Polaris 2014

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har det börjat spridas några rykten än? Bara sett polaris mora's tjat om snowcheck och det kliar verkligen efter att få se vad de hittar på när det är dags att byta upp sig igen! :eyebrows:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
svårt att tro, möjligtvis nån förbättring med ändring av drevning eller nåt sånt för det verkar som folk rensat kuggremmarna ganska lätt nu
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ja nåt sånt lär det väl bli. Viktminskningen som var signumet för beltdrive blev ju inte så stort som det var tänkt om man nu måste köra med klämman och om det på det ska äta remmar till drivningen så känns ju syftet som bortblåst. Hade nog själv satsat på en 12:a om jag inte blåst alla pengar på 2 hus och bilar....
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Klämman i sig väger ju inte många gram,så det är ju inga problem viktmässigt,men är ju inte kul om QD inte håller,men tror nog dom havererade remmarna har med drivaxel-rasen å göra,men det återstår ju å se...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Klämman i sig väger ju inte många gram,så det är ju inga problem viktmässigt,men är ju inte kul om QD inte håller,men tror nog dom havererade remmarna har med drivaxel-rasen å göra,men det återstår ju å se...
Enligt uppgift så skiljer det ungefär 270gram mellan 2012s drivaxel och 2013. Sen lär klämman väga 200-300gram så då är man uppe i vad 2012ans axel väger. Då anser jag att en bättre lösning är att fixa 2012ans typ av axel till 2013 och 2014.
Men polaris lär garanterat leverera en riktig axel när dom finns färdiga och uttestade men så länge väljer dom att köra med klämman för att maskinerna ska rulla.

Men för att se fram mot 2014 så ser jag gärna en ny 900 som levererar effekt! Eller en fabriksmonterad 2t turbo :)
Skulle inte heller vara dumt om det satt fox float runt om.
Annars finns det så mycket mer att önska??
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
HFRPP Pro Clamp väger ca.270g,men polaris egen"clamp"lär ju vara lättare,ser då smäckrare ut,inte nu för att det har nån betydelse,huvudsaken är ju att axeln håller tills polaris kommer med en"ny"starkare axel,är ju ett snabbt sätt å lösa(kanske?)bekymret tills vidare...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Tycker det börjar spåra ur när man söker vikt hos så pass känsliga delar som drivaxeln.. Vad säger polaris själva då?

Oj, läste lite nu och det känns oroande. Visst, ett erkännande och nån sorts servicemeddelande men det är fortfarande en bekräftelse för min tes att man ska vänta med köp när det kommer nya lösningar åt oss testpiloter (konsumenter).

Kanske en möjlighet för oss som köpare att bygga ihop vår nya skoter med lite fler alternativa komponenter? färgkombinationer och olika variatorbestyckningar/drevningar/dämpare skulle vara kul att kunna välja utan att behöva betala multum i efterhand
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Är det bara för att jag är ivrig eller cirkulerar det ovanligt få rykten? :embarassed:

Läst om tvåtaktsturbo och fyrtakts-KTM-turbo och allt möjligt men sanningshalten verkar vara lagomt låg :whistle:
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Väldigt tyst ännu men börjar väl snart komma mer rykten.

Vet inte vad jag vill ha bättre!

Kanske foxar standard och 36' framvagn som ett tillval eller man får helt välja från början på 36-40
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag kommer att byta till 2014, hoppas dom inte försöker släppa massa nytt mumbojumbo bara.

Fixa dom problem som uppstod med -13 och släng i några kusar till, kanske lite bättre dämperi = kanon.

(Och nä, mer hästar BEHÖVS inte, men jäklar så kul det är ändå ;))
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Jag kommer att byta till 2014, hoppas dom inte försöker släppa massa nytt mumbojumbo bara.

Fixa dom problem som uppstod med -13 och släng i några kusar till, kanske lite bättre dämperi = kanon.

(Och nä, mer hästar BEHÖVS inte, men jäklar så kul det är ändå ;))
jag skulle vilja ha foxdämpare motsvarande det arctic kör med :)
 

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
Tror dom kommer sluta med iq'r och bygga en race maskin av nya indyn!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja jag hoppas att dom släpper en ny racemaskin, inte för att jag själv kör någon men "just for fun". Det känns som att IQ:n har vart med länge och har sett precis likadan ut hela tiden.