Misshandlad av skoteråkare

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
JAG försvarar då inte föraren om det är det du försöker säga!

Jag menar bara att vissa i samhället har gjort såna vidriga brott att dom förtjänar en rejäl omgång,om än det inte löser något så skulle det kännas bättre.
Läser man tex om gruppvåldtäkter så blir man en aning mordisk,sen ska jag inte ta upp alla som gör barn illa :mad2:
Det var en arg smiley :)

Nej, det var inte det jag försökte säga, läste lite snabbt dock det ska jag medge.

I övrigt så är du ju ute rätt off-topic gällande våldtäkter och barn. Men i den perfekta världen så tas dom ju omhand av rättsväsendet även dom, vi kan ju inte ha självutnämnda våldsutövare som driver omkring och bestraffar de allra värsta brottslingarna, men det kanske inte var detta du menade heller?

Men javisst, jag håller med, det finns ju såklart personer som i princip förverkat sin rätt till livet. Vilket skulle kunna leda oss in på en diskussion om dödsstraff, jag tror inte det här är varken rätt tråd eller forum för den diskussionen :) (Inom parantes kan jag nämna att jag i teorin skulle vara för detta, men i praktiken nej. Nämligen aningen svårt att återuppliva de som råkar ut för straffet och jag menar att frågan är inte OM någon blir oskyldigt dömd utan snarare bara NÄR. Och om så bara en på miljonen så är det skäl nog att låta bli).

Trevligt alla hjärtans dag på er! :)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Smileyn var inte till dig,utan till asen jag beskrev! :)

Jo jag vet jag for lite ot,men läste massa skit om gruppvåldtäkter och sånt så det brann lite :)
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Om man kollar bilden så sitter det en lapp på trädet som säger att skoter trafik är förbjuden vanligt utskrivet papper i en plastficka, jag hade nog lätt missat det förbudet om jag kört där på kvällen som detta var, iofs ingen ursäkt för en misshandel. men nog fan hade man blivit lite putt om man inte sett det och sen fått en gubbe på sig som vill ta av en hjälmen. Dock som sagt löser ju inte våld problemet.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Det är alltid vi som skoteråkares ansvar att ta reda på om det är ok att åka någonstans eller inte. Finns massor med ställen där det inte finns förbudsskyltar men är olagligt att åka, t.ex. naturreservat (eller något så vanligt som gamla kalhyggen med ungskog på). Alltid vårt ansvar att ta reda på vart det är ok eller inte.

Vi som även fiskar är oftast vana vid detta då samma princip gäller där. Det är fiskarens ansvar för att ta reda på vart denne får fiska och inte och eventuella avgifter kopplade till detta. Håller aldrig med "jag visste inte det".

Just i detta fallet fanns det t.om. skyltar om att det var förbudsområde. Enbart brist på hänsyn (vett!) från åkarens sida att åka där.

Även om vi bara hör en sida av historian här, den äldre mannen kanske var onödigt hotfull, så finns det fan inget som försvarar en misshandel. Även om man agerar i nödvärn så sträcker det sig bara till att försvara sig själv, inte misshandla aggressorn. Och i detta fallet är det ännu mer absurt då skoteråkaren var den som felade från första början.

Tråkigt på flera plan detta!
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
"Jag blev såklart arg och gick till motangrepp" hur mycket Inge gav till motangrepp vet vi ju inte, han kan ju ha slagits rejält han också. http://www.dt.se/image_processor/1.5581550.1360765572!/image/4257756201.jpg_gen/derivatives/full/4257756201.jpg?maxWidth=680 skylten kan ju inte ha varit lätt att se på kvällen och vem går in med inställningen att en oplogad väg är körförbud på egentligen??? Så jag kan då förstå om föraren blev arg när det kommer en gubbe och försöker slita av honom hjälmen, men att han har utdelat slag är ju bara helt sjukt. Och att han sedan fortsatt slå Inge när han låg på marken låter ju helt åt h*lvete. Alkoholpåverkad kanske?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Ja självklart är det åkarens ansvar att ta reda på vart du får köra eller inte, nu är ju det som jag har förstått det en enskild väg som är avstängd för trafik med skoter och häst, tror inte den finns med på länstyrelsens/kommunens förteckningar om områden där det råder skoter förbud, poängen var att om man vill förbjuda trafik på ett område sätt då upp ordentliga skyltar med reflex så de syns i mörkret, annars är det lätt missat.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har man som snöskoteråkare, medvetet eller omedvetet(?), kört på ett elljuspår och/eller i ett skidområde som är avlyst för snöskotertrafik, och blir påkommen, så bör man nog som skoteråkare sänka svansföringen ganska så mycket. Även om man blir utskälld och provocerad så är det bättre att visa ödmjukhet och ånger, istället för att börja svara emot, för det sistnämnda gör inte saken bättre, bara sämre. :mad2::mad2::mad2:

