NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
När det är 30 grader varmt i Juli är det trevligt att se att någon faktiskt skruvar lite skoter.
Bra jobbat!
Det är synd att säga det men det är nästan för varmt...
det är fler än en som undrat varför jag skruvar nu när det inte är säsong... men det är ju då man ska skruva, när det är säsong ska man ju köra. (Säger jag som skruvat i 1,5 år :) )
Och tack !
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det är synd att säga det men det är nästan för varmt...
det är fler än en som undrat varför jag skruvar nu när det inte är säsong... men det är ju då man ska skruva, när det är säsong ska man ju köra. (Säger jag som skruvat i 1,5 år :) )
Och tack !
Ja, om alternativet är att skruva utomhus i -30 så skruvar jag genom somrarna hur länge som helst.
På tal om det är jag nere i Örebro nu. Och skruvar på jobbet. Det är 25-30 grader varmt hela tiden och jag dricker flera liter vatten om dagen.

Jag kan tänka mig att ditt garage blir som en bastu. Lycka till med det. Och tack för att du har den enda uppdaterade tråden nu under sommarn.
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Ja, om alternativet är att skruva utomhus i -30 så skruvar jag genom somrarna hur länge som helst.
På tal om det är jag nere i Örebro nu. Och skruvar på jobbet. Det är 25-30 grader varmt hela tiden och jag dricker flera liter vatten om dagen.

Jag kan tänka mig att ditt garage blir som en bastu. Lycka till med det. Och tack för att du har den enda uppdaterade tråden nu under sommarn.
Fördelen med att jobba underjord, alltid samma temperatur :D

OT: redan gått 1,5år? känns som att det har gått snabbare än så :O
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag tittade just igenom några sidor bakåt och fick se grenröret. Den typen av limpa/traktorgrenrör tappar man ca 15-20% effekt med på samma laddtryck som med ett grenrör som har riktade rör in mot turbo. Jag har sett och läst om många hojturbobyggen med liknade grenrör som du gjort som inte får ut den effekt som sig bör vs laddtryck. Och ha även i åtanke att du kan få motorstörningar som är oförklariga,,typ missningar mm pga att det blir tryckpulser som går in i varandras utblås. Just vid överlapp på ventillyften kan man få störningar med denna typ av grenrör och det kan bli svårt att mappa bort. Den kan gå hur rent som helst också om du har tur.
Men det går såklart höja laddtrycket för att kompensera effektbortfallet men det är aldrig kul att måsta ladda hårt i onödan.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag tittade just igenom några sidor bakåt och fick se grenröret. Den typen av limpa/traktorgrenrör tappar man ca 15-20% effekt med på samma laddtryck som med ett grenrör som har riktade rör in mot turbo. Jag har sett och läst om många hojturbobyggen med liknade grenrör som du gjort som inte får ut den effekt som sig bör vs laddtryck. Och ha även i åtanke att du kan få motorstörningar som är oförklariga,,typ missningar mm pga att det blir tryckpulser som går in i varandras utblås. Just vid överlapp på ventillyften kan man få störningar med denna typ av grenrör och det kan bli svårt att mappa bort. Den kan gå hur rent som helst också om du har tur.
Men det går såklart höja laddtrycket för att kompensera effektbortfallet men det är aldrig kul att måsta ladda hårt i onödan.
Jag är medveten om att det inte är det optimala grenröret men jag har sneglat lite på Ulmer Racings gjutna grenrör som ändå verkar funka på Nytro. Det var mest turbons placering som gjorde att jag gick på ett "Log style"grenrör och som bonus är det ju "enkelt" att bygga och blir ganska stabilt. men grenröret är den del jag är mest fundersam om hur det kommer att funka, därav min iver att få bänka så snabbt som möjligt.
Annars är det bara riva och göra om :)



Boost III:

Är det grenröret till insugningen du menar? Jag har också undrat mig att det fungerar.
Boost III pratar om grenröret på avgassidan, när det gäller insuget har jag inspirerats av "Push turbo" som har denna modell till Nytro, sen känner jag till tre hemmabyggda turbokit som kör med liknande tryckrör/plenum, skillnaden mot mitt är att samtliga är bakmonterade och har längre rör/mer volym på trycksidan.


