är väl ändå en snöskoter det mest oekonomiska som någonsin uppfunnits?
 
B

Biosteel

Ska vi alla bara enas om att man får råd om man prioriterar?
Här i arjeplog har vi ett gäng lokala stjärnor som aldrig reser utomlands och kör omkring med lite halvtaskiga bilar men alltid med nya fina skotrar. Sen har vi några andra som reser bort varje lov och har hyfsat nya bilar men ingen skoter. För handen på hjärtat, visst är väl ändå en snöskoter det mest oekonomiska som någonsin uppfunnits?

vi har ju haft våra hårda diskutioner men när du säger att skotrar e de mest oekonomiska som har uppfunnits så håller jag med dig till 100 % ..
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vi har ju haft våra hårda diskutioner men när du säger att skotrar e de mest oekonomiska som har uppfunnits så håller jag med dig till 100 % ..
beror ju på vad man tycker är oekonomiskt.
tycker precis som arjeplogarn antyder att pröjsa ut på en skoter är mer ekonomiskt i mitt tycke än att åka utomlands