Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt ?

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Hmm...

Borde inte nån som ska till skoterriksdagen nu om 1 och en halv vecka drygt skriva ut denna tråd och framföra vad folk tycker här på forumet?
t.ex Skoterhasse? :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Att du blev av med förarbeviset vid fortkörning med bil är väll inte snofedsfel det var ju du som körde för fort o inte snofed tänk på förarbeviset nästa gång du kör utanför stan.
begår du ett våldsbrott så ryker vapenlicensen o kokar du hemma o åker dit lika så jag ser inget konstigt i att förarbeviset ryker vid fortkörningmed bil.
Som jag uppfattade saken, så tror jag att han inte anklagade snofed för att han blev av med sitt förarbevis.
För han hade ju inget förarbevis, utan bara ett körkort utfärdat före 2000-01-01, vilket innebär att man kan köra snöskoter utan förarbevis.

Efter en tid så fick han tillbaka sitt indragna körkort utan att behöva ta om det. Men behörigheten att köra snöskoter på körkortet fick han inte igen, i och med att han fick ett nytt utfärdande datum (nyare än 1999-12-31) på sitt "Nya" körkort. Istället så måste han sätta sig på skolbänken och ta ett förarbevis för att kunna köra snöskoter lagligt.

Det är väl det sistnämnda som han anklagar snofed att ha ett finger med i, i och med att man har förarbevisutbildning och därigenom har ekonomiska intressen i att man inte får igen förarbehörigheten på snöskoter per automatik, i jämförelse med hur enkelt det är få tillbaka sitt körkort för bil utan utbildning.

stämmer det, det han skriver, att snofed har "Lobbat" för att det skall vara så, då kan man väl med all rätt, förstå att han är lite syrak på snofed.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Vem behöver leder? Det är ju bara ett onödogt ont för att ta sig till friåkningen :)
Kan det inte vara tack vare att det finns leder, som vi (Ännu?) har kvar friåkningen ? :)
Eller kan det vara tvärtom, på grund av ett väl utbyggt lednät så är det lättare att stänga av områden för friåkning ? :confused:
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Hur tänker du på punkt 1? Ideellt arbete är väl oavlönat?

Den största boven i skotersverige tycker jag är Länstyrelsen som stänger ner våra fjäll för den fria skoteråkningen.... Vem behöver leder? Det är ju bara ett onödogt ont för att ta sig till friåkningen :)
du tog orden av mej :)
snofed sluta försvara erat klavertramp .
inse att folk reagerar på ert sätt att agera
 

RöSjÖ KiCkErS

Aktiv medlem
6 nov 2006
58
0
1
ö-vik
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

snofed suger...asså ja bli så j....a förbannad..ska inte dom gynna oss skoter tokiga...nä då ska dom tydligen få begränsa våra möjlig heter att ha kul å brinna för våra intressen...snart är det väll inte lönt att skaffa en värre skoter..det blir till att köpa nån gamal jäkla skoter som int gå nå för att få köra över huve taget
_________
____
skrota snofed på en SKOTER SKROT
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

stig snofed har alldrig lobbat för att det ska bli så jag ska ta upp det men under min tid så har frågan aldrig tagits upp vad jag kan påminna mej undra hur det är med jägarexamen är den lagligt reglerad där har man ju samma förhållande ja det var en svår fråga jag ska kolla du jag hör av mej på din meil stig

Dom som förlorar sitt förarbevis pågrund av trafikförseelser varge år är inte speciellt många ett få tal, jag kan inte tänka mej att snofed ser det som någon som hälst inkomstkälla att lobba för.Snofed får in mera pengar på o sälja ett paket med promille brillor på sin höjd o då förstår du själv dom har inga intressen i att folk tappar förarbevis vid trafikförseelser.
Däremot så diskuteras om du förlorar körkortet på grund av rattonykterhet så får du behålla förarbeviset o kan fortsätta o köra i fyllan det är enligt min mening fel.

mvh Hansolov.lönn Järbo
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

du tog orden av mej :)
snofed sluta försvara erat klavertramp .
inse att folk reagerar på ert sätt att agera
Som Ordf. i en Snofedansluten skoterförening så vore det intressant att få veta vilket klavertramp som åsyftas, som gjort att delar av fjällvärlden stängs för oss snöskoteråkare.

