Polaris Pro Rmk 800 Boondocker turbo

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
jo den blev bra mkt roligare, bara ljudet är ju en fröjd för örat :)
jo kör org topp, men kommer förmodligen sätta dit en med lägre kompa senare.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ursäkta kapen, men Angående det med IC, finns det nå siffror på hur mycket mer effekt man får vid samma laddtrycksmätare vid tex 20 graders kallare luft?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Du kan ladda mera på samma motor med Ic än en utan.
Enda sätter du kan få ut mer effekt vid samma Laddtryck är ju tack vare att luften blir kallare och du kan åka lite magrare blandning.
Men den största vinsten/tanken med Ic är att kunna ladda mera.

Men jag förstår Jonte. Skulle oxå köra med lite mindre ladd och få en sjuk gasrespons istället.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag förstår det. Men jag undrar såhär;
Om jag har100hk vid 1 bar i ladd med insugsluft som är 160 grader och monterar en IC och sänkerdärför lufttempen till 120 grader och har samma laddtryck, vad har jadå i effekt?

Finns detnågon formel för hur lufttempen påverkar?
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Jag förstår det. Men jag undrar såhär;
Om jag har100hk vid 1 bar i ladd med insugsluft som är 160 grader och monterar en IC och sänkerdärför lufttempen till 120 grader och har samma laddtryck, vad har jadå i effekt?