 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag har precis pratat med Erik på Mcx och han har lite körigt nu efter dom har haft semesterstängt så han vill inte ta på sig någon Dynokörning förräns tidigast v.33 villket är min sista semestervecka, jag känner att jag vill komma igång med tunnelbygget medans jag är ledig så jag kommer att köra på och bänka när tunneln är klar.
Jag frågade honom om grenröret och han trodde inte det skulle vara något större problem eftersom det är en trippel och avgasventilerna inte är öppna samtidigt, däremot på en fyrcylindrig motor rekommenderar han inte min typ av grenrör.

Jag har beställt 6,4mm Avdel Stavex popnit till tunneln då nithålen i kylarna är lite för stora för 4,8mm.
Då var det dags att ta på tänkarmössan och kavla upp ärmarna igen.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Var hittade du nitarna någonstans?
På Ahlsell har du inte möjlighet att handla där finns det andra återförsäljare om du googlar.

Började lite smått med tunneln ikväll.
kapade isär kylarna då min tunnel är bredare än Polaris.



Plåten Polaris använder ligger närmare 1,3mm (säkert något fiffigt tum mått) och plåten jag har är 1,5mm det gjorde att spåret till plåten som utgör tunneltaket är för tajt.
jag provade några olika varianter för att slipa upp spåret innan jag kom fram till att en 1,5mm borr fick agera fräs, jag monterade borren så att när jag bottnade med chucken mot. kanten hade jag rätt djup. Väldigt tidsödande process men det funkade.



 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
En översikt med plåten ditlagd mellan kylarna..



Här ser man skillnaden i bredd ca 25mm.



Gapet i kylarröret



Och till sist min miss....
Jag kopierade Polarisens plåt och gjorde den bara bredare, det var dumt eftersom den inte är lika lång som kylarna :eviltongue:
Jag skulle kunna göra en liten plåt som äter upp den skillnaden men en av orsakerna till den nya tunneln är att slippa "lapptäcket" som min gamla tunnel är och eftersom jag har plåt över så kommer jag klippa till en ny bit som är 31mm längre.



Det positiva är att plåten går in bra i spåren och jag verkar ha räknat rätt på bredden den är 3 mm smalare än min nuvarande tunnel och det blir perfekt med 1,5mm plåtarna som kommer på utsidorna.
När det gäller längden på kylarna så stämmer den riktigt bra fast tunneln är från en 155", på polarisen sitter den monterad längre fram. Det var en av orsakerna att jag fixade två tunnlar för att kunna skarva kylarna men det behövs alltså inte.
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tömde kylsystemet och slet ut Boggien.



Bort med tunneln.



Bockade ner den uppvikta delen av plåten.



Tunnel minus Burandt fotsteg.
Blir intressant att se vad den nya tunneln landar på.





Borrat lös dom främre förstärkningsplåtarna, jag ska banta ner dom lite innan jag monterar dom.

 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Härligt jobbat...nu när semestern är slut ska jag också snart börja med min :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Härligt jobbat...nu när semestern är slut ska jag också snart börja med min :)
Tack ! Jag ser fram emot dina fortsatta moddar.

Jävlar vad smidigt att så "enkelt" kunna dela nunnan från tunneln!
Jag gillar verkligen uppbyggnaden kring gjutna motorplattor det känns mer high tec än bara bockad alu. med nitar.
Det är lika smidigt framtill också när man kan bulta lös hela framdelen med framvagn och allt (en bild från när jag lyfte in motorn).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ang grenröret igen så pratade jag nyss med en snubbe som bromsat 02-04 GSX 1000cc hojmotor med likadant byggt grenrör som du har. Den bromsade ca 180-185hk på vevtappen med 0,45bars tryck. Dessa motorer är på ca 140-150hk org så det var inge bra resultat. Den bör lätt ha kommit över 200hk med 0,45 bar med riktigt grenrör trodde han också.
När det gäller plenum så är stor volym bättre för mappning eller bestyckning av förgasare. Det ger jämnare pulser så alla givare och mätare läser av bättre ,man får även ut jämnare finare register med större storlek pga jämnare fördelning av luftflöde till alla cylindrar. Plenumet du har och som Push turbo har är i sämsta laget i både liten volym och utseende. Om man kollar hur Mcxpress eller bilplenum ser ut så har de mer volym och radietrattar inv. Jag vet inte om du gjort trattar inv men det måste man ha de bör sticka in 20-40mm in i plenum. Bra utformade plenum med sidoinblåsning är större i volym närmast inkommande turbotryck för att allan insug ska få så jämt fördelat lufttryck som möjligt.

