M8 hcr -11

nedlles

Aktiv medlem
16 mar 2010
64
0
6
Tjenare! Har lite problem med min m8 hcr -11 den kan helt plötsligt bara slockna när man kör och så går den inte att starta (sten död)... Väntar 5 min så går den igång igen. Ibland kommer jag 200 meter så är det samma sak igen och ibland kommer jag 5 mil. Kan även vara så att den inte går igång alls jag får helt enkelt dra hem den och nästa dag så kan den gå igång igen.
Nån som haft samma fel? bränslepump kanske? Givare?

Har ej tagit några felkoder då jag inte har nån återförsäljare vars jag bor.
Börjar med att kolla runt på nätet om nån haft samma fel.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Böra med att kolla så att gummiplutten på nödstoppslinan trycker riktigt.
på polarens var linan bytt men den passade inte perfekt tydligen.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Har en kompis som är Arctic-mekare som har berättat om att bränslefiltret som sitter nere i tanken/ut från tanken sätter igen och då får man det där felet. Oftast för att folk missbrukar det stora tankhålet för att stoppa ner vedträn som släpper bark för att sen tända en eld :) Men ibland också färgflagnor från en bensindunk eller sånt såklart.
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
Har exakt samma fel i min crossfire 800 -11, har testat byta stator, triggers, voltregulatorn, knacksensor utan framgång så nästa blir att testa byta ecm. Har även kollat soppafiltrena i tanken kollat så kablar är hela osv.. skriv här om du hittar felet i din

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Går varven ner mer o mer tills den tillslut dör?
Min gör så bland, men oftast när jag startar den då kan varven ligga på runt 1200-1300v och antingen så dör den eller så går den upp i varv till det normala o rör man gasen så tvärdör den.
Jag har även onormalt hög tomgång ibland (mellan 2500 till 3500v) men går i övrigt som den ska bra gassvar o allt det ända är att jag upplever då den gör så är att pipan blir varmare än normalt.
Har inga felkoder heller så nu ska jag prova att byta bränslepump.
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
Min dör när den blir varm. Startar alltid när den är kall och går bra tills den blir varm, då börjar den misstända men går att köra ett tag och tillslut dör den, då om man låter den stå ett tag går de att köra en bit igen.. återkom om de funkade när du bytt bränslepump. Jag och min åf är då iaf inne på att de är något elfel men har i princip kollat allt utom ecm

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
Nu har jag slut på ideer, mätte bränsletrycket nyss och den lega stabilt på 3, 2 bar ungefär. Kan vara ecm.. någon som har en att låna? Men de är väl säkert nån kabel som blivit nött eller att de är fukt i någon kontakt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
TROR jag hittat felet nu! men har bara provkört en kort stund men tidigare idag kom felet ganska omgående. det var fukt i den lite större svarta kontakten bakom googleväskan och plåten. ska testa imorgon igen en lite längre sväng.
 

nedlles

Aktiv medlem
16 mar 2010
64
0
6
Ja varven ändras på min också! Den kan hoppa mellan 1800 till 3000 helt av sig själv.
 

nedlles

Aktiv medlem
16 mar 2010
64
0
6
deaGEL vilken kontakt är det? Har ingen googleväska på min så vet inte riktigt vart den sitter :D
 

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
hade en bekant med samma fel, och då var de vattentempgivaren som spökade, när den vart bytt gick den klockerent och gör de fortfarande, testa å häng en temp givare löst brevid. man måste ju ut med motorn för å byta temp givare..
 

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland

där sitter googleväskan, bakom den är de en plåt som går att lossa, bakom plåten sitter kontakten. kolla också kontakterna vid tändspolarna dom var också fuktiga tidigare för mig
 

nedlles

Aktiv medlem
16 mar 2010
64
0
6
Jag har blåst igenom alla kontakter och for ut för att prova. Fortfarande samma fel. Fortsatte felsöka och hittade felet! Dödmansgreppet!! Så klart kollade jag inte den tillräckligt noga. När jag börja kolla närmare så satt den lite löst runt plasten så skruvade åt den och skotern går som en klocka igen. Det är därför den har dött så plötsligt.
Tackar för alla svar! :)