Mxz 800 -05 med konstigt motorljud?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Hej!

Har ett problem, min rev låter konstig, när den står på tomgång låter det som om det "smäller" "knackar" i motorn.. Kan det vara kolvarna som är slut? Märkte det idag, låter som det kommer från kolvarna!
Samt att det tar en stund innan skotern kommer ner till tomgången, efter man stannat och släppt gasen. Den vill som hänga sig på 3000rpm.
Någon som kan tänkas veta vad det kan vara?

tacksam för snabba svar!:cool:
 
4

426H

Det där med att tomgången inte droppar direkt är i alla fall inte ett fel utan en egenhet som dom där motorerna har. Tror det beroer på flatslide föragasarna.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Hej!

Har ett problem, min rev låter konstig, när den står på tomgång låter det som om det "smäller" "knackar" i motorn.. Kan det vara kolvarna som är slut? Märkte det idag, låter som det kommer från kolvarna!
Samt att det tar en stund innan skotern kommer ner till tomgången, efter man stannat och släppt gasen. Den vill som hänga sig på 3000rpm.
Någon som kan tänkas veta vad det kan vara?

tacksam för snabba svar!:cool:
Stannar den på 3000rpm och ligger kvar där, eller går den ner av sig själv efter ett tag?
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Den stannar en sväng runt 3000 rpm sen går den ner själv efter några sekunder. Somliga här på forumet säger att det är standard "fel" på flatslide förgasarna, att dom som gör att det blir så. När man Chokar så går den ner direkt.
Men jag är mest brydd för knack ljudet som kommer från motorn.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej köpte nya stift idag, ska testa sätta i dom. Men det är så konstigt för den går ju som vanligt, som ett SKOTT:D
och den har ju bara gått 300 mil...
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Sen är den även kasnke tjurstartad enligt min mening.. man kan få dra 6-7 gånger innan den smäller igång!! Någon som kan veta vad som kan spöa? har testat sprutat startgas runt insugsgummina och dom verkar vara hela och fina.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sen är den även kasnke tjurstartad enligt min mening.. man kan få dra 6-7 gånger innan den smäller igång!! Någon som kan veta vad som kan spöa? har testat sprutat startgas runt insugsgummina och dom verkar vara hela och fina.
Behöver du dra 6-7 gånger när den är kall? eller även då den är varm?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
låter som att ringarna som är slitna eller tappat spänst... eller att kolvarna är slut, vilket låter otroligt efter ynka 300 mil... men låter skumt med "knackande" ljudet..

testa kompen på den.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror åxå det bara är variatorn som väsnas lite...
Om du tycker det är ett problem att den inte går ner på tomgång direkt är det bara att feta på den lite med bränsleskruvarna, men den kan då bli att blöddra lite när du smygåker...
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
tycker var o varannan rotax 800 man ser på blocket har nybytta kolvar eller är nyrenoverade trots dom gått liknande mil som din
 

Fuse

Medlem
16 maj 2006
20
0
1
Ramsele
En kompis har en likadan och exakt samma problem, den startar på 2-3 drag dock. Men den kan även ligga lite högre i varven innan den kommer ner och knack ljuden är inte alltid. När man kör går den fint och inga missljud, även att det inte är när den är kall.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
PowerTEK 800-05 orna har ju problem med kolvarna/ringarna, skär ofta . .min motor blev utbytt på garantin mot en 06as motor efter ca480mil om jag inte minns fel..
 

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
PowerTEK 800-05 orna har ju problem med kolvarna/ringarna, skär ofta . .min motor blev utbytt på garantin mot en 06as motor efter ca480mil om jag inte minns fel..

trodde kolvrings problemet var borta från 05?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
trodde kolvrings problemet var borta från 05?
Jo de fick nya kolvringar till 2005.

Dock så skar en del maskiner pga av ett för snålt mellanregister. Samt det vanliga problemet i form av insugsgummin som spricker och som då gör att de går snålt.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . är de någon av er som har haft problem med elstarten på motorn?
min fick för sig att åka ut när jag körde och varvade runnt 7000, den liksom smög/vibrerade ut så den tog i primärvariatorns krans och orsakade gnistor ibland. . . läste om en annan snubbe på doo talk som hade haft samma problem..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
trodde kolvrings problemet var borta från 05?
Jo de fick nya kolvringar till 2005.

Dock så skar en del maskiner pga av ett för snålt mellanregister. Samt det vanliga problemet i form av insugsgummin som spricker och som då gör att de går snålt.
Kolv & kolvringsproblemen med ROTAX sk. Serie-III motorer är inte lösta ännu av BRP ! :mad:

Dock så är ringarna from 2005 bättre än innan.

Läs mera här : http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=6932





.