Sen bör man nog ta sig en funderare, när man under sådana här omständigheter, slår ner en gamling i vredesmod, då har man nog problem med sig själv också.

Och så länge skoteråkaren inte träder fram med namn och bild och kommer med sin egen version, så finns det ingen anledning att misstro gubben som blev nedslagen.
Och det är ingen sådan här hjälp som vi skoteråkare ska ge till skoterhatarna som vill utöka skoterrestrektionerna.
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
En förening har kanske inte pengar till att markera upp allting som t.ex. vägverket gör med sina vägar så att det bara satt en utskriven lapp på ett träd är nog en kostnadsfråga. Sen om han nu skulle göra skidspår där åt skidklubben tror jag inte att Inge hittade på att han skulle dra spåret på just den vägen den kvällen, utan den har nog dragits där förut.

Och sen när Inge påtalar körförbudet för skoterförar'n och han häver ur sig "jag åker vart fan jag vill" (orkar inte kolla upp vad han sa men typ så iaf.) Och inte vill erkänna sitt misstag är då jävligt dåligt.
Tror knappast det skulle blivit några följder för att han hade erkänt på ett snällt och sjyst sätt.
Så jävla onödigt.
Jag förespråkar inge våld, men som en kollega sa, "det gör ondare att lära sig hyffs när man blir äldre" så han som misshandlade kommer åka på en rejäl omgång senare i livet om han fortsätter i samma bana.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
...kvällen och vem går in med inställningen att en oplogad väg är körförbud på egentligen??? Så jag...
Jag! Jag hatar ärligt talat skoteråkare som köper dyra skotrar för att åka på vägen med... Att ta upp en väg som en skoter åkt på är oftast inte så extremt påfrestande jämfört med vanligt men då en åkt öppnar det för resten och vips så vart det skopa istället för plog och en vecka istället för en dag att ploga upp den oplogade vägen.

Att behöva hålla plogat på sina vägar på sina marker långt hemifrån för att kunna ha öppet på vårkanten för timmerbilen/ sig själv som ska upp och gallra etc. är helknäppt anser jag.
Men nästan bara markägare som har gehör för detta hos oss (99% skoteråkare) och dom som bara åker blir sur och hävdar att man är en surget... Skulle gääärna låta dom pojkarna skotta upp skoteråkt och oplogad väg så dom vet vad som händer.

skickat via tapatalk från S3an
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Jag! Jag hatar ärligt talat skoteråkare som köper dyra skotrar för att åka på vägen med... Att ta upp en väg som en skoter åkt på är oftast inte så extremt påfrestande jämfört med vanligt men då en åkt öppnar det för resten och vips så vart det skopa istället för plog och en vecka istället för en dag att ploga upp den oplogade vägen.
Ja, det har du faktiskt rätt i! Tänkte inte så långt.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Mig veteligen så är alla oplogade vägar körförbud på såtillvida det inte är "din" väg (enskild väg på din mark, samfällighet etc.). Behövs inga förbudsskyltar, det är förbjudet per default.

Det som gör att en väg blir tillåten att åka på är om "ägaren" själv har åkt där och gjort spår. Då öppnas det helt plötsligt upp för alla andra att åka där med såtillvida det inte finns andra förbud som gör att man inte får åka där.

Problemet för "oss andra" är att vi inte kan veta vem det var som la det första spåret så att säga. Vi kan bara anta, och hoppas på, att det var "ägaren" som därmed öppnade upp för oss andra att även vi åka där.

