Mxz 800 -05 med konstigt motorljud?

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
Att maskinen hänger kvar på tomgång beror på Reedventilerna,mina 2 600 Rotaxar hade precis samma fenomen,men byt till V-Force eller Boysen så är problemet borta...ok kanske inget problem men ganska irriterande.
Grejen är den att bladen tappar spänsten efter ett X antal mil,och då tätar inte bladen riktigt mot korgen.
Brorsan hade exakt samma fenomen på sin Edge 700,men det blev bra med ett par nya Reedblad.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Snackade med ÅF och dom sa att luftskruven för tomgången är för snålt ställd ( 1 varv orginal på rotax 670) och han sa åt mig skruva ut den till 2 1/4 varv. Enligt han så var det samma "problem" med serie III motorn..iof kanske han svamlade ihop det men det är värt at prova kanske?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
melmaq Det där problemet som du har med elstarten hade jag oxå på min summit 800 -05 Jag fick det bytt på garantin det är den lilla fjädern som ska hålla in det lilla drevet på startmotorn som har blivit för slapp (var iaf det på min) så då vandrar det lilla drevet ut när det blir vibrationer (ca 7000v/min)

Jag fick även en cylinder o kolv på garantin... det började med knackande i motorn och den tappade kompen på ena cylindern så ronyaldo kolla kompen på motorn. Hoppas att det löser sig. Mvh David
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Förgasartyp.

Snackade med ÅF och dom sa att luftskruven för tomgången är för snålt ställd ( 1 varv orginal på rotax 670) och han sa åt mig skruva ut den till 2 1/4 varv.
Enligt han så var det samma "problem" med serie III motorn...
iof kanske han svamlade ihop det men det är värt at prova kanske ?
De allra flesta Serie-III motorer har Mikuni TM ( FlatSlide ) förgasare och de har ingen luftskruv.

Vissa har dock Mikuni VM ( RoundSlide ) och de har luftskruv.


Alla Rotax Serie-III 800 har förgasare av TM typ.

TM förgasarna är utrustade med en reglerbar Bränsleskruv som fungerar tvärtemot Luftskruvarna på VM förgasarna


.
 

högga1

Semi PRO sledder
9 jan 2008
34
0
6
Sundsvall
HEJ!
Jag har en renegade 800 -03 Jag exakt samma problem som det talas om här. hakar upp sig på 3000varv för att sen gå ner samt samma knack som beskrivs ovan.. Men annars går skoten som F*N. Men doc väldigt irriterande då man ska stanna till. Vad kan Reedventilerna kosta till 800. Om det nu blir bättre att byta dom?

mvh mattias
 

högga1

Semi PRO sledder
9 jan 2008
34
0
6
Sundsvall
HEJ IGEN!

Pratade med terrängmaskiner i sundsvall angående problemet med tomgången. Dom sa att antingen va det fel tomgångsmunstycken i skotern. Eller så sitter dom igen. Jag ska pröva att göra ren förgasarna ikväll och se om det blir någon skillnad.
mvh mattias
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej, du kan ju skriva när du vet om det var det som var felet, så kan jag ta upp o rengöra dom oxå:D
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: Förgasartyp.

De allra flesta Serie-III motorer har Mikuni TM ( FlatSlide ) förgasare och de har ingen luftskruv.

Vissa har dock Mikuni VM ( RoundSlide ) och de har luftskruv.


Alla Rotax Serie-III 800 har förgasare av TM typ.

TM förgasarna är utrustade med en reglerbar Bränsleskruv som fungerar tvärtemot Luftskruvarna på VM förgasarna


.
Jahapp då hade han fel med andra ord. Det är som vanligt när man frågar så får man inte rätt svar av ÅF..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men du har ju ingen serie 3 motor...

670 har ju vanliga trottelgasare om jag inte missminner mig helt...

Kolla insugningsgummina så du inte har en spricka i dom, ett klassiskt symtom är att den tar tid att gå ner i varv.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. så har man kollat lite mer under huven idag så, lyfte på toppen och högra kolven var stum och den vänstra rörde sig så fint, liite smårepig i cylindern.. .

tog bort pipan och hittade bitar av nedre halvan av blocket och ett hål ca 5cm i diameter dör man såg in till vevaxeln och en halv vevstake..

