ockelbo 600 jlo rockwell tändproblem

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
halloj där ute i skotervärlden. har en ockelbo 600 som är en föredetta polisskoter. den har en jlo rockwell motor. tidigare hade jag problem med att den bara tände på ena cylindern men då plockade jag lös tändplattan och rengjorde där. när jag sedan satte ihop den igen så gav den jättefin gnista på båda cylindrarna så frmodligen hade det fastnat massa skit eller att det rostat någonstans. men nu till det problem jag har nu. när jag nu skulle starta den så startade den inte ens på supen jag gav ner i cylindrarna när jag skulle starta den med magnapullen. så jag tog starthjälp från bilen eftersom batteriet var dåligt men den ville inte då heller. så jag tog upp tändstiften och den gav ingen gnista alls. tändstiften är hela och nya men den ger ändå ingen gnista.

vad kan felet vara. kan tändspolarna ha gått sönder? någon som vet nånting så är jag väldigt tacksam för alla svar jag kan få.


/Mvh less ockelbochafför
 

Skotergas

Medlem
1 feb 2013
34
0
1
Jag hade ett liknande fel på min ilo 400 tände bara på en cylinder! skiftade även tänd spolarna för att utesluta de felet men det hjälpte inte.
Bytte då kondensator och brytare (bytte båda när jag lix hade lös tändplattan) sen funkade det prima!
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Nu har jag fått den att ge gnista på båda cylindrarna men motorn vägrar att starta. när man kopplar i startkablar och kör på startmotorn och använder startgas så är det som att den är påväg att starta men då ger den en baksmäll ur förgasaren istället. kan det fortfarande vara så att brytarna krånglar och var sitter kondensatorn?
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
motorn heter 2F400 och var en föredetta polisskoter. kom igen nu måste få några svar jag kan utgå ifrån.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det kan mycket väl vara kondensatorfel.

Kondensatorerna (2st) sitter på tändplattan, ser ut som silverfärgade batterier, typ. Dom kan man knacka lös och ersätta med nya. En kabel lödes fast på kontaktytan, du ser då du tar isär.

Tändningen ställs in med 2 streck som ska linjera med varandra om jag minns rätt. Ett streck på tändplattan, och ett streck på blocket. Om jag minns rätt, som sagt.

Dessa tändsystem är helt hopplösa om du frågar mig... Har en likadan själv som jäv*as mer än önskvärt...
 

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
Det kan mycket väl vara kondensatorfel.

Kondensatorerna (2st) sitter på tändplattan, ser ut som silverfärgade batterier, typ. Dom kan man knacka lös och ersätta med nya. En kabel lödes fast på kontaktytan, du ser då du tar isär.

Tändningen ställs in med 2 streck som ska linjera med varandra om jag minns rätt. Ett streck på tändplattan, och ett streck på blocket. Om jag minns rätt, som sagt.

Dessa tändsystem är helt hopplösa om du frågar mig... Har en likadan själv som jäv*as mer än önskvärt...
okej tack så mycket för hjälpen. passar kondensatorerna från dom flesta ockelbo aktiv osv? tar gärna emot andra ideer vad det kan vara också:
 

bodegan700

Medlem
2 feb 2010
6
0
1
Är det någon som vet vart man får tag i en start fjäder till dessa motorer ?
Far själv en lika dan som sitter i en Ockelbo 300 men verkar hopplöst att hitta grejor !!!