mini skoter

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Min son vill ha en skoter!
Vad ska jag köpa åt honom?
Är dom billiga kina skotrarna något att ha, en ny sådan kostar ju som en beg. mini z
eller ska man rent av satsa på en et250?
Hur snabb är en 125cc skoter?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Har du bra ställt så är det väl bara att lägga ut på en Mini Z men tänk vad du hade fått till dig själv för dom pengarna. Dom går väl på 15-19 000?

Eller så köper du en ET250 till honom. Dom är lätta. 2 personer kan bära en. Jag och min kusin bar upp den på logen för sommarförvaring när han hade slut på soppa i våras och vi är 17 och 15 år.

Eller så köper du en Kitty Cat men för dom pengarna får du en ET för också.

Hur gammal är han förresten?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Min son vill ha en skoter !
Vad ska jag köpa åt honom ?
Är dom billiga Kina skotrarna något att ha, en ny sådan kostar ju som en beg. Mini-Z
eller ska man rent av satsa på en ET-250 ?
Hur snabb är en 125 cc skoter ?
Jag har själv 3 döttrar ( 10 / 8 / 6 år gamla ) som håller på att lära sig köra skoter.

Jag skulle vilja säga att svaret på din fråga beror på din sons ålder och storlek/längd/styrka i förhållande till sin ålder.

Hur gammal är han och hur lång är han ?

.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
min grabb är 6 år och har börjat köra en et250

stod också och funderade på en kitty cat eller annan barnskoter

fördelen med 250in är ju att han kan köra den några år miniskotrarna växer ju barnen rätt snabbt ur

och det är ju inte så svårt att strypa gasen på en 250
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Om han är 10år så borde en ski-doo Elan vara lämplig den korta modellen alltså och dom finns både med en och två cyllar så det är väl upp till pojken hur mycke vibrationer han kan stå ut med.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Liten, lätt & lättkörd............

Han är 10 men ganska liten !

Då skulle jag nog försöka få tag på en :

* Yamaha SnoSport 125 , 8000 - 15000:-
* Ski-Doo ELAN , 0 - 4000:-
* LYNX 20 , 0 - 3000:-

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lite större maskiner rent fysiskt :

* Yamaha ET-250 , 1000 - 5000:-
* Ski-Doo Citation 3500 , 500 - 4000:-
* Ski-Doo Citation ( 1985 - 1991 ) , 1000 - 5000:-


Vad får maskinen kosta ?

.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
pengar känns som en sekundär fråga, en Yamaha snosport skulle hqan nog gilla, men är inte dom svåra att få tag på?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Kolla blocket.se varje dag! det dyker upp en snosport då och då och det finns två motoralternativ att välja, tror den lilla är på 80cc.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Nu är han lycklig ägare till en artic cat jag 440 special - 91a , kostade nästan ingenting och fanns 6 mil bort! Får se om Phazer mtln hinner med i vinter:D . Så nu sitter vi och ber till väder gudarna, och har blot (någon som vet vad man ska offra?)till Bores ära.
Nu ska vi tömma sparbössan och åka till Järbo och botanisera bland skoterkläder,hjälmar, glasögon och ev. ett par nya kängor till pappa
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
hur gammal är din son
Har du bra ställt så är det väl bara att lägga ut på en Mini Z men tänk vad du hade fått till dig själv för dom pengarna. Dom går väl på 15-19 000?

Eller så köper du en ET250 till honom. Dom är lätta. 2 personer kan bära en. Jag och min kusin bar upp den på logen för sommarförvaring när han hade slut på soppa i våras och vi är 17 och 15 år.

Eller så köper du en Kitty Cat men för dom pengarna får du en ET för också.

Hur gammal är han förresten?
Jag har själv 3 döttrar ( 10 / 8 / 6 år gamla ) som håller på att lära sig köra skoter.

Jag skulle vilja säga att svaret på din fråga beror på din sons ålder och storlek/längd/styrka i förhållande till sin ålder.

Hur gammal är han och hur lång är han ?

.
Då skulle jag nog försöka få tag på en :

* Yamaha SnoSport 125 , 8000 - 15000:-
* Ski-Doo ELAN , 0 - 4000:-
* LYNX 20 , 0 - 3000:-

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lite större maskiner rent fysiskt :

* Yamaha ET-250 , 1000 - 5000:-
* Ski-Doo Citation 3500 , 500 - 4000:-
* Ski-Doo Citation ( 1985 - 1991 ) , 1000 - 5000:-


Vad får maskinen kosta ?

.
Nu är han lycklig ägare till en artic cat jag 440 special - 91a , kostade nästan ingenting och fanns 6 mil bort! Får se om Phazer mtln hinner med i vinter:D . Så nu sitter vi och ber till väder gudarna, och har blot (någon som vet vad man ska offra?)till Bores ära.
Nu ska vi tömma sparbössan och åka till Järbo och botanisera bland skoterkläder,hjälmar, glasögon och ev. ett par nya kängor till pappa

Tar upp tråden igen.


Funderar på att köpa en snöskoter till min son som är 6 år/ca 20 kg /115 cm. Antigen iår eller nästa säsong då han fyller 7.