Skulle man bli "påkommen" och att det visar sig att det inte alls var "ägaren" utan någon som t.ex. i artikeln så får man, som någon skrev, sänka svansföringen lite och helt enkelt förklara varför och försöka ursäkta sig ur situationen.

Har genom åren stött på flera "surgubbar" som ganska snabbt lugnar ned sig om man bara är lugn själv och resonlig i och med det att man faktiskt trodde sig göra rätt. Problemen uppstår oftast när man inte är det och antagligen redan vet med sig att det man gör är fel.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Från snowfeds hemsida

På enskilda vägar kan snöskoterkörning vara förbjuden. Vägens ägare avgör om trafik med motordrivna fordon är tillåten. Förbud ska skyltas med vägmärke eller "på annat tydligt sätt" (t ex en bom över vägen eller en hemmagjord skylt).

Så visst kan man sätta upp ett papper, och jag som förare är skyldig att veta eller förvissa mig om jag får köra där eller inte. men jag tycker inte den var tydlig och säger att jag hade lätt missat den, dock så hade jag vid tillsägelse varit ganska ödmjuk och bett om ursäkt, men bett dom kanske sätta en reflex på skylten så att den syns bättre.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Fan snubbar har in polare i 50års åldern som blev slaktad av en skoteråkare efter skidspåret förra året, sjukskrivning och inställda cykel semestrar som följd..
Våld löser inget säger ni, men det språk som många som skrivit inläggen här är nog tyvär det eller att man sätter av dem så dom skrotar.. Funkade bra me RRen!
Kan inte nån radera hela den här tråden, skäms som en hund att kalla mej skoteråkare, men så är jag ju även skidåkare,,
Det jag vill förmedla är att visst kan man anse sej vara ung och odödlig på skotern, men leva med ex. Vållande till annans död, speciellt om man slaktar en 4åring på skidor, inte många av dom efter skidspåren som ens funderat i dom banorna..
 
Last edited:

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag! Jag hatar ärligt talat skoteråkare som köper dyra skotrar för att åka på vägen med...
Billiga skotrar då? skämt å sido..

Det måste ju isf vara ett problem med att gammla skogsvägar det går skoterleder på också som även andvänds på sommaren?

Sen så litar jag inte på gubben fullt ut heller , gubben har nyss blivit slagen och är säkert jävligt arg så hans historia behöver inte stämma fullt ut han kan ha dragit till med massa annat också för att det ska låta bättre å sämre för föraren, sen så vinklar ALLTID tidningarna det folk säger och skriver så att det ska dra till sig mer läsare.

Säger inte att jag misstror att han har blivit misshandlad för det finns ju bilder på det.
Menar bara att det är säkert inte så allvarligt som att han försöker få det att se ut.

Sen så hatar jag folk som försöker leka polis om man inte kan hantera det.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Har själv erfarenhet utav irriterade gubbar, och i många av fallen har samtalen börjat med..

"MEN FÖR I HELVETTE JÄVLA IDIOTER"... (skrikande och svärande är standard)

Och ja, då blir jag arg, för ofta har det vart helt onödigt. Jag förstår att folk kan bli irriterade över att man kör på fel ställen, men det blir inte bättre av att bete sig som en skitstövel. Om någon säger till mig att jag inte får köra på ett visst ställe och har en bra anledning till varför (vatten, plant osv osv) så respekterar jag detta 100 gånger av 100 och ber om ursäkt. Men sen finns det olika sätt att säga till på också..

Jag har aldrig slagit någon som haft åsikter om min skoteråkning, det brukar räcka att jag ställer mig upp, tar av mig hjälmen och handskar så blir det lugnare sen (190cm och 100 pannor brukar ha den effekten).

Men om någon skulle försöka ta av mig hjälmen och vara i mitt ansikte och peta så skulle jag absolut reagera.. Men det räcker väl med att knuffa bort personen i fråga eller säga till bestämt att "Det där gör du inte om", då är personen varnad iallafall.

