Polaris IQr BigBlock mod

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Fixade bitarna själv. Sen svetsade Peter @ PFracing fast allt. Nöjd med ett snabbt och bra jobb! Som extra drog han lite svets vars det är nödvändigt, för att motverka sprickbildning :)







ImageShack.us

Blir att göra en massa små jobb imorgon..Sen måste jag skaffa en ny packbox samt ett själv linjerande lager till kedjehuset innan boggin, drivaxeln och mattan åker i.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Slutburkas fästet klart..Hoppas det funkar sen när avgassystemet ska pusslas ihop!


Gick lös lite med rondellen igen:


Sen svetsade jag dit ett annat stag(alá lynx 5900 styrstång) med böj för med plats vid stiftet:


Grejerna är även lackad den första vändan nu..Kommer dock inga bilder på de då det säkert kommer synas på nå senare bilder :p

Blir nog att sätta all plast, tanken, dynan, framvagnen, styrning på plats under veckan..Boggin, drivaxeln, mattan och kedjehuset åker i först när jag har skaffa ett självlinjernade lager, en ny packbox samt drevningen jag ska köra på..23/42 var det tänkt att ha som start punkt, så ser man sen om de måste ändras.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Såg att du skulle fixa ett lager till drivaxeln.
Bytte det lagret på min ikväll. Och det nya lagret från polaris var en ej linjerat och tätat lagar??
Motför det som satt dör innan. Otätat och självlinjerat.
Vet du vilket lager det är man ska ha?
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Tackar :)

Fanzy: Spelar nog inte så extremt stor roll..Tror det var -07 dom börjde med det självlinjerande lagret på race maskinerna. Dugern nog gott och väl med det vanliga, ska dock sätta det självlinjernade när jag ändå har isär allt och sen känns det bra med lite förebyggande saker då det är känt att Iqsarna spricker i kedjehuset vid nedre lagret.

Såja, nu har det hänt lite igen..Låter bilderna tala det mesta :) Förutom det som syns så har jag monterat framvagnen nu också, tog dock ingen bild på det..Mer skruvning imorgon! :)





OBS, kommer helsvetsa denna pjäs samt pipan osv med nått annat än pinnsvets :wink: Dock dög den ganska bra till att punkta, bråkade lite ibland :p


 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Efter många om och men så kommer nu en update!
Ganska nöjd med pipan då det är första gången jag byggt om en, kan säga att det inte är så lätt som man kan tro :) (OBS, ska lämna in den på helsvetsning..Har slut på rätt pinnar och blir inte så snyggt med pinnsvets;)


Vet nån hur det kommer sig att ena cylindern har extra utstick vid avgasporten(på utsidan)? Är samma art nr på dom..


Uploaded with ImageShack.us
















Kommentera nu :D
 
Last edited:

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Är det synvilla eller är pipan kortare nu? Ser inte ut som du vridit någon del.
Det är en synvilla:)

Vridit flera bitar och viklat neråt/Innåt pipan. Det som gjorde det hela svårt var att behålla allt material, pipan känndes alldeles för lång ännu innan jag viklade allra sista biten innan slutburken..

Har engång sett en IQ800a med pro x pipa..Pro x pipan måste se mycket annorlundare ut då det såg ut som att han knappt kapat i sin pipa!
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Oj, tack så mycket:)

Nu är det bara att vänta på delar innan projektet fortsätter..Pipan borde i alla fall bli helt klar i veckan, ska kolla om jag hittar nån lämplig färg(Ska kolla om det finns nått bättre än sprayfärgen jag brukar använda).

ok isåfall

såg först ur som det saknades någon tårtbit...
Nä alla bitar på plats, gör allt så seriöst som möjligt för mitt eget bästa också;) Enda som kanske fattas är nån pytte millimeter när man jämnat till bitarna lite för passformen, men de kompenseras ju lite när man lämnar glipor och lite bredare glipor på vissa ställen..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
897
113
Stora Blåsjön
Letade efter någon bild på mina sidovents, men hittade ingen. har iallfall kapat upp hela nummerplåten och satt galler + mesh. Då smälter det in bättre. Är det intressant så kan jag fixa en bild.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Letade efter någon bild på mina sidovents, men hittade ingen. har iallfall kapat upp hela nummerplåten och satt galler + mesh. Då smälter det in bättre. Är det intressant så kan jag fixa en bild.
Skulle gjort det om jag hade haft nog med galler! Hade bara tunt, ganska klent alugaller till ena sidan(Nån starkare modell till andra sidan) så det skulle inte hållt så bra med det..

Men får jag tillfälle att jag står med ett galler i handen i en butik så köper jag de och gör över hela nummerskylten mest troligt:)