Jag har personligen representerat vår klubb på dom flesta skoterriksdagar dom senaste åren och här har det ett flertal gånger diskuterats hur vi skall förhindra att nya betalleds- och skoterregleringsområden skapas.
Så jag upplever då att det inom Snofeds styrelse och kansli snarare jobbas för att förhindra att ytterliggare skoterförbudsområden skapas.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

stig snofed har alldrig lobbat för att det ska bli så jag ska ta upp det men under min tid så har frågan aldrig tagits upp vad jag kan påminna mej undra hur det är med jägarexamen är den lagligt reglerad där har man ju samma förhållande ja det var en svår fråga jag ska kolla du jag hör av mej på din meil stig
Har inte hört det själv heller, men är det som påstås, då är det definitivt inte bra.

Däremot så diskuteras om du förlorar körkortet på grund av rattonykterhet så får du behålla förarbeviset o kan fortsätta o köra i fyllan det är enligt min mening fel.

mvh Hansolov.lönn Järbo
Om detta så finns det nog ingen som inte håller med.
Har ju också varit upp och disskuterats på dom flesta skoterriksdagar dom senaste åren, då folk från både Vägverket och komunikationsdepartementet varit med.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Som Ordf. i en Snofedansluten skoterförening så vore det intressant att få veta vilket klavertramp som åsyftas, som gjort att delar av fjällvärlden stängs för oss snöskoteråkare.

Jag har personligen representerat vår klubb på dom flesta skoterriksdagar dom senaste åren och här har det ett flertal gånger diskuterats hur vi skall förhindra att nya betalleds- och skoterregleringsområden skapas.
Så jag upplever då att det inom Snofeds styrelse och kansli snarare jobbas för att förhindra att ytterliggare skoterförbudsområden skapas.
det är ju synd att allt bra som görs i snofeds anda liksom hamnar i skymundan pga klantiga eller medvetna utalanden /skrivelser typ den till ulrika messing
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

citat från erat brev till Ulrika messing :
Problem nummer två som SNOFED vill uppmärksamma Er på är problemet med högkamsmattorna för snöskotrar med 50 till 70 millimeter höga kammar.

Högkamsmattor är ett problem på grund av följande skäl, dessa mattor river sönder de preparerade snöskoterlederna vilket innebär ökade kostnader och ökad arbetsbelastning för de som gör jobbet med att preparera och säkra snöskoterlederna.
Merparten av de tusental kilometer snöskoterleder som finns i Snöskotersverige underhålls och prepareras av lokala snöskoterklubbar och föreningar, med frivilliginsatser, oftast utan några som helst ekonomiska bidrag.
Högkamsmattorna stimulerar även till "buskörning" i fjällområden upp efter fjällsidorna vilket har förorsakat många olyckor och även dödsfall, genom bland annat utlösande laviner.

Problem nummer tre är den kraftigt ökade motorstyrkan hos nutida snöskotermotorer. Problemet bör ses mot bakgrunden av att oavsett motorstyrka så har de som tar förarbevis vid 16 års ålder rätt att framföra dessa fartpaket.
Det handlar även om en motorstyrka som knappast är behövlig för framförande i våra snöskoterområden där som bekant hastighetsgränsen är 70 km/h.
Motorstyrkan i hästkrafter räknat har nästan fördubblats under en tjugoårsperiod.


Vilka undersökningar stödjer dessa påståenden?
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Ja undrar detsamma, har någon länk till den utredningen? Eller är det som vanligt gällande skotrar, att det är någons privata åsikter...:confused:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

det är ju synd att allt bra som görs i snofeds anda liksom hamnar i skymundan pga klantiga eller medvetna utalanden /skrivelser typ den till ulrika messing
Om det är "Brevet" som du åsyftar, så känner då jag personligen, att detta uttalande nog inte är represenativt på hur jag och medlemarna i den skoterförening (Arvidsjaur SSF) som jag representerar, tänker och resonerar. Och säkert många fler snofed-klubbar.
Detta har jag även uttryckt tidigare i denna tråd (#13 ).

