Nu är det över, men vad har ni för sommarprodjekt?

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
På xpn blir de 44 matta svart vinyl på fotstegen och höjare bara.. ja nerdrevniong också då.. 4 kugg.



På tjejens xc blir de att ta ut boggien och byta slides + att laga nåt stag i den.. sen ska de byggas nå dropbrackers för attt höja boggien bak en del. så ska de renoveras dämpare fram.

byta lite lampor i instrument, halv/helljus bakljus. Och motortvätta kolla jordningar till belysningen för den blinkar till ibland?? tips?!! ta av dyna och laga lite under på den..
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
enda roliga med sommaren är när man bygget/pular med skoter. Men jag kan fanimej inte bestämma mig vad jag ska göra i sommar. Lutar åt att de blir ett ryck i höst innan vintern som vanligt.

Antingen behåller jag M8an och lackar om den på något sätt så den blir lite personligare.

ELLER så blire nog att bygga ihop Rör-rams F7an igen (bulkhead, drivlina, rör-ram, buk m.m finns kvar), och dänga på Expert X boggie (har hemma) och sen försöka komma över en äckligt trimmad motor. Bara för att.

Men vem vet... måste få klart bilen innan höstutställningarna först. Fan att man ska vara arbetslös och allt roligt kostar pengar.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har lagat och lackat om crosshuven.
På torsdag ska jag hämta en 44as matta och sen ska ja köpa drivhjul från en snopro 440 -06. Så det blir matt byte och drivhjuls byte här senare.
Ska också göra en styr höjare och köpa ett nytt styre och styrstål ska köpas men det blir då det finns bra med snö så man inte nöter bort dom direkt.
 

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
införskaffat en mxz 440 -00 som är i behov av lite kärlek

*svetsa chassie (7-8 sprickor)
*ny buk
*lämna in variator pga gängpaj till TRA verktyget
*byta alla lager i boggien samt 6 nya boggiehjul
*byta drivaxellager
*byta matta för den håller på att gå av
*öppna och kolla hur kolvarna ser ut
*byta slides
*styrhöjjare
*alugasblock
*bestycka om förgasarna, pga ojämn gång och rusar vid uppstart till 4000rpm
*sy om dynan
*försöka rikta till framvagnen lite
*rikta fotstegen
*ny främreboggiedämpare
*svetsa tankfästena som sitter i tunneln

men annars är skotern i fint skick ;)
 

Easy360s

Välkänd medlem
införskaffat en mxz 440 -00 som är i behov av lite kärlek

*svetsa chassie (7-8 sprickor)
*ny buk
*lämna in variator pga gängpaj till TRA verktyget
*byta alla lager i boggien samt 6 nya boggiehjul
*byta drivaxellager
*byta matta för den håller på att gå av
*öppna och kolla hur kolvarna ser ut
*byta slides
*styrhöjjare
*alugasblock
*bestycka om förgasarna, pga ojämn gång och rusar vid uppstart till 4000rpm
*sy om dynan
*försöka rikta till framvagnen lite
*rikta fotstegen
*ny främreboggiedämpare
*svetsa tankfästena som sitter i tunneln

men annars är skotern i fint skick ;)
Låter som skotern har fått slitit lite genom åren !? ;D
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Se över motorn i srx'n, byta kolvar, kolla lager mm. Vita C&A pro XT, Slydog powderhound eller SLP PP har inte bestämt mig än. Höja en aning samt pulver lacka vissa delar vita.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Målar, och pysslar på min Grizzly. Måla sidorna och har precis målat om frontbågen. bytt bränsletanken, dynan, variator kåpa :rolleyes: Ska se hur det kommer se ut sen dårå :confused: Hoppas att den kommer se bättre ut än i det skicket vi köppte den i :hmmmm2: Såg ut som en skabbråtta!

Ska sätta primer också till i den, har bara choke nu...
Måste sätta tillbaka nödstoppen också, om man hittar en för ett bra pris alltså.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Vectorn skall få styvare fjädrar och nya dämpare i boggeyn samt nya slides när man ändå skruvar. Allt är handlat väntar bara på orken att skruva dit prylarna.

Phazern skall in på service och sen skall vi hitta nån som svetsar ett par små sprickor i boggeyskenorna. Har nån tips på alu-svetsare runt Timrå/Sundsvall så svara gärna här.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Vectorn skall få styvare fjädrar och nya dämpare i boggeyn samt nya slides när man ändå skruvar. Allt är handlat väntar bara på orken att skruva dit prylarna.

Phazern skall in på service och sen skall vi hitta nån som svetsar ett par små sprickor i boggeyskenorna. Har nån tips på alu-svetsare runt Timrå/Sundsvall så svara gärna här.
Pappa min har ett företag på gullfiber rakan tomek maskin heter det han svettsar m.m, vet inte om han svettsar i alu med inte så insatt men det tror jag säkert, du kan ju höra med han om du vill.. nära iaf:rolleyes:
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Hallo! Mitt sommarprojekt är väll att försöka få skotern körduglig igen! :eviltongue: ska försöka hitta nån som kan svetsa boggiskenorna, för dom har varit av hela förra vintern!:afraid: sen så ska ja byta slides,styrstål å gå igenom boggin, laga vändhjulen å byta några lager å lite sånt!
efter det så beror dä på om ja har nå pengar kvar för då ska det på handtags och tumvärme, extra breda plastbelag, dropbrackets(elr hur dä nu stavas?), batteri samt backlyse så man ser nåt när man drar sladden!:rock: dä ä vad jag roar mej mä i sommar!
 

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Ja nu har man då hittat sitt å göra.
Svetsa boggyn va 3 bultar som har svarvats ur.
renovera variatorn är aldig gjort.
läman in dämpare.
bilder kommer.
/N
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Vectorn skall få styvare fjädrar och nya dämpare i boggeyn samt nya slides när man ändå skruvar. Allt är handlat väntar bara på orken att skruva dit prylarna.

Phazern skall in på service och sen skall vi hitta nån som svetsar ett par små sprickor i boggeyskenorna. Har nån tips på alu-svetsare runt Timrå/Sundsvall så svara gärna här.
Beroende på vars sprickorna är bör du förstärka samtidigt, annars spricker det igen. Eller om sprickorna inte är så stora kan det räcka med att bulta dit en alubit över.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
vart inte som jag hade tänkt, vart så jag behöll maskinen ett år till, börjat på ett dynbygge, flytta fram styrstången 10cm!!, tagit ut motorn för att polera allting, nytt styre och höjare ska även köpas, om nån har pm mig!