Polaris indy storm 800 triple skall byggas om til lekmaskin!

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Projektet kommer igång mer och mer! nu är hela chassit blästrat. Bara till att kapa och svetsa nu snart! :)

 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Äntligen är det dags att ta tag i bygget igen, fick tag i en framvagn från en Polaris Iq. Bulkhuvudet på Indyn ska nu kapas ned och förses med nya fästen för både motor och framvagn.
Kapat bort allt som inte skall användas och då återstår tunneln utan fotsteg samt enbart den bakre delen av bulkhuvudet.



Framvagn



Tunnel



Bulkhuvudet som skall kapas till helgen!



Motor som väger satan!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Vilket jobb vi blir inpad om du får ihop den med bakflyttad motor!!

Ang motorn så är det omöjligt att känna om kolvar är för glapp,,måste mätas. Ev har de inte gått många mil.

Borra till bigbore med ny nikasil kostar över 2400kr cylindern och stålfodra med borrning kostar på billigaste stället 2400kr per cylinder. Till detta kommer kolvar!

Billigaste trimmet är att porta den det ger bra med pulver och är billigare.
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Vilket jobb vi blir inpad om du får ihop den med bakflyttad motor!!

Ang motorn så är det omöjligt att känna om kolvar är för glapp,,måste mätas. Ev har de inte gått många mil.

Borra till bigbore med ny nikasil kostar över 2400kr cylindern och stålfodra med borrning kostar på billigaste stället 2400kr per cylinder. Till detta kommer kolvar!

Billigaste trimmet är att porta den det ger bra med pulver och är billigare.
Kommer att utgå ifrån en kortare rem, och efter den anpassa motorfästen, motorn kommer att flyttas bakåt och uppåt lite, funderade först om jag inte skulle göra det och bygga om som det var men det är kul också :) letar en annan skoter för denna vinter så man får åka lite. Eftersom det blir så lite kvar av bulken så blir det hyfsat lätt att bygga nya motorfästen, hela främre ramen kommer att byggas med stål, förhoppningsvis ganska lätt ändå!

Alternativ är att vrida drevet en aning och använda samma axelmått mellan motor och drivaxel om du är med på hur jag menar, annars blir det smått justerbara motorfästen dom nya.

Portning är jag helt bortkommen på, informera mig gärna om hur och vart jag kan göra detta. mitt mål är att ha en så simpel skoter som möjligt, som ska gå som fan, allt onödigt bort och hemmabyggd såklart.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ska man porta själv måste man läsa på fruktansvärt mycket. Du kan däremot fuska till dig bra många hk genom att shimsa upp cylindrarna. Som ex gör en 0,5mm shimsplatta som ritas av med bottenpackningarna, plåt alu eller koppar går bra. Om du nu har 0,5mm tjock bottenpackning så sätt en på varje sida spacern så får du 1mm höjning av cylindrana. Det ger bet högre porttider och därmed lite högre pikevarvtal och hk. Höj slutvarvet några 100a varv för att leta åt där den pikar = ger bäst effekt igen.

Toppen måste svarvas av lika mycket som höjningen för att få tillbaka kompet.

Med bara den modden kan du få ut 5-7hk extra inbestyckat och när man hittat rätt varvtal. I bromsbänk hittar man säkrast o fortast där den ger mest effekt.
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Någon som har erfarenhet som kan tipsa om vilket gods man bör använda när man bygger? kommer inte att räkna på något för jag orkar helt enkelt inte.
Hade tänkte mig profiler i storlekar från 15mm till 40mm, gods 1,5 mm. konstruktionsrör runda, fyrkantiga och rektangulära.

Buken och infästningar för framvagn samt fotsteg och pyramidstag skall byggas med detta. hittat väldigt bra inspiration från denne mannen: http://backcountryrebels.com/showthread.php?t=8380&page=1
 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
Fränt, hoppas du bygger klart detta ambitiösa bygge!
Chromoly 4130, verkar vara de solklara i Amerika, iaf när man kikar på både TY, Snowest, BCR och andra forum så verkar de vara nästintill obligatoriskt..
Här har du en länk te en som sälj; http://meracing.com/?page_id=11
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Fränt, hoppas du bygger klart detta ambitiösa bygge!
Chromoly 4130, verkar vara de solklara i Amerika, iaf när man kikar på både TY, Snowest, BCR och andra forum så verkar de vara nästintill obligatoriskt..
Här har du en länk te en som sälj; http://meracing.com/?page_id=11
Jag vet inte om jag kommer att bekosta projektet chromoly, jag sj som var otydlig, funderar på vilka dimensioner på rör som är starkt nog, 1,5 mm gods bör räcka gott och väl eller vad tror du? plåt till infästningar bör också räcka med 1,5 mm?
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18


Fick i somras tag i det perfekta åket som skoterförare. 2m flak och billig i drift. Ful men det skiter jag i:)
Letar en Polaris iq 600 nu för att kunna åka i vinter, bygget är bedömt ej färdigt denna säsong, kanske i slutet.
 

nordinaren

Välkänd medlem
9 jan 2013
114
6
18
Jaha då var man här igen, tråden dog lite men det blir lätt så med allt runtomkring. Allt som inte ska användas är nu skrotat och kvar blev, tunnel, motor, tank, boggie, iq armar och elsystem. Till detta har jag hittat en väldigt bra konstruktion som jag kommer att utgå ifrån. kommer att byggas med 20 och 30 mm rör med gods 1,5mm och 2,5mm. infästning för motor och a armar i det grövre.
motor ska höjas och flyttas bakåt för att göra skotern lite mer instabil men mindre framtung och målet är att samtidigt kunna använda samma rem som förr.



Eftersöker just nu vinkeln i vilket iq-armar är monterade, någon som kan hjälpa mig? Denna modell blir ett test för att ev i framtiden bygga bättre och bättre maskiner med annan motor och definitivt en annan boggie men just nu får det duga.