Montera frontbåge och bukplast på 49 Ranger

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Jag har köpt den kraftigare frontbågen och bukplast till min 2014, 49 Ranger och tänkte i dag då jag har jour och inte kan hitta på så mycket tänkte jag att montera det hela i dag. Men jag gav upp och konstaterade att utan erfarenhet av att montera dessa grejer är det ingen man gör på en halv dag.


Då jag började med bågen så stod det i bruksanvisningen att man skall lossa kylaren men inte behöva lossa slangarna och att man sen skall lossa fjädrarna till avgassystemet, kylaren gick ju knappt att flytta utan att lossa slangarna och än mer omöjligt att komma åt fjädrarna till avgassystemet för att sen komma åt det främre muttrarna till A-armarna där det nedre fästet till bågen skall sitta. Några tips är det att tömma kylaren och lossa den?


Vidare så verkar det som att man skall loss med bla ljuddämparen då bukplasten skall monteras, några tips på vad som skall bort och hur man enklast tar loss och kommer åt saker och ting?


Nån som monterat bågen och bukplast som kan ge lite tips annars så är det nog bara att vänta till sommaren med att montera grejerna för nu vill jag inte börja tjorva och få skotern ståendes.
 

Efrahim

Medlem
9 maj 2011
40
0
1
Monterade nyligt frontbågen min Renegade 600 ACE. Även utan kylare och avgasrör i vägen tyckte jag det var nog jobbigt.

Hade redan bukskydd på, så jag lossade de från baljan, ej bak.

Ett tips är att först göra hålet i mitten för nedre fästet på bukskyddet därefter fästa i baljan/bukplasten, utan att fästa den längst bak så du kan jobba "bakifrån" när du lossar bultarna till A-armarna.

När du sedan tar lös bultarna så montera fästet utan att släppa ned skotern om du har den på sidan eller liknande, annars kan det bli ett veritabelt helvete att få dit allt. Jag misslyckades med att få ditt de små tunna alu-bussningarna så jag sket i de. Bäst är hissa upp den i garagetaket, om du har möjlighet.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Jag talade med en kille som jobbar på skoterfirma och monterat en del bågar och bukskydd. De tips jag fick var att lossa kylaren och sen vika den bakåt mot styret och spänna fast den med en spännrem i styret och plocka ur hela avgassystemet. Sen skulle man bryta ut nedre fästet till bågen lite grann för att lättare få dit bukplasten och hålet i bukplasten skulle man också ta göra lite längre för att lättare få dit plasten under fästet till bågen, bågen fäste skall monteras före bukplasten.

Då man skall borra ur popnitarna där bågen skall fästas i bakkant inne vid stötdämparna så rekommenderades en jätte lång borr så man kan ha borrmaskinen under skotern och sen sticka upp borren "genom framvagnen" upp till popniten. Enligt instruktionen skall man borra ut hålen till 6 mm hål för fästbultarna i bågen men han rekommenderade 8 mm hål istället för annars skall allt vara så precis för att få fast bågen.

Hur gjorde du när du borrade ur nitarna? Tog du loss kylaren och tömde på vatten eller vek du bara undan den?

Tror dock att detta får bli ett sommarprojekt om nåt skulle tjorva.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Nu har jag börjat monteringen eller i alla fall demonteringen, enligt instruktionen skall man demontera bultar till "fortplattor" på respektive sida för att sen skruva fast den bakre bukplasten där med längre bultar. Nu finns det inte några såna plattor på min skoter och ett av skruvhålen kommer i hålet i fotsteget så det missar helt. Vad skulle ni gjort, borrat nytt hål och popnitat fast skyddet i bakkanten?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Kommer du att montera två separata skyddshalvor, en främre och en bakre, som kommer att ligga dubbla vid de sex nitarna som håller skyddet under chassiet?

Jag hade nämligen både bakre och främre skydden på min boondocker och fick rätt stora problem med att skydden lossnade, nitarna rycktes ut ur chassiet. Hade inte samma problem på Freeriden där jag bara hade ett skydd. Min teori är att då det blir många lager plast utanpå varandra med båda skydden så finns det många små glipor för smältvatten att komma sej i för att sen frysa och expandera så nitarna slits ut ur chassiet. Slutade med att jag satte skruvar på de ställen jag kom åt.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Nu hann jag ju montera skyddet och bågen klart innan jag läste detta, dåligt minne att kolla tråden.

Jag har dubbla skydd och på mitten där skydden möts sitter bägge skydden med tre stycken popnitar som går genom bägge skydden och sen i chassit, hade nog som du säger varit klokare med skruvar där men jag får väl se om nitarna släpper. Någon form av 5 mm vagnsbult med mejselspår hade nog varit fint att ha där som man får platta skallar mot platsen. I 49:an så går dessa nitar att komma åt om man lyfter ur slutburken så det är ju ingen större operation att byta ut nitarna till bultar om dom skulle släppa.

I bakkanten mot fotstegen tog jag och borrade nya 5 mm hål i fotstegen och bukplasten och fäste plasten med tre popnitar på varje fotsteg, tycker att det bör sitta.