Men jag tror däremot inte att "Brevet" bidragit till att nya skoterförbudsområden skapats.
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Om det är "Brevet" som du åsyftar, så känner då jag personligen, att detta uttalande nog inte är represenativt på hur jag och medlemarna i den skoterförening (Arvidsjaur SSF) som jag representerar, tänker och resonerar. Och säkert många fler snofed-klubbar.
Detta har jag även uttryckt tidigare i denna tråd (#13 ).

Men jag tror däremot inte att "Brevet" bidragit till att nya skoterförbudsområden skapats.

Hej..

Nej det är klart att det brevet inte har bidragit till förbudsområden (än i alla fall)... Men det måste ha varit styrelsen i SNOFED som har klubbat igenom att detta brev ska skickas till Ulrika.. Så några ansvariga måste det väll finnas!?? Och dessa borde ju kunna ge ett svar på hur man tänker.

Jag var också lite nyfiken om det fanns några fakta bakom det man skrev i brevet eller om det var tyckanden och tänkanden av någon/några.

Funderar ibland också på dessa betalleder (oavsett hur det finnansieras) med bättre, säkrare leder.. Kommer dom verkligen att bidra till att friåkningen blir kvar? Jag vet inte.. vad tror ni?
 
4

426H

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

stig snofed har alldrig lobbat för att det ska bli så jag ska ta upp det men under min tid så har frågan aldrig tagits upp vad jag kan påminna mej undra hur det är med jägarexamen är den lagligt reglerad där har man ju samma förhållande ja det var en svår fråga jag ska kolla du jag hör av mej på din meil stig
Om man kikar i den utreding som såg över körkortslagen (SOU 2005:45) så framgår det vilken uppfattning snofed hade i denna fråga. Om det inte stämmer kan du väl publicera snofeds remissvar här?

Dom som förlorar sitt förarbevis pågrund av trafikförseelser varge år är inte speciellt många ett få tal, jag kan inte tänka mej att snofed ser det som någon som hälst inkomstkälla att lobba för.Snofed får in mera pengar på o sälja ett paket med promille brillor på sin höjd o då förstår du själv dom har inga intressen i att folk tappar förarbevis vid trafikförseelser.
Föra året drog snofed in nästan 1 mkr i "administrativa avgifter" på förarbevisen. År 2005 var det 28306 personer i sverige som fick sitt (bil/mc-) körkort tillfälligt indraget pga olika trafikförseelser, varav merparten naturligtvis var hasighetsöverträdelse. Det innebär 28306 "potentiella" nya kunder för snofeds förarbevisutbildning. 28306*300kr=849000kr.

Även om merparten av dessa sannolikt inte kör skoter vill jag ändå visa att att kategorin människor som tvingas ta förarbevis pga trafikförseelser inte är att betrakta som marginell.
 
Last edited:
4

426H

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Men jag tror däremot inte att "Brevet" bidragit till att nya skoterförbudsområden skapats.
Det tror inte jag heller. Jag tror att snofed hade goda avsikter när dom skrev brevet. Tyvärr tror jag dock att dom inte hade "koll på läget".

Jag tror nämligen att brevet kommer att användas av andra "sakkunniga" i framtida offenliga utredningar såsom tex naturvårdsverket när dom motiverar varför fler det behövs fler förbudsområden/högkamsförbud osv i fjällen.

Så tyvärr, brevet kommer att orsaka stor skada för oss skoteråkare framöver.
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Ja om man söker på Regeringens hemsida så hittar man SNOFED som sakkunniga i en hel del frågor ang. snöskoter och eu-mopeder (???)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Funderar ibland också på dessa betalleder (oavsett hur det finnansieras) med bättre, säkrare leder.. Kommer dom verkligen att bidra till att friåkningen blir kvar? Jag vet inte.. vad tror ni?
Betalleder är det väl nästan ingen som vill ha, annat än dom som tror sig ska tjäna pengar på dom = Ledbolag, och en del markägare.

Betalleder innebär ju att man, med några få undantag, skapar ett förbudsområde. Detta för att man skall kunna ta betalt av dom som kör på lederna, i annat fall så skulle man ju inte kunna ta ut någon obligatorisk avgift av dom som kör i området, då man annars skulle hävda att man kör utanför lederna. Enda friåkning som skulle bli kvar, skulle väl vara några mindre "Fråknings zoner" inom förbudsområdena.

