NyPro - Pro Rmk Nytro + lite annat

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jo nog lär et funka mer eller mindre bra med detta insugplenum och grenrör men håll noga koll på tändstiftens färger den första tiden. Har man inte trattar i plenum så "kan" vissa cylindrar få mer eller mindre lufttryck så kolla att stiftfärgerna inte blir allt för olika,,typ risk för att en cylinder bränner hål i en kolv eller grillar ventiler. Med ditt plenum är jag lite orolig att första cylindern närmast ink luft från turbo får mest tryck och att andra och tredje cyllen får mindre eller senare övertryck/blåsväder. Fördelen med stor volym på plenum är innan övertrycket byggs så finns lite luft att ta av till första trottelöppningen,,har man litet plenum blir det mer chockeverkan som är svår att mappa eller bestycka bort och du kan få märkliga hicka och mystiska arf värden speciellt i samband med utan trattar dessutom. Om du orkar bygga om plenumet så kopiera MCxpress plenum.

Tvåtaktare kan ha mindre plenum för de har jämnare insugsflöde för att de tänder varje varv.

Ursäkta om det låter som jag klagar men jag vill att det ska funka så bra som möjligt utan onödigt krångel när den ska köras igång. Allt annat i byggväg och kvalite på jobb är kanonbra!!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag tar det inte som gnäll, all input uppskattas.
är det urformningen eller den lilla volymen du tycker är värst ? Utformningen verkar funka då Pushkitten har funnits ute ett bra tag och deras kit var "Yamahatillbehör" under en period.
Jag har anpassat styrstången efter detta plenum så en en ombyggnad gör att jag måste modda styrningen.
undra om jag inte ska kasta tillbaks gammeltunneln och bänka v.33 ändå, jag är ganska nyfiken nu :)
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Måste du ha tunneln för att bänka? Mindre massa att släpa runt på nu ;-)
Helt allvarligt så borde det ju , lite bökigare att släpa runt den, men rent praktiskt kan jag inte se så mycket problem? Kylare tex borde ju å att ha hängande löst?
(rätt nyfiken jag också) ;-)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det blir så mycket enklare om man kan köra den upp o ner från släpet, enklare att spänna fast och hantera.
jag behöver inte nita dit tunneln det räcker nog med dom åtta skruvarna sen fyra skruvar till boggien, spänna mattan och fylla glykol.
Det får nog bli så iaf. Jag har inte fått mina nitar till tunneln och min längre plåt än så tunnelbygget blir inte så försenat.


Måste du ha tunneln för att bänka? Mindre massa att släpa runt på nu ;-)
Helt allvarligt så borde det ju , lite bökigare att släpa runt den, men rent praktiskt kan jag inte se så mycket problem? Kylare tex borde ju å att ha hängande löst?
(rätt nyfiken jag också) ;-)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag tar det inte som gnäll, all input uppskattas.
är det urformningen eller den lilla volymen du tycker är värst ? Utformningen verkar funka då Pushkitten har funnits ute ett bra tag och deras kit var "Yamahatillbehör" under en period.
Jag har anpassat styrstången efter detta plenum så en en ombyggnad gör att jag måste modda styrningen.
undra om jag inte ska kasta tillbaks gammeltunneln och bänka v.33 ändå, jag är ganska nyfiken nu :)
Det är lika viktigt med trattar/volym eller som Push faktiskt tänkt på och gjort ,,de har vridit insugrören mot motor/spjäll lite från inkommande blåsväder från turbo. Jag gissar att Push inte har trattar och kör med vridning i stället så blåsvädret blåser förbi insugen först vilket faktiskt inte var så dum ide. Fördelen då är att första och andra cylinders insug inte får en förinblåsning såattsäga. Ev har de även trattar inne i röret och då blir det ju ännu bättre. Men pushröret har forfarande för liten volym.

Om du skulle få för dig att göra om plenumet kan du utnyttja det som du har. Det är rel enkel modd att klyva hela plenumröret längsledes och lägga in plåtslimsa kil så det blir lite mer volym (ovalt) samt svetsa in trattar. Det är då fördel om man gör plenumet koniskt/kilformat så det är bredare just där blåsröret från turbo kommer in. Längst in från turbo blåsväderrör kan du ha den dia som är nu,,typ bara kilforma det. Trattar i plenum bör vara fullradietrattar men det funkar med vanliga trattar också men viss fördel fullradie.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Kan slänga in en liten bild på hur jag byggde mitt nytroplenum (om du vill se hur jag gjorde lösningen med trattarna tänkte jag)

Jag byggde mitt plenum med trattar mest för att jag även byggde in extra spridare och jag var rädd att spridarbilden skulle bli tokig utan, sedan att flödet lära ha blivit bättre är bara en bonus.





 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tack för bilderna Eliminator.

