Polaris indy storm 800 triple skall byggas om til lekmaskin!

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Polaris indy storm 800 triple skall byggas om till lekmaskin!

Fick ta gi en Storm 800 - 97 för en överkomlig summa och skall snart påbörja mitt lilla projekt!
Aset skall bantas och få en ny tank, pyramidstag och höjas en aning till! är redan höjd och har en förlängd boggie!

Letar lilla tanken till en Rev 440 samt pyramidstag, tanken måste jag ha med staget kan jag lika gärna bygga själv!
Instrumentering och ruta skall bort och ny skall byggas så fort pyramiden är där!

IMG_2278.jpg
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Visa bifogad bild 16496
Nån framgång?
Nu jävlar går den! blir nästan rädd! snacka om skit i förgasarna m,m. nog för att statorn säkert blivit överbelastad förr och har för lågt motstånd men när den väl går igång så är det inga problem! håller utkik så länge efter bättre begagnad.
Försöker att hålla kostnaderna nere, att linda om kostade 1700kr. :(
Fick tag i en ny voltregulator i ljusdal för en mindre summa. kostar annars ca 400 så det får man väl vara nöjd med!

Innan projektet drar igång så försöker jag samla på mig lite saker, en tank från en rev är på ingående om jag nu ska använda den, har precis fått mer inspiration och funderar på om piporna eller pipan ska gå mellan benen på mig och värma upp dynan.
Imorgon eller idag ska jag hämta en skoterlyft (tidigare en sjuksäng) var inte så mycket kvar av den sjuksängen då denna lyft var så sjukt modifierad, fick den för en flaska whisky! :)


Inspiration!

r77jv6 (1).jpg


http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=13253.msg251872#msg251872
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
IMG_2284.jpg

Någon som har en lösning på detta problem? eller lösning och lösning! vet inte om det finns ett problem men jag gillar det bara inte!
På 800 tripple sitter det 2 bränslepumpar, dessa 2 fördelar bränslet på 3 förgasare varav den i mitten enligt bilden får bränsle sist, eller det som blir över efter de andra 2.
Om man kör hårt så har det hänt i många fall att mitten skär ihop för att den inte får smörjning, kanske gäller detta maskiner man har pluggat oljepumpen på det vet jag inte men det är bara dumt!!!

Finns 2 vakumslangar från vevhusen som lika gärna skulle kunna styra 3 pumpar anser jag! eller kan man fördela bränslet på något bättre sätt med enbart slang?

Ska kanske bara skita i det här och låta det vara? en annan sak som dock påverkar varmgång är munstyckerna! alla 3 förgasare ska ha olika storlek men jag har ingen aning om hur denna ordning skall vara på denna maskin! litar inte på tidigare ägare med anledning utav "saker"

Nu till en annan sak! märkte igår när jag gjorde en mindre luftfärd hur jävla tung denna skoter egentligen är, den är väl inte byggd för det riktigt heller om vi ska vara ärlig men om jag vill hoppa och köra som en idiot, vad bör jag då ändra? är total nybörjare med skoter så ni får gärna hjälpa!

Tyngden skulle iallafall flyttas lite bakåt då motorn väger så lite som 70 kg. frågan är vad det finns för utrymme för det?! flytta motor och köpa kortare rem? ändra vinkel på drevhus för att få axeln till sekundären längre bak? ett grenrör och bara 1 pipa istället för 3 (någon lämplig trimpipa?)
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
de ska va 2 med samma bestyckning och den på mag sidan ska ha större munstycke, pga att oljepumpsdrivningen stör till det i det vevhuset. och din teori med pumparna tror jag personligen inte på. så länge pumparna inte är sjukt underdimensionerade så har du ett jämt bränsletryck i hela bränsleslangen runt om, dvs alla gasare få lika mycke soppa. men nog tror jag att det finns pumpkapacitet så det räcker.

men skulle då en pump fallera, t ex att ett membran går sönder så skulle du ju helt plötsligt få bara halva kapaciteten, skotern skulle säkert gå bra tills du ger fullt en längre sträcka och förgasarkopparna töms på soppa i om att den kvarstående pumpen inte orkar med helt enkelt och därmed haveri.

själv kör jag en singelpump avsedd för en 700 twin som matar ett 4-vägs bränslekors och fördelar soppan mellan de 3 gasarna, funkar prima!
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
de ska va 2 med samma bestyckning och den på mag sidan ska ha större munstycke, pga att oljepumpsdrivningen stör till det i det vevhuset. och din teori med pumparna tror jag personligen inte på. så länge pumparna inte är sjukt underdimensionerade så har du ett jämt bränsletryck i hela bränsleslangen runt om, dvs alla gasare få lika mycke soppa. men nog tror jag att det finns pumpkapacitet så det räcker.

men skulle då en pump fallera, t ex att ett membran går sönder så skulle du ju helt plötsligt få bara halva kapaciteten, skotern skulle säkert gå bra tills du ger fullt en längre sträcka och förgasarkopparna töms på soppa i om att den kvarstående pumpen inte orkar med helt enkelt och därmed haveri.

själv kör jag en singelpump avsedd för en 700 twin som matar ett 4-vägs bränslekors och fördelar soppan mellan de 3 gasarna, funkar prima!
Har funderat på att köpa 4-vägs bränslekors jag också för att ge alla 3 förgasare samma chans att suga åt sig bränsle, du har nog rätt att kapaciteten räcker, är nog bara nojjig!
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Efter att ha jävlas med elen igår så har jag äntligen hittat alla fel! Nu är det roligt att vara skoterägare! Jag fick tag i en begagnad voltregulator för min var trasig och ingenting fungerade ändå! kom på efter ett tag att jag glömde koppla i den! åååh! alla lampor smälte ihop! Ibland är man bara så snurrig alltså! Det var så jävla roligt att åka så jag glömde bort det kan man säga!

Idag var jag äntligen och hämtade skoterlyften, den står nu inför modifiering så att den passa för mitt bruk! vill att skidor och matta ska gå fria när man lyfter, så var denna inte konstruerad dock! lite svetsning och färg så blir den fin! max höjd 80 cm om hjul är monterade, nerhissad ska den bara komma in under buken och fotstöden så är jag nöjd!



Sängmotorns lager hade dock sett sina sista dagar så det blir till att köpa två nya och hoppas på det bästa! stark som fan! lyften klarar lätt 300kg. blir skönt när maskinerna idag inte har back! fy fan jag fick dra ut den jäveln med bil, väger ju trots allt 305 kg.

Med hjul på lyften är det bara att snurra och hissa ner igen inne i garaget!
 
Last edited:

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Motorn är frän men vad gör jag med resten? försöker samla på mig en massa idéer innan projektet börjar! Motorn ska även den ses över när det ska plockas isär, tror att kolvarna bör bytas ut då det var lite väl stort glapp, nog därför den är svårtstartad.
Med kompmätare så hamnar samtliga cylindrar på ca 8 bar när jag drar så dom är lika iallafall!

Det ska stå med stor text lek i skallen på folk när dom ser den men vad gör jag? är öppen för alla förslag för ombyggnad! dämparna duger men man kan utnyttja dem mer vid annan design på upphängning!