många yngre som har nya fina skotrar

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nja, jag tror du missuppfattat.
Jag ville bara mena i mitt exempel att du kan prioritera det ena och det andra men tyvärr inte ha båda. Dock, jag har kvar min ståndpunkt huruvida skotrar är det mest oekonomiska som existerar men jag finner heller inte någon större mening i utlandssemestrar heller.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
jag tycker bortskämd är när man har ALLT. okej jag har en mm700-00 och är fjorton år men mycke mer har jag inte. medan en i klassen har en F6,cross, märkeskläder,värstingmobil, bärbar dator och åker på utlandsresor. vill inte vara taskig men honom betraktar jag som bortskämd.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
jag tycker bortskämd är när man har ALLT. okej jag har en mm700-00 och är fjorton år men mycke mer har jag inte. medan en i klassen har en F6,cross, märkeskläder,värstingmobil, bärbar dator och åker på utlandsresor. vill inte vara taskig men honom betraktar jag som bortskämd.
Det beror på hur ni fått grejerna. Har du slitit arslet av dig och sommarjobbat och tjänat ihop dom där pengarna (vilket jag tvivlar på då man inte får många sommarjobb då man är 14 och får man det så är det inte bra betalt) så är du ju inte bortskämd. Har han jobbat ihop sina grejer så är det ju ok men 14 åringar får ju som sagt knappast några välbetala sommarjobb eller något sommarjobb huvdtaget. Så man kan endast säga att han är lite mer bortskämd än dig men båda är fortfarande bortskämda. Jag skulle inte satt min 14 åriga unge på en MM700 eller F6. Min 14 åriga unge skulle max fått köra någon 340 eller liknande om inte en ET250. Men det är min åsikt det.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Som någon sa tidigare att det kanske inte bara gäller sommarjobb utan motprestationer. BTW går det väldigt bra för mig i skolan. Dessutom blir mina föräldrar glada om jag är glad. Sedan om någon i min ålder kommer på en ET 340 så skulle jag tro att han tyckte att jag är bortskämd.

Förresten, om du tjänade 700000kr om året så skulle jag tro,bara TRO, att du skulle ge dem något värre än det. Återigen så är det bara vad jag tror.
 

mtn

Medlem
6 aug 2008
12
0
1
Storuman
Jag har en Yamaha Sxviper mtn -04 700 som kostade 48k! Köpte själv! Tjänade 10papp på en vecka på mitt sommarjobb.. jobbade 2 veckor så det blir ca 20papp! sedan hade jag tjänat ihop förra året! så om man vill så går det.. kanske inte om skotern kostar 115.000 :D
peace
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Efter att ha fått sista lönen så vet jag att jag kommer ha råd med en ganska dyr skoter nästa sommar som jag dessutom betalar själv. Har tjänat 16000:- nu + att jag ska jobba lite mer senare i höst. :beer: Kommer antagligen att få jobba på samma ställe nästa år + att jag kommer sälje moppen så "ni" kan inte säga att jag är bortskämd om jag köper en "dyr" skoter :bootyshake::eviltongue::bootyshake: :ciao:
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag har en Yamaha Sxviper mtn -04 700 som kostade 48k! Köpte själv! Tjänade 10papp på en vecka på mitt sommarjobb.. jobbade 2 veckor så det blir ca 20papp! sedan hade jag tjänat ihop förra året! så om man vill så går det.. kanske inte om skotern kostar 115.000 :D
peace
Det blir ca 14 000 kr efter skatt....om du inte jobbade svart alltså :rolleyes:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ojoj ni är roliga ni:D

även om summit_800ho har dealat till sig en sprojlans apex genom att lova sin pappa att städa huset så länge han bor hemma så är det väll endå hans sak.
att vara "bortskämd" har väll inte med att man fått en skoter att göra.
däremot finns det barn som STYR sina föräldrar.då är det ju annat.

mina sommarjobbs pengar på hittils 45k har gått till motorras på skotern och till en bil.
men vad har det för betydelse?
 

Spexx

Medlem
8 sept 2007
24
0
1
Jag FICK min skoter, hör och häpna alla som "Slitit arslet av sig som 13åring".
En -97as Yamaha. Av den enkla anledningen att jag ska kunna ta körkort senare och köpa en bil som ialla fall rullar.

Och ja, jag har sommarjobbat. Fick ihop cirkus 15000:- Och det vet jag inte vad jag ska lägga på ännu, bensin och försäkring antagligen. :ciao:
 
R

Robin

OjOjOj vad ni har varit duktiga jobbat ihop era pengar *Klappar på huvudet*.. (som vi 98% av resten av befolkningen gör dagligen) *suck*

Säger som jag sa i början av tråden, Sköt dit eget å skit i andra!

Det är är ju bara forumets största skryt och skrön tråd där den ena måste överträffa den andra..
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
20000kr - 17200kr = 2800kr
2800kr x 0,32 = 896kr
20000kr - 896 = 19104kr
ööh...man skattar väl på allt om man tjänar över 17200 kr?


OjOjOj vad ni har varit duktiga jobbat ihop era pengar *Klappar på huvudet*.. (som vi 98% av resten av befolkningen gör dagligen) *suck*

Säger som jag sa i början av tråden, Sköt dit eget å skit i andra!