Idag landade mina 6,4mm nitar och sen fick jag plåten till tunneltaket tillklippt.
I övrigt har jag Pratat med Erik på MCX och Preliminärt kör vi Dyno på tisdag nästa vecka. När det gäller plenumet har han inte erfarenhet av något liknande på Nytro.

Här har vi en bild av OFT racings budget asfaltsräser med liknande Plenum och "front monterad" turbo (betydligt bättre grenrör dock).
I första utförandet bänkade dom 158 hp på mattan borde vara omkring 260-270 på veven (standard komp och 12 Psi).



Sedan trimmade dom vidare med större injektorer, kompsänkning och IC men fortfarande samma "plenum".
"9.38 @ 139 makes it now the fastest sled in Alaska!"


Dragracing och vanlig körning går ju inte att jämföra rakt av men han har vad jag vet även byggt 3-4 st turbokit för vanlig körning med samma typ av plenum.

Skulle det vara katastrof har Erik erbjudit sig att jag får prova ett MCX plenum och dra en repa om vi får dit det hyfsat enkelt.
 
Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fixade till min nya längre plåt och kapade till passbiten som ska sammanfoga kylarna. tur jag hade en extra tunnel som jag kunde ta denna 24,5 mm bit ifrån :madgrin:



Stornitarna.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Svetsade ihop kylarna och satte även en aluvinkel som förstärkning plus att plåten får en extra fästpunkt.
Var tvungen att slipa ner svetsarna då plåten ligger emot denna yta, något som jag gärna undviker annars (passade även på att slipa ner orginalsvetsarna på sidorna för bättre passform för ändplåten).
Körde tryckluft i kylarna och penslade alla svetsar med såpvatten och det blev tätt på första försöket.

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Gav mig på att flytta anslutningen till högra kylaren för att kunna få fram tanken lite längre.



Lade igen gamla hålet och svetsade dit anslutningen så långt fram det gick.
Sköljde igenom kylaren ordentligt med avfettning och rent vatten för att förhoppningsvis få ut allt spån.



Sen körde jag tryckluft i kylaren och penslade alla svetsar med såpvatten inga läckage funna.



Popnitade dit plåten och det känns riktigt stabilt.



Började även med ändplåten till tunneln.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Den här grejen anlände idag, en Sj4000 som fått riktigt bra recenssioner bland budgetkamerorna.
Otroligt snabb leverans för att vara från Kina, trodde jag skulle ha den i slutet av månaden men det gör inget för då får den hänga med på Dynokörningen (om den funkar :) ).

 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fortsatte med ändplåten.



Inpassning av ledlyset, tyvärr kunde jag inte ha den längre bak pga. Röret mellan kylarna



Inpassning av stänklapp.



kabellist, drog den på undersidan.











En liten test.

 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu får du ju skärpa dig. Nu känner jag mig lat igen...

Bra jobbat som fasiken!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nu får du ju skärpa dig. Nu känner jag mig lat igen...

Bra jobbat som fasiken!
Och jag som har varit så slö sista tiden.

nåväl gjorde ett litet ryck ikväll.
började kolla lite vinklar med tunneltaket mot fotsteg och bakbåge, det.som kan bli ett litet problem är Burandtstegens bakre fäste den kommer nog lite högt så det blir nog att modda dom.







Sen blev det att gå lite baklänges och montera tillbaks gammeltunneln med kylarslangar och lite kylarvätska.

 
Last edited:
J

Jona$

jävligt skoj bygge,fråga om kameran, slutpris hemma och ifrån vart? batteritid. lurar på en istället för aee sd21
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
jävligt skoj bygge,fråga om kameran, slutpris hemma och ifrån vart? batteritid. lurar på en istället för aee sd21
Tack !

617:- hemma, från Ali express. (varierar lite beroende på dollarkurs och dagspris.)

Dom påstår 70 minuters batteritid i högsta upplösningen men jag har inte provat än (säkert mindre spec. i kyla).
Jag har på väg 3 extra batterier, en laddare, en mini tripod med flexibla ben, bröstsele och en monopod (ufällbar pinne) för 249:- med frakt.

Det har dock börjat dyka upp kopior på denna kamera som har lite sämre prestande samt ett annat batteri, så extrabatterierna man kan beställa passar inte.

en Review : http://www.youtube.com/watch?v=xnHDu-oW7_Y
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Boggien på plats.



Tank och batteri inkopplat jag kommer dra fast dom med silvertejp under bänkningen.
Fyllt på med 15 liter 98 oktan startat upp och luftat kylsystemet.
Mer än så här behöver jag inte montera dit för att den ska vara körbar upp och ner på släpet.



tror jag glömt att nämna det tidigare men min främre boggiearm är krokig i sidled vet inte om jag ställt till med det eller om den var det när jag köpte den.
Den kommer att behöva fixas till eller bytas i samband med att jag gör lite förstärkningar i boggien. någon som har en lös arm som jag kan jigga av eller till salu för rätt peng ?