Oldschool lynx "mountain" turbo

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Kommer självklart att använda mig av stinger så långt det går, sätta 48a röret direkt efter revkonan med fläns emellan. då kan man ju samtidigt byta stinger för att komma fram till så tajt som möjligt utan att få mottrycket att skena.

Samtidigt vill jag hålla pipan så original som möjligt ifall att turbobygget hamnar på hyllan.
Har även läst mig till att det ska bli svårare att bestycka in med uttaget på magen.

Tänkte eventuellt börja kapa imorgon.
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Har inte hänt så mycket idag, var till skroten en sväng och kikade efter någon smidig intercooler.

Downpipe och ljuddämpare ska bara svetsas klart och målas.



 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Var köper man kuggpumpen?
the dark side: vad gjorde du pumphuset i för material?
Söker även en injektionspump att ta delar från till turbopumpen.
Ca 2 liter olja cirkulerande lär väl räcka?
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Malpassi BTR för fugge beställd och en innovate bredbandslambda, intercooler tänkte jag beställa på måndag. Även en oljepump från R6 har jag beställt som ja tänkte försöka anpassa till turbosmörjningen.
Börjat lite på en tank för turbooljan också.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Dieselknugen: vad får dig att tro att han ska skjuta massa kolvar? Bevisligen har han läst på en del och frågar efter hjälp. 2t turbo är inget nytt, klart det KAN gå åt skogen, men på dig låter det som att det inte finns alternativ.

Tror stenhårt på denna maskin och byggherren:) lycka till nu
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Dieselknugen:
Visst finns det risk för att elda upp kolvar, helt klart större chans med turbo än utan men de är inget jag direkt satsar på, hade tänkt ta mig tiden att åka lugnt tills grejorna lirar någorlunda.

Tack K-len :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Eftersom du kommer att ha en bradbansdlamda så ska risken att smälta kolvar vara mindre. Men visst kan det hända om tex ena cylindern går fett och den andra för magert så syns inte det på lamdan. Men man får hålla koll på stiften också..
Största problemet jag hade var att motorn byggde för mycket effekt så det gick inte "bromsa" ur dom på hemmaplan. För det var bara i blåsjön jag sköt kolvar när man verkligen använde maskinen.. Sen hade jag tre problem, du har bara 2st :)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Ja visst är det så, lambdan kommer göra en del nytta.

"Sen hade jag tre problem, du har bara 2st" och dubbelt så mycket problem i motorvolym ;)


Vad rekomenderas för soppapump? vad åker/åkte asker och the dark side med?

Sen nånting jag försökt få fram info om är Pitot / pilot rör, vad gör det exakt och var ska det sitta och kopplas till?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja visst är det så, lambdan kommer göra en del nytta.

"Sen hade jag tre problem, du har bara 2st" och dubbelt så mycket problem i motorvolym ;)


Vad rekomenderas för soppapump? vad åker/åkte asker och the dark side med?

Sen nånting jag försökt få fram info om är Pitot / pilot rör, vad gör det exakt och var ska det sitta och kopplas till?

GSL394 190LPH Den där pumpen använder jag, köpte den av asker. men hade en 160l pump innan.
Finns att köpa här: http://www.inlinefuelpumps.com/

Pitotröret kan man prova på lite olika ställen, jag har mitt strax innan plenumet. en del vill ha det strax efter turbon.. det får man prova sig fram till. slangen ifrån det ska gå till flotörhusen.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
När man trimmar så får man räkna med ras, brukar som gå hand i hand..

Jag tycker det är en intressant tråd, har själv byggt på en 643a som funkade riktig bra. (bara en kolv förbrukades )
jag körde med pit.röret direkt efter turbo men som sakt det där får man testa sig fram.

Ös på nu så vi snart få se en turbofilm
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
GSL394 190LPH Den där pumpen använder jag, köpte den av asker. men hade en 160l pump innan.
Finns att köpa här: http://www.inlinefuelpumps.com/

Pitotröret kan man prova på lite olika ställen, jag har mitt strax innan plenumet. en del vill ha det strax efter turbon.. det får man prova sig fram till. slangen ifrån det ska gå till flotörhusen.
okejokej :)

Orkar inte räkna på det nu men 160 pumpen räckte den inte till eller varför bytte du?

Pitoröret är det bara ett rör som går ner in i Centrum på tryckröret eller ska det vara mera krussiduller?

När man trimmar så får man räkna med ras, brukar som gå hand i hand..

Jag tycker det är en intressant tråd, har själv byggt på en 643a som funkade riktig bra. (bara en kolv förbrukades )
jag körde med pit.röret direkt efter turbo men som sakt det där får man testa sig fram.

Ös på nu så vi snart få se en turbofilm
Även när man inte trimmar kan man räkna med ras ;)
Roligt att höra, du har ingen film eller bilder på bygget?
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Fick hem lambdan idag från USA och den beställde jag på måndagseftermiddagen denna vecka, helt otroligt!
Dock ingen intercooler som jag hade hoppats på, kommer nog imorgon då.


Har gjort den "första downpipen" och flänsar för att kunna dela och byta stinger.
Blev inte så tvärt som jag trodde det skulle bli.


Flänsarna uppritade










 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Härligt gunde!

Vad hade du för aggregat?

Tror jag ska köra skotern lite utan turbo nu då vi har fått flera decimeter snö här senaste dagarna.
Men kommer såklart bygga lite emellanåt.