Polaris 2014

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Asker nämner ju detta i denna tråd:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=69686



Men Asker kanske inte vet någonting om Polaris 800...

En motor med -15% effekt jämfört med en motor med +15% effekt
- Vad blir den skillnaden?

123 hk -15% (145*0,85)
145 hk i en normal motor = 100%
166 hk +15% (145*1,15)

Ett annat (mer tänkbart!) scenario vore kanske totalt 15% skillnad, dvs. +-7,5%

134 hk -7,5%
145 hk i en normal motor = 100%
156 hk +7,5%

Men, kanske jag som är dålig på matte...
Kan vara Polaris som uttryckt sig dåligt, det första exemplet skulle innebära att det finns 800or som kräver 62g vikter för att varva ordentligt vid havsnivå. Total diff på 15% är klart möjlig men enligt mig ändå orimlig, nånstans kan man ju tycka att de borde snäva åt toleranserna på komponenterna isåfall. Men om det stämmer är det ju precis som du säger svårt att sätta std kitt om det kan diffa 20hk mellan maskinerna.

Haha kanske blir så framöver att folk kommer jaga "bra batchar" på maskiner med dokumenterat hög effekt. "-Jaha den va tillverkad tidig oktober 2013 alltså, nej då blir de inget köp."
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Asså snälla! Jag blir ledsen i ögat av att läsa detta! LÄGG NER!
På 90 talet hittade man 2t som det diffade 0,5mm i port höjder! Från cylinder till cylinder..
Men inte på dessa motorer!!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Asså snälla! Jag blir ledsen i ögat av att läsa detta! LÄGG NER!
På 90 talet hittade man 2t som det diffade 0,5mm i port höjder! Från cylinder till cylinder..
Men inte på dessa motorer!!
Kom ihåg att det du inte bara har mekaniska toleranser utan även elektroniska (eller vad man ska kalla det) på dagens maskiner. Knacksensorn, spridare, tps, tändning så många bäckar små som det så klassiskt heter. Men visst, 15% kan ju vara tagit ut luften av nån hos Polaris Scandinavia...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Om det skiljer 15% i bromsbänk från nån motor till annan motor(samma cfi800&årsmodell), så lär ju den svagare motorn ha något fel, alltså inte nå fabriks tolerans fel törs jag lova, men något är ju inte som det ska iallaf.det går på garantin.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Då tycker jag VMC gjort ett dåligt jobb. 11-70 är alldeles för tungt, 11-68 fungerar men är lite för tunga. Slipa ned 1 gram just efter "gropen" på undersidan av vikten. Borde fungera bra.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2

Nu är det ju inte bara vikterna som styr. Om dom har backat upp kittet med en styv primärfjäder kan det vara ok med 11-70. Dynamo Joe jobbade på det sättet med sina kitt till sina kitt till ski-doo. Har dock ingen aning om hur VMC s v kitt är uppbyggt så jag skall inte uttala mig. Höjden och temperaturen påverkar mer än man tror. Tex på pro 600 sitter det 10-64 orginal för 0-ca 500möh 10-62 skall man ha för 500- ca850möh. Över 850 10-60. Klart man tappar varv om man matar vid trädgränsen eller på fjället över 800 möh med orgvikter. Jag kör 90% på 550-820möh o tycker 10-62 funkar helt ok.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
VMC på Facebook skrev:
Saxat Mail från Polaris.

Medina,Minneapolis US
Due to the high demand of intl. Polaris Customers we have decided to introduce the new 800 HO motor (found in the US AXYS model) in the RMK800 codename ScandinavianBeast
This motor will put a smile on our Intl. Customers says Polaris rep.Chris Taylor
The new motor features an 8hp
boost in power and a 30% reduction in fuel consumption.


FinFin överaskning för oss i Scandinavien!!!
Den mest aptitretande Pållen för nästa år verkar bli bättre... men mest troligt så är det ett förstaaprilskämt från ED :eviltongue::eviltongue::hahaha:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Den mest aptitretande Pållen för nästa år verkar bli bättre... men mest troligt så är det ett förstaaprilskämt från ED :eviltongue::eviltongue::hahaha:
Ja, litar inte ett smack på vad den mannen säger, oavsett vilket datum det är...
Är väl bara att backa lite i tiden och läsa vad han skrivit inför 2015 släppet...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Om det skiljer 15% i bromsbänk från nån motor till annan motor(samma cfi800&årsmodell), så lär ju den svagare motorn ha något fel, alltså inte nå fabriks tolerans fel törs jag lova, men något är ju inte som det ska iallaf.det går på garantin.
Utan något utdrag från personen som yppade 15% på Polaris kan man ju bara som novis spekulera men skulle tro att det är något sånt. För några år sedan var det ju enligt insatta på snowwest mer krav än rekommendation att folk borde kalibrera om sin tps då kalibreringsverktyget verkstäderna använder var långt ifrån lika exakt som en vettig multimeter från t.ex. Fluke...

F.ö ett jävligt elakt skämt av Ed för alla som redan siktat in sig på Scandinavian Beast :bigsmile:
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vad det gäller effektdiff mellan två likadana motorer tvivlar jag inte ett smack på att det kans skilja en hel del. Det var någon av "storbromsarna" som sa att sämsta E-tec 800an han bromsat gett 126-ish kusar och bästa 154.
Tror inte att Rotax är sämre än Polle i det fallet.
Är helt säker på att toleranserna på de elektriska komponenterna är större än toleranserna på de mekaniska men att det ändå kan skilja en hel del på två likadana basmotorer.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Den rotaxen var nog inte som den skulle, skulle tro att den var i inkörningsläge, samt nått fabrikations fel....det är ju nästan 30hk!
 

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
Även om jag skulle ha fått ett söndags exemplar me borta några hästkrakar i motorn så är jag fruktansvärt nöjd jämnfört med freeriden jag körde för jävlar va mycket trevligade och roligare motorkaraktär de är i Poo:n..
Men däremot känns ski doon mer gedigen och välbyggd på nåt sätt men Poo:n är fan så mycke roligare så man kom inte byta tillbaks.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Även om jag skulle ha fått ett söndags exemplar me borta några hästkrakar i motorn så är jag fruktansvärt nöjd jämnfört med freeriden jag körde för jävlar va mycket trevligade och roligare motorkaraktär de är i Poo:n..
Men däremot känns ski doon mer gedigen och välbyggd på nåt sätt men Poo:n är fan så mycke roligare så man kom inte byta tillbaks.
+1 på den jag gick ju den andra vägen och ski-doon är bra på många sätt men när det gäller trång o brant skogskörning finns det inget som slår polarisen.
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
är Fox float 3 dom bästa eftermarknadsdämparna? ska byta i boggien och fudnerar på vad man ska ha!? Tyck original slår igenom för mkt! Äre nått man kanske kan få på garantin? att dämparna är helt slut?
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
är Fox float 3 dom bästa eftermarknadsdämparna? ska byta i boggien och fudnerar på vad man ska ha!? Tyck original slår igenom för mkt! Äre nått man kanske kan få på garantin? att dämparna är helt slut?
Bäst bang for the buck är nog en renovering och omschimsning av samtliga dämpare.

Jag gjorde en insats på bakre dämparen innan vi drog till Riksgränsen jag och rbanan.

Jag väger ca 100-105 med utrustning och upplevde stor skillnad jämte orginal. Ska dock säga att det krävdes 3 st extra schims på högfarten för att den skulle stå emot + extra på lågfarten pga stora bleedhål i kolven.

Men lika mjuk och följsam som floatare är nog svårt att få till.