Funderar på om man skall försöka få tag i någon beggade Mini Z alternativt Polaris 120. Såg också att det fanns någon som heter Yamaha Snowsport - vad är det?


Eller skall man som sagt gå direkt på en Yamaha 250...

För övrigt - var låter ni era barn köra? Stor tomt /privat mark med inhängnad bana eller?

Tacksam för förslag
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
jag har inga barn själv men när jag var barn(20 nu) körde jag alltid på sjöar och sådana öppna ytor då vi va ute och fikade

högst olagligt men otroligt roligt

en et250 med strypt gas låter som en bra "barn" skoter då sammtidigt som dom växer och blir mer erfarna kan man ta bort mer och mer på strypningen
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Såg också att det fanns någon som heter Yamaha Snowsport - vad är det?
Fanns Yamaha Snow Sport & Sno Scoot förut på 125 & 80cc vilket verkar vara en poppulär modell. Finns en Kina kopia på den oxå hos bla Sparrs Motor i Mora, http://www.sparrsmotor.com/productinfo.asp?pid=192&pgid=348

I Sälen kan man testa dom på en lite bana, vuxna och barn (har dock inte testat själv) Men kikar man på Youtube så verkar det vara bra fart i dom,
http://www.youtube.com/watch?v=c4pyRV6hV9g
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Jag har en son på 6år, tittar lite skotrar åt honom tills nästa år, själv så väljer ja bort "barnskotrar" p.ga, dyra å växer snabbt ur, blir less fort, kan som inte fara på lite längre turer i skogen eller kan å kan men de är nog inte så roligt efter ett tag, såna som går typ 20km/h
har tittat mer på typ ET 340 kort eller cs 340 ovation 340,
iof. så är han lite van, fick sin första fyrhjuling förra sommaren, köpte då en 90cc me strypbar gas då "räcker" den längre även den, låter han dessutom ofta köra "vuxen" skoter när ja sitter bakom..
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
jag har inga barn själv men när jag var barn(20 nu) körde jag alltid på sjöar och sådana öppna ytor då vi va ute och fikade

högst olagligt men otroligt roligt

en et250 med strypt gas låter som en bra "barn" skoter då sammtidigt som dom växer och blir mer erfarna kan man ta bort mer och mer på strypningen
Fanns Yamaha Snow Sport & Sno Scoot förut på 125 & 80cc vilket verkar vara en poppulär modell. Finns en Kina kopia på den oxå hos bla Sparrs Motor i Mora, http://www.sparrsmotor.com/productinfo.asp?pid=192&pgid=348

I Sälen kan man testa dom på en lite bana, vuxna och barn (har dock inte testat själv) Men kikar man på Youtube så verkar det vara bra fart i dom,
http://www.youtube.com/watch?v=c4pyRV6hV9g
Har massa roliga minnen från en Sno-Sport 125! :rolleyes:
Jag har en son på 6år, tittar lite skotrar åt honom tills nästa år, själv så väljer ja bort "barnskotrar" p.ga, dyra å växer snabbt ur, blir less fort, kan som inte fara på lite längre turer i skogen eller kan å kan men de är nog inte så roligt efter ett tag, såna som går typ 20km/h
har tittat mer på typ ET 340 kort eller cs 340 ovation 340,
iof. så är han lite van, fick sin första fyrhjuling förra sommaren, köpte då en 90cc me strypbar gas då "räcker" den längre även den, låter han dessutom ofta köra "vuxen" skoter när ja sitter bakom..


Tack för er input!

Ingen som har erfarenhet av Ski-doo Mini-Z?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Skaffa fler barn kan dom ärva skotern av varandra;) Jag har en ZR 120 och en Kitty Cat till pojkarna, (9, 7 och 5) funderade på nån gammal BR 250 i början som komplement till Kitty Caten -köpte den när älsta var 3år- men valde bort Yamahan till förmån för ZRen främst för att när (inte om...) dom kör omkull/kör över sig själv/kör över varandra så är den sååå mycket lättare.
Sen var det lockande med utseendet av en "riktig" skoter, framvagn osv-jag vet, det är fånigt-men fränt.
Går i tankarna nu på en SnowScoot eller enstånka av nåt märke till äldsta så kan dom ha varsin-men det har mer att göra med att dom ska slippa slåss än att den är urvuxen-fan, jag kör ju omkring på ZRen hur lätt som helst! Förra säsongen tog jag med mig mellanpojken och körde på ZRen med mig och honom på bort till morsan och farsan sex km bort-när vi kom fram ville han inte kliva av och på vägen hem somnade han...

Xtra bra blir ZR/Polaris 120/MiniZ med variatorkit och "non gouvenor kit" så dom kan andas lite bättre, dom blir stark nog att dra bobbar i lössnö timma ut och timma in-samt att dom drar istort sätt inget bränsle jämfört med en "riktig" skoter.
(Å andra sidan får man mycket bränsle för mellanskillnaden till en "riktig" skoter också)
En annan fördel med barnskotrarna är underhållet, skulle tro att ZRen går runt 10h/v hela jan,feb,mars och en stund i april, och det jag varit tvungen att byta så här långt efter fyra år är ett drivpaket, stötdämparna fram samt ett årligt oljebyte....underhållet är helt enkelt minimalt och snorbilligt!