Något lurt med registreringen

KLAViN

Medlem
12 sept 2009
34
0
1
Ljustorp - En ort utan vägar
Halloj! Köpte skoter för någon dag sen och kollade lite mer nogrant igenom papprena om registreringsbevisen. Det jag hade köpt var en Edge 440 00:a men det stog att det var en rxl 650. Hur kan det ha blivit så? Vart välldigt förbryllad. Ska ringa in till vägverket och kolla hur det står till igentligen om den är stulen eller importerad eller dylikt. Om det är någon som vet av något liknande så vore det kung att få veta om jag har blivit lurad. Kan jag bli utan försäkring om det inte är den skoter som det står att den är registrerad som? Jag tackar för alla svar jag får som är vettiga! MVH Kevin
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Antingen har du blivit blåst på en stulen och ompapprad skoter eller så är det en gammal rxl med edge huv, dyna, motor mm. Fan vad surt den måste kännas, jag lider med dig. Jag själv har av en vana att alltid gå igenom regbeviset noggrant innan jag skriver på, i det här fallet märks det ju att det kan vara värt det.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Kan det vara så att du har köpt en skoter utan papper/stulen och han hade RXL papper bara för att du skulle ha något att skriva på? Väldigt skumt är det iaf. Du har inte kontaktat säljaren?

Var tvungen att skratta när jag såg vad du hade skrivit vad du hade för skoter: "Kanske Polaris edge 440 -00:a" :D
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
känns som att du blivit blåst..... kan bli lite tungt.... för de är egentligen din uppgift som köpare att kolla så maskinen ej är stulen eller liknande... och om den är snodd så kan dom ta den av dig:(...
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Ända alternativet du kan hoppas på är att han som sålde hade mer än en skoter typ en RXL och en edge.Och att han råkade ge dej fel papper vid köpet.Lite långsökt,men man kan ju allti hoppas.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
troligen en rxl som är ombyggd till att likna en edge eller en edge som är stulen/importerad eller oreggad pga andra anledningar som fått rxl reg plåt.
stämmer chassie nummret?
 

KLAViN

Medlem
12 sept 2009
34
0
1
Ljustorp - En ort utan vägar
Kollade upp chassie nummret på skotern med det som stog på pappret och det var samma. Det stog nått med import i övrigt fliken men hur lyckas man med att ändra skotern på pappret? Ska också säga att jag har genomkollat hela skotern där man kan se och det tyder på att det är en edge i grund och botten. Tack för alla svar hittils!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
kanske en gammal reserv-racingmaskin som såldes utan papper och fick heta RXL? Kan du se om dom har kapat bort något gammalt chassie-nr?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Har du en bild på chassinumret? Spontant så tror man ju att personen har tagit papprena från en RXL och stansat in det chassinumret i edge chassit. Men då måste man samtidigt dölja det gamla och det stansas ju rätt tydligt på tunneln vad jag har sett iaf, har inte sett vart är på en edge 440...

Jag och en polare var och kikade på en IQ. När jag frågade om den var reggad sa ägaren "-Ja, men den är special reggad så det står RXL i papprena men den går att försäkra.". MMM den går ju skitbra att försäkra, tills den blir stulen eller krockad :rolleyes:
Men att ditt chassinummer stämmer och du inte ser nått spår från ett gammalt nummer gör mig mer fundersam...
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
hur är det med motornummret då? är det kvar?
det går att få fram identitet på edgen med hjälp av generalagenten.

att köra omkring med den är då inte att rekomendera.
försäkringsbolagen lär inte vara snälla med ersättning om något händer med dig eller skotern.
 
4

426H

Det stog nått med import i övrigt fliken men hur lyckas man med att ändra skotern på pappret?
Om den är privatimporterad kan det ha blivit fel modellnamn vid inregistreringen. Om du inte får något vettigt svar från förra ägaren hade jag som nästa steg kontaktat transportstyrelsen och kollat med dom om det går att rätta modellnamnet i registreringsbeviset.