Push insugs plenum är det sämsta jag sett i både volym och utformning, man måste ha mist dubbla volymen av det typ 3-5 liter är bra för 1000cc motorer. Förlusten i uppladdningstid av större plenum är försumbar för fördelarna med stort plenum är betydligt fler.

Kolla in plenumen som sitter på sporthojar som tar ut 200-600hk typ svenska Mcxepress och Anderssons turbobyggen så ser man hur stor plenum bör vara. Det är dem jag studerat under många år då de är världsledande vad gäller turbomatning med bra resultat. Problemet på skoter och hoj är platsbristen så man får såklart bygga så stort som platsen medger men gör allt du kan för att hålla stor volym på plenum.

Jag testade gå ner från 4,5L plenum till 2L plenum på min xr650 turbo och det resultatet blev bet sämre effekt och ojämnare register samt svårare att bestycka in.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack för intressant info !
Jag har inga trattar inv. Då röret har samma diameter hela vägen in i spjällhuset får man inte in dom på ett vettigt sätt. Nåväl, jag kommer prova bänka som det är nu och visar det sig vara katastrof blir det att bygga om, vore väl konstigt om ens första turbobygge skulle funka direkt speciellt när man inte kopierat ett befintligt kit utan blandat olika lösningar.
Ulmer får ut vettiga siffror ur sitt Nytro grenrör och även Push ur sitt "insug" men min kombo med ytterligare mindre volym kanske ställer till det, jag återkommer med resultat efter bänkningen men det dröjer tyvärr ett tag tills tunnelbygget är klart.
Nu blir det en minisemester i helg med familjen och nya tag till veckan.

Ang grenröret igen så pratade jag nyss med en snubbe som bromsat 02-04 GSX 1000cc hojmotor med likadant byggt grenrör som du har. Den bromsade ca 180-185hk på vevtappen med 0,45bars tryck. Dessa motorer är på ca 140-150hk org så det var inge bra resultat. Den bör lätt ha kommit över 200hk med 0,45 bar med riktigt grenrör trodde han också.
När det gäller plenum så är stor volym bättre för mappning eller bestyckning av förgasare. Det ger jämnare pulser så alla givare och mätare läser av bättre ,man får även ut jämnare finare register med större storlek pga jämnare fördelning av luftflöde till alla cylindrar. Plenumet du har och som Push turbo har är i sämsta laget i både liten volym och utseende. Om man kollar hur Mcxpress eller bilplenum ser ut så har de mer volym och radietrattar inv. Jag vet inte om du gjort trattar inv men det måste man ha de bör sticka in 20-40mm in i plenum. Bra utformade plenum med sidoinblåsning är större i volym närmast inkommande turbotryck för att allan insug ska få så jämt fördelat lufttryck som möjligt.

Push insugs plenum är det sämsta jag sett i både volym och utformning, man måste ha mist dubbla volymen av det typ 3-5 liter är bra för 1000cc motorer. Förlusten i uppladdningstid av större plenum är försumbar för fördelarna med stort plenum är betydligt fler.

Kolla in plenumen som sitter på sporthojar som tar ut 200-600hk typ svenska Mcxepress och Anderssons turbobyggen så ser man hur stor plenum bör vara. Det är dem jag studerat under många år då de är världsledande vad gäller turbomatning med bra resultat. Problemet på skoter och hoj är platsbristen så man får såklart bygga så stort som platsen medger men gör allt du kan för att hålla stor volym på plenum.

Jag testade gå ner från 4,5L plenum till 2L plenum på min xr650 turbo och det resultatet blev bet sämre effekt och ojämnare register samt svårare att bestycka in.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nu är ju gsx motorn en 4-cylindrig och som det skrevs på förra sidan så bör detta grenrör funka mycke bättre på en trippel. Ang plenum så verkar det finnas olika skolor på vad som är bäst, tex på 2-takts turbosana så har man gått från gigantiska plenium till minimala som man snarare kan kalla för ett y-rör bara. Dock är det svårare att göra ett y rör till en trippel....