Montera plastbelag på IFS-modell

masmannen

Medlem
13 jun 2005
44
0
1
48
Täby
Jag har köpt plastbelag på Skoterbutiken och ska montera dessa på min Indy Lite -94. Som styrstålen innan satt på metallskidorna var de instuckna i framkant i en skåra i själva skidan. Problemet är att styrstålen inte kan monteras på det sättet när plastbelagen satts på. Krökningen i främre delen är för liten för att stålet ska ”nå upp” till skåran. Jag har fräst upp en motsvarande skåra i plastbelaget, men det går inte att pressa upp stålet med handkraft, dessutom böjer de sig så att de inte sitter bra. Om styrstålen bara sätts under plastbelaget sticker den främre delen av stålet ner för mycket och kommer troligtvis haka i om jag köra över en hård snökant eller liknande viket vore klart obra.

Måste jag köpa nya speciella styrstål med större krökning, eller ska de gamla gå att böja till, eller kan de sitta med främre spetsen ej instucken i själva skidan trots risken att de hakar i underlaget? Tacksam för svar...

Mvh Johan
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag hade samma problem och jag använde mig av en varmluftpistol och mjukade upp plasten i framkanten sen så gjore jag mycket större hål så styrstålet passade in sen så skruvade jag in den fast det tog emot massor..det borde funka. Lycka till och använd våld :p
 

masmannen

Medlem
13 jun 2005
44
0
1
48
Täby
Alright, hur mycket större hål behövde du göra? Jag har gjort en 5-7 cm skåra i plastbelaget, men det kanske inte räcker?
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Belag

Prova med att stoppa in de i framkant och sedan sänker du ned maskinen till golvet och med hjälp av tyngden så borde det gå lättare för dig att kunna montera dit muttrarna till stålen.
 

masmannen

Medlem
13 jun 2005
44
0
1
48
Täby
Nu är det gjort, snabbt jobbat va?:)

Det blev så att jag bockade upp framkanten på de gamla stålen i ett skruvstäd, och nu petar stålen upp i skåran på metallskidan men ligger inte i den. Jag bedömmer att det inte finns risk att stålet skulle haka i underlaget eller grenar etc.

Nu till två andra funderingar som uppkommit.
1. Måste man fästa framkanten på plastbelaget i metallskidan såsom beskrivs i en annan tråd om montering av plastbelag? Exempelvis med vagnsbultar.
2. En kompis hävdar att man måste värma plastbelaget med pistol och "skruva in" stålen i plasten en bit. Annars blir det tungstyrt och kastigt i styrningen. Stämmer detta?
 

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
jag brukar göra hålet avlångt där styrskenan sitter fast i framkant.
då brukar man inte behöva böja styrstålet. det behövs lite våld för att få dit styrskenan.