. . ganska less. ..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Men du har ju ingen serie 3 motor...

670 har ju vanliga trottelgasare om jag inte missminner mig helt...

Kolla insugningsgummina så du inte har en spricka i dom, ett klassiskt symtom är att den tar tid att gå ner i varv.
Ja men läs igen det jag skrev om det du skrev var menat till mig, jag vet det att min 670 inte är en serie III motor. Det var min ÅF som sa att även den nyare serie III motorn hade samma problem (luftskruv) men då kanske han tänkte på -99 600 som har vanliga runda trottlar, men andra ord så snackade han i nattmössan? Iaf så har jag bytt insugsgummin utan gott resultat dock..
 

högga1

Semi PRO sledder
9 jan 2008
34
0
6
Sundsvall
TJENA!

Jag hade upp förgasarna samt bytte ett insugsgummi som var till en början lite spräckt(ej rakt igenom). Skotern gick ner 1000varv på tomgången.. Jag såg det fenomenet att reedventilerna inte stängde riktigt vilket eventuellt kan leda till missljud.

Har tyvärr inte kunnat kört så mkt efter garage besöket.. Men den lilla sväng jag hann ta så hörde jag inga knack av något slag..

Mvh Mattias
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Melmaq: vars ifrån köpte du din renegade 800 ?.

det är inte skummt på G lr nåt sånt, bara undrar.

stad räcker. ;)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
J.Nilsson: Jag köpte den från uppe ifrån kiruna, finns 2st till på blocket, alla 3börjar på regnummer WHF

. .. .motorn var tidigare (061218) bytt på garantin efter att ha havererad helt efter 420mil, när jag köpte min hade den nya motorn hunnit gå 140mil, så vid ca 180-190mil så rasade den nu igen.,. har just löst ut en vevstake för 1950:- +moms. .. Vevhus, cylindrar topp och kolvar är påväg från RKtek, USA. . . snackat med Per på SMT i umeå http://www.smtumea.se/ så han ska montera ihop och rikta vevaxeln i veckan. .

men, jag älskar min skoter.
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Oh fy fan.. jag och farsan var 2cm från att köpa just den maskinen du har köpt...

hoppas det löser sig för dig!!!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Tog nu ut motorn ikväll och kikade på den, jag hade ju tidigare hoppats på att den skurna cylindern var i såpass skick så den gick att repa, men *****r va fel jag hade!

Kolven sitter som berget vriden ca 10grader åt vänster, men den är oxå krossad ända upp till insuget och även de har rasat ihop!! ska lägga ut bilder sen när jag kommer åt en bättre uppkoppling. .

och vevhuset då? jo, 1cm gods, de e allt som håller ihop de annars hade den skenande vevstaken delat motorn helt i 2 delar! bilder kommer.. . ..

J. Nilsson - Får man fråga vad som gjorde att ni inte köpte? och när var ni och kika på den?
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
det var inget spec fel som gjorde att vi inte köpte den!, det var en prisförhandling som gjorde det, vi la ett bud strax under det som vi pratat om på telefon, och killen avböjde, tyckte annars den gick sött i motorn och sådär när jag hörde den iaf.

vi kollade på den när han var nere i tärendö och det var väl nångång kring jul-nyår ungefär.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . så nu så har jag laddat upp fler bilder på min PIXBOX där ni kan se fler bilder från raset.. .

här är ett smakprov..

prislista för nya delar (magiska delar? magiska priser?)
jaamen visst!

Nytt:
Cylindrar: 3232:-
Kolvar: 2159:-
Vevhus: 5947:-
Full cylinder port (CNC) 3879:-
Topp: 2553:-
RAVE behandling: 484:-
Packningar 161:-
Trollformler och magiska underverk: 3394:-
Vevstake: 2500:-
Balansering/montering vevstake: 1500:-
Traktamente för Brevbäraren: 1143:-

beg:
Pumphus: 300:-
Motorplatta: 800:-

+lite småtjaffs.. .

Jävligt roligt att köra skoter.. men nu vet man ju vad man har för grejjer iaf..