Så att säga att "Betalleder" är en garanti för fortsatt friåkning, är ju i mina ögon ett löjligt påstående, då friåkning i mina ögon är ett område som är betydligt större än på några km².

En annan fara med dessa betalledområden är väl att det kan skapas nya "Betalledsområden" enbart i syfte att egentligen skapa ett förbudsområde. Där man ex. vis bara skulle få korsa området på den enda godkända leden.
För även om man tar betalt så är det ju heller ingen garanti att leden underhålls så värst ofta.

Då är det kanske bättre som Snofed föreslagit att det införs en obligatorisk "Skoteravgift" (Ej skatt), där dom "Öronmärkta" intäkterna går ut till skoterklubbar, ledbolag, entrepenörer etc. som bevisligen underhåller skoterleder.
Men med ett motkrav är att Betallederna i så fall försvinner i dom områden där dom är införda, för att få ta del av pengarna. Då finns det ju inget ekonomiskt motiv att hålla igång "Betalleder", med vidhängande förbudsområden.

Visserligen så finns det ju en risk att mycket av pengarna kanske försvinner i administration. En annan risk är kanske att en del "Giriga" markägare skulle vilja ha markarrenden på sin mark där skoterleder är dragna. Men om en summa på 300-500:- som diskuterats skulle införas så anser då jag att det vore ett billigt pris för att få behålla den fria körningen, om det nu skulle vara så. Vilket i så fall även den som aldrig kör på lederna också skulle ha nytta av.

Men samtidigt så har det även diskuterats ute bland en del snofedklubbar, risken att ha ett för tätt lednät av godkända leder.
För plötsligt så kanske vi har ett skoterförbud ändå, där bara körning blir tillåten på lederna.
Därför finns det idag faktiskt en del klubbar som bara har muntliga ledöverenskommelser med markägarna på många av sina leder, för att klubbarna snabbt ska kunna plocka ner ledkryss och markeringar om statsmakten kommer med sådana här förslag. För där det inte finns leder, där är det inte så enkelt att skapa förbudsområden, om man nu vill få det att funka.

Som synes så det är mycket som inte är så lätt runt snöskoteråkningen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Det tror inte jag heller. Jag tror att snofed hade goda avsikter när dom skrev brevet. Tyvärr tror jag dock att dom inte hade "koll på läget".

Jag tror nämligen att brevet kommer att användas av andra "sakkunniga" i framtida offenliga utredningar såsom tex naturvårdsverket när dom motiverar varför fler det behövs fler förbudsområden/högkamsförbud osv i fjällen.

Så tyvärr, brevet kommer att orsaka stor skada för oss skoteråkare framöver.
Det som samtidigt är bra med "Brevet", är att man förhoppningsvis kanske till slut förstår att det måste utredas ordentligt vad som är orsaken till ex.vis buskörning i fjällen, är det mattan eller människan ?
Eller är verkligen dom effektstinna maskinerna överrepresenterade i olyckorna ?
etc. etc.

För vad jag förstått med brevet så var det tänkt som ett framtida disskusionsunderlag, även om det var lite felformulerat på vissa ställen.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Det kom ett svar från vv i går eftermidag:
Den som kör terängfordon på bkort eller traktor kort före 1-1-00 o förlorar sitt körkort efter 1-1-00 förlorar ochså rätten att köra terängfordon men om man har ett frivilligt förarbevis så kan inte förarbeviset dras in o varför det blir så beror på utfärdande datumet på körkortet allt enligt vägverkets regler.
Hadde snofed inte svarat som dom gorde så hadde (vad jag förstår) man i praktiken laggt ner det obligatoriska förarbeviset vilket jag tror att ingen här i sverige ens önskar idag så man kan säja att det blir en negativ konsekvens av ett obligatoriskt förarbevis.

En fråga jag brukar fundera över "varför är det så många äldre som kör ihjäl sej på skoter" kan det vara så att dom inte ha förarbevis utan kör på b-kort ja kanche det går inte o få fram i olycksstatestiken det är tydligen person uppgifter o dom är hemliga enligt polisen tankar har funnits på o bilda en haverikomition på snöskoter men snofed har inte fått något gehör vad jag vet.