Det är är ju bara forumets största skryt och skrön tråd där den ena måste överträffa den andra..

haha...sant
 

Spexx

Medlem
8 sept 2007
24
0
1
Kan bli lite svårt att få ett fast jobb när det inte så många som gått ut gymnasiet ännu.
Och jag lovar att jag ska "dra mitt strå till stacken" en dag, då jag kliver ut genom portarna på skolan.
Men 98% var väl ändå att ta i lite väl.. reinfeldt måste nog kasta in alla sjukskrivna och handikappade på jobbmarknaden innan vi når upp till dom där 98 procenten. :laugh:

Den dagen den sorgen.. :bootyshake:
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
ööh...man skattar väl på allt om man tjänar över 17200 kr?





haha...sant
Ja, han skattar ju på dom 2800kr som är över 17 200. Han kan ju välja att skatta på allt å på så sätt få tillbaka pengar när det är dags att deklarera.

Vad duttig du är Robin som jobbar å inte lever på bidrag/mamma å pappa då du gått ur skolan. :laugh:
Finns en hel hög som fortfarande går i gymnasiet som vill ha sommarjobb fast att dom inte får. Å att lyckas få ihop pengar till en skoter då är väl rätt bra gjort. Sen finns det ju dom som skulle tacka nej till ett extrajobb ifall dom blev erbjudna, men det är väl en annan sak.
 
R

Robin

Ja men vafan vadå inte kan få jobb? skärp er!

Givetvis (i det flesta fall) kan du inte ha ett fast jobb under skoltiden. Men vikariat finns det en uppsjö utav överallt, även om alla inte ligger ute på ams.se (arbetsförmedlingen).
Det är ju bara själv ringa runt, det finns säkerligen alltid något ställe där man kan få dra lite extra knäck under eftermiddagar, helger och lov, det är inte bara sommarlovet, man får jobba annars också, jag lovar det är sant?!? (inse ironin).

Dessutom får man chansen att få in en fot i företaget eller arbetsplatsen man jobbar på vilket kan om man har tur leda till en tillsvidare anställning efter skola osv.

Dessutom gör arbetslivserfarenhet jäkligt mycket när man senare i livet ska söka jobb, jäkligt mkt! Så jag säger bara, passa på att söka allt ni får och även om det inte ligger utannonserat så kan man själv ringa runt och visa intresse.

Tycker bara synd om de som inte klarar av att ta hand om sig själva och får allt serverat på silverfat.. Seriöst jag vet av ett fåtal personer i 30-35års åldern som fortfarande bor hemma, maten serverad varje dag, inga utgifter för boende osv, ja menar vafan är de.. tragiskt..

Men det jag menar på är att den här tråden handlar ju bara om vem som är mest bortskämd eller vem som är så jättejättejätte duktig att dom faktist har jobbat en sommar eller två, "jag har tjänat xxxxkr och jag har sålt xxxx saker och jag ska jobba xxx dagar till" osvosv..
Får man verkligen jobba om man går i skolan? Öhhh är inte det barnarbete eller slaveri typ? :O (ironin där också)

Ta nu inte det här som att jag gnäller emot men ni måste väl själva erkänna att tråden skapar mer osämja än givande läsning? det är ju bara folk/ungdommar/snorungar som vill få det bekräftat för sig själv hur "duktig" man är, eller är det bara bortförklaringar?
 
Last edited:

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Ja men vafan vadå inte kan få jobb? skärp er!

Givetvis (i det flesta fall) kan du inte ha ett fast jobb under skoltiden. Men vikariat finns det en uppsjö utav överallt, även om alla inte ligger ute på ams.se (arbetsförmedlingen).
Det är ju bara själv ringa runt, det finns säkerligen alltid något ställe där man kan få dra lite extra knäck under eftermiddagar, helger och lov, det är inte bara sommarlovet, man får jobba annars också, jag lovar det är sant?!? (inse ironin).

Dessutom får man chansen att få in en fot i företaget eller arbetsplatsen man jobbar på vilket kan om man har tur leda till en tillsvidare anställning efter skola osv.

Dessutom gör arbetslivserfarenhet jäkligt mycket när man senare i livet ska söka jobb, jäkligt mkt! Så jag säger bara, passa på att söka allt ni får och även om det inte ligger utannonserat så kan man själv ringa runt och visa intresse.

Tycker bara synd om de som inte klarar av att ta hand om sig själva och får allt serverat på silverfat.. Seriöst jag vet av ett fåtal personer i 30-35års åldern som fortfarande bor hemma, maten serverad varje dag, inga utgifter för boende osv, ja menar vafan är de.. tragiskt..

Men det jag menar på är att den här tråden handlar ju bara om vem som är mest bortskämd eller vem som är så jättejättejätte duktig att dom faktist har jobbat en sommar eller två, "jag har tjänat xxxxkr och jag har sålt xxxx saker och jag ska jobba xxx dagar till" osvosv..
Får man verkligen jobba om man går i skolan? Öhhh är inte det barnarbete eller slaveri typ? :O (ironin där också)

Ta nu inte det här som att jag gnäller emot men ni måste väl själva erkänna att tråden skapar mer osämja än givande läsning? det är ju bara folk/ungdommar/snorungar som vill få det bekräftat för sig själv hur "duktig" man är, eller är det bara bortförklaringar?
Vet inte vilken fantasivärld du lever i men långtifrån alla som studerar har ett extrajobb. ÄVEN om dom skulle vilja ha det.
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
det finns visst jobb. med lite tur och auktoritet så får du ett jobb. problemet ligger i att du fixar inte så mycket papper när du ska gå i skolan samtidigt