någon som vet av någon bra tjej skoter??

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Hej!

Har en tjej kompis som funderar på en skoter. Hennes första. Den ska gå bra i lössnö, vara lätt och pigg. Kosta mellan 20 och 30 tusen.
Någon med förslag??
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Tja det finns väll idagen läge inga dirketa tjejskotrar..... Br250 var en bra model men den är mycket biligare än 20 30 nu för tiden och så gammla så dom kräver stendig servic och mekning.

Men det är nog o sikta på någon av dom lätare 440 maskinerna så det blir nog en 500/440 lynx eller polaris med en lite bätre matta på.

Men biten med lössnö kan bli kärvt då det i regel kräver tyngre maskiner med mer HK kubik och kammar.

lynx 3600 är en rätt ok maskin men den kräver en del kropsarbete o köra då den beter sig "sjösjuk"
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Lynx Forest Fox passar ju in på den beskrivningen som du har där. Men den är ju inte vidare sportig. Lynx light eller xr kanske? :)
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Summit 500

Ski-doo Summit 500 -98 eller -99.
Otroligt lättkörd, lyder minsta vink och rätt så pigg med runt 85-90 hästar. Ser bra ut och går nog att få lös för ca 30k.
 
Senast redigerad av en moderator:

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Mountain Lite 500

En sån här kanske inte är så dum.


 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sjösjuk ?

Lynx 3600 är en rätt ok maskin men den kräver en del kropsarbete o köra då den beter sig "sjösjuk".
:confused: Med totalt ca 1300 mil bakom styret på olika GLS modeller så inte vet jag var du fått ifrån att den beter sig "Sjösjukt" :confused:

Däremot så skulle jag INTE rekomendera den som första eller tjejskoter då den kräver en rätt bestämd förare bakom styret men klarar man det så är det härliga maskiner som ger många betydligt nyare maskiner på nöten :D



.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Sv: Sjösjuk ?

:confused: Med totalt ca 1300 mil bakom styret på olika GLS modeller så inte vet jag var du fått ifrån att den beter sig "Sjösjukt" :confused:

Däremot så skulle jag INTE rekomendera den som första eller tjejskoter då den kräver en rätt bestämd förare bakom styret men klarar man det så är det härliga maskiner som ger många betydligt nyare maskiner på nöten :D



.
Det kan även vara så att mina 110 kilo blir en lite hög tyngdpunkt :D jag jag tycket att den harde samma tendens som 39an att den dippar ner skidorna under snön och då tendeserar att klipa omkull om man inte är med på noterna.

Dock så skulle jag tro att det inte är något problem för någon som är mindre byggd och som kan sitta lite lägre på en sådan maskin.
Fast ett par stabila plastbelag som bredar skidorna en eller ett par CM lär kuna kompensera den tendens som jag kallar sjösjuk men helt klart en otroligt rolig och härlig maskin.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Som tidigare inlägg har påpekat en motor med runt 500-600cc och någon förlängd histora är kanske att föredra om hon nu inte heter Heidi Andersson :D
 
Last edited:

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Va nu då 2stroke, får man inte länka till blocket längre? Tycker den här annonspolishysterin här på forumet är lite väl... Låt det inte gå till överdrift så ni ser annonsspöken i var och varannan länk snart. Varför valde jag just den länken då? Jo, därför att det var den enda summit 500:an på blocket för tillfället.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Min sambo tycker om fläktkylda eftersom dom är mycket lättare och givetvis mer lättstyrda. Då hon är väldigt liten till växten och klen i axlar (städerska)
tycker hon inte heller om min trimmade Edge 700.Hon kör nu en venture 480. En riktig traktor som tuggar sig fram nästan överallt utan överdrivet hk uttag.
Men vi har kollat på en GTX 550 som verkar vara en mycket trevlig maskin.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Läs reglerna och fundera på varför dem finns !!

Va nu då 2stroke, får man inte länka till blocket längre?
Tycker den här annonspolishysterin här på forumet är lite väl...
Låt det inte gå till överdrift så ni ser annonsspöken i var och varannan länk snart.
Varför valde jag just den länken då ?
Jo, därför att det var den enda summit 500:an på blocket för tillfället.
Läs Forum reglerna och fundera sedan en stund på varför dem finns !!

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=7469

Orsaken till att man inte bör länka till tex. blocket är att de anonnserna inte finns kvar efter ett tag, och hur intressant tror du då att en tråd här i Forumet är/blir då att läsa om folk börjar länka till grejer som inte finns kvar att titta på osv osv. ?


.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sv: Läs reglerna och fundera på varför dem finns !!

Läs Forum reglerna och fundera sedan en stund på varför dem finns !!

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=7469

Orsaken till att man inte bör länka till tex. blocket är att de anonnserna inte finns kvar efter ett tag, och hur intressant tror du då att en tråd här i Forumet är/blir då att läsa om folk börjar länka till grejer som inte finns kvar att titta på osv osv. ?


.

I min mening har det ingen betydelse om annonserna inte finns kvar efter ett tag eftersom personen som vill ha tips om en skoter förmodligen redan har sett länken vid det laget. Personligen skulle jag uppskatta om folk länkade till exempelvis blocket om jag ville ha tips en lämplig skoter.

Jag förstår mycket väl, utan att fundera, varför reglerna på forumet finns och försöker medvetet hålla mig till dom. Den sista lagen kände jag inte till (Är den ny? Kan inte minnas att jag sett den tidigare) och den är väl den enda som jag ställer mig tveksam till, dock kommer jag givetvis att följa även denna forumlag i fortsättnigen.

Trevlig helg.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Skriv ett inlägg & stå för dina åsikter

Jag förstår mycket väl, utan att fundera, varför reglerna på forumet finns och försöker medvetet hålla mig till dom.
Den sista lagen kände jag inte till.
Är den ny ?
Kan inte minnas att jag sett den tidigare och den är väl den enda som jag ställer mig tveksam till, dock kommer jag givetvis att följa även denna forumlag i fortsättnigen.
Om du har synpunkter på vad som skall skrivas och inte skrivas i Forumet så uppskattas ett inlägg i denna tråd :

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=12173

...Det är bara genom att Forum användarna bibehåller en öppen dialog om hur vi skall ha det på Forumet som gör att Forumet utveckals kontinuerligt.



.
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Polaris SKS 500?

Bör väl vara lagom.
Bra förslag. Med lite tur kan man ju hitta sådana i den prisklass tjejen funderar på.

Ett annat alternativ, som säkert är rätt lämplig (både lättkörd och ok i snö) är Trail RMK. De kanske är lite svårare att hitta begagnade eftersom det sålts ett mindre antal sådana genom åren jämfört m. 500 sks.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
ja tog och köpte en zl 600 -99 till min flickvän och hon e jävligt nöjd me den. och priset på dom ligger imellan 25-30 mycke skoter för pengarna och den går riktigt bra i puder snön oxå.