Att detta spårat ur till en misshandel där han fortsätter att slå gubben efter att han ligger är ju bara jävligt onödigt.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker rent i allmänhet att skoteråkare tar för sig lite väl lätt. Samma gäller stugor osv. vid sjöar där dom stjäl soppa till trimmer osv. 95 som stått läääääääääänge (hoppas det häldes i en pigg sate med lite soppa i så det spika uta helv.)
Samma vad gäller vägarna, har stor 60*60cm skylt där det står att man inte ska köra skoter på vägen (rivs ner... men så åker vissa bara en viss sträckning ca 600-800m mellan start och slut på vägen så där är det svårare att skylta eftersom det skiljer lite per år pga snötillgång osv).
Naturreservat som misshandlas med mountainmaskiner utan koll, ser tråkigt ut när ungskogen är toppbruten efter promenadvägarna på sommaren....
Tallplantage osv. som gärna "misstas" som en myr och körs sönder.
Skidspår som används som enduroslinga på skoter (tre år i följd, efter att en jag känner satt upp laminerad A4 på ett träd med bild samt ärendenummer hos polisen upphörde dock "enduroslingan")
Skrikburkar, skoteråkare som gärna kör rulle med skrikburk på plogvallen i ett bostadsområde eller på åkrar i samhället istället för på någon sjö/myr eller med org dämpare som inte låter ens hälften så mycket...

Så nog finns det stor mängd "skoteråkare" som skapat denna generaliseringshärva... inte tror jag att den växt fram av avundsjuka i detta välfärdssamhälle...

Hur ful denne 65årige man än vart på rösten eller antåganden mot hjälm så skulle en skoteråkare med lite hyfs stannat på plats till polisen kom eller gjort en anmälan ögona böj när han kommit hem/iväg från "faran". Detta är nog bara nästa tjärstubbe på majkasan.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har själv erfarenhet utav irriterade gubbar, och i många av fallen har samtalen börjat med..

"MEN FÖR I HELVETTE JÄVLA IDIOTER"... (skrikande och svärande är standard)

Och ja, då blir jag arg, för ofta har det vart helt onödigt. Jag förstår att folk kan bli irriterade över att man kör på fel ställen, men det blir inte bättre av att bete sig som en skitstövel. Om någon säger till mig att jag inte får köra på ett visst ställe och har en bra anledning till varför (vatten, plant osv osv) så respekterar jag detta 100 gånger av 100 och ber om ursäkt. Men sen finns det olika sätt att säga till på också..

Jag har aldrig slagit någon som haft åsikter om min skoteråkning, det brukar räcka att jag ställer mig upp, tar av mig hjälmen och handskar så blir det lugnare sen (190cm och 100 pannor brukar ha den effekten).

Men om någon skulle försöka ta av mig hjälmen och vara i mitt ansikte och peta så skulle jag absolut reagera.. Men det räcker väl med att knuffa bort personen i fråga eller säga till bestämt att "Det där gör du inte om", då är personen varnad iallafall.

Att detta spårat ur till en misshandel där han fortsätter att slå gubben efter att han ligger är ju bara jävligt onödigt.
Det behövs ingen bra anledning till att du inte får köra där. Räcker att markägaren säger att du inte får köra där.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tror han menar är att han avviker hällre från plasten om markägaren kommer och förklarar sansat och lugnt typ "hej detta är min mark och jag vill inte att ni köra här" istället för typ "VAD I HELVETE HÅLLER NI PÅ MED?! ÄR NI HELT DUMMA I HUVUDET ELLER? DETTA ÄR MIN MARK DRA HÄR IFRÅN" typ..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Än hur markägaren beter sig så är det så att har du gott fel är det bara he svansen mellan benen och be om ursäkt.
Att käfta emot när man har fel är helt igenom korkat.

Men ja, vist är det bättre om dom är sansade. Framförallt tror jag budskapet går fram bättre om man förklarar lugnt och tydligt vad problemet är.
Lika många som skoteråkande idioter finns det ju idioter till markägare. Tyvärr.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jojo hur som helst ska man ju avvika från plasten om man inte får fara där...
Blir så mycket enklare om märkägaren uppför sig istället för att bete sig som svin.

Tex om man nu ska relatera till artikeln i sig så uppförde sig ju båda dåligt skulle jag säga.
Men misshandel var att ta i.