Polaris 2014

A

AssaultRMK

Gummit från ski-doo rev ska tydligen passa rakt i utan modifikationer. Själv kör jag på dubbla gummin varav ena kommer från IQR, verkar vara hårdare gummi i dem.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Hur går de för alla pro ägare? Håller remmarna ihop? Funkar beltdrivern bra?

Törs man köpa en pro års14?
Jag har kört ca: 75 mil med min och remmen började fransa efter ca: 40 mil men jag klippte bort fransen och det har inte varit några problem sedan dess.

QD-remmen ser ut som den ska och håller än iaf.

Jag är jättenöjd med hur skotern är att köra, men den drar mycket sås och jag tycker den är klen i motorn.

Men du törs garanterat köpa en -14, fina skotrar är det!

//Swedn
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Är den för klen i motorn så varvar den troligen för lite.

Jag körde en PRO - 13 i helgen som hade slp helsystem PC5a och PA topp samt variatorkit, allt köpt från Vilhelmina motorcenter. Den kändes tröttare än min orginal PRO - 13 som endast har ett variatorkit. Detta pga variatoruppsättningen.

För tunga vikter är det många som åker runt med.

Fixa ett kit så ska du se att den hänger på de andra 800orna på marknaden.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Är den för klen i motorn så varvar den troligen för lite.

Jag körde en PRO - 13 i helgen som hade slp helsystem PC5a och PA topp samt variatorkit, allt köpt från Vilhelmina motorcenter. Den kändes tröttare än min orginal PRO - 13 som endast har ett variatorkit. Detta pga variatoruppsättningen.

För tunga vikter är det många som åker runt med.

Fixa ett kit så ska du se att den hänger på de andra 800orna på marknaden.

Min skoter är köpt av VMC så deras kitt sitter på, fick vikta ner på första service p.g.a. att den inte orkade hålla varven riktigt, från 11-70 till 11-68 men tycker fortfarande den tappar varv när man håller stumt i djupare snö.. Kanske jag som är kräsen?! Talade med en mekaniker på VMC men han talade om "höghöjdskörning" (600-1000 m.ö.h.?) och "varmt väder" (runt +1) som orsak och att det inte var mer att göra. Nu kan jag inget om variatorer men det känns inte rätt..
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Då tycker jag VMC gjort ett dåligt jobb. 11-70 är alldeles för tungt, 11-68 fungerar men är lite för tunga. Slipa ned 1 gram just efter "gropen" på undersidan av vikten. Borde fungera bra.

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Kanske inte så enkelt att ha ett standardkoncept beträffande variatorkit när 800-motorerna, enligt Polaris själva, kan skilja upp emot 30% i effekt mellan maskinerna... Blir nog att prova sig fram med sin egen maskin helt enkelt.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Om det skulle skilja 30% skulle vi inte snacka 66-70 beroende på maskin. Då skulle vi snacka mer 52-70.... Det där snacket köper jag inte!
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Asker nämner ju detta i denna tråd:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=69686

Om jag vore dig så skulle jag skippat par toppen, om nu du inte får den väldigt billigt.
Vad kör du med för vikter och vad varvar den nu. Det skiljer ju tydligen +-15% på polaris 800 effektmässigt... :)
Men Asker kanske inte vet någonting om Polaris 800...

En motor med -15% effekt jämfört med en motor med +15% effekt
- Vad blir den skillnaden?

123 hk -15% (145*0,85)
145 hk i en normal motor = 100%
166 hk +15% (145*1,15)

Ett annat (mer tänkbart!) scenario vore kanske totalt 15% skillnad, dvs. +-7,5%

134 hk -7,5%
145 hk i en normal motor = 100%
156 hk +7,5%

Men, kanske jag som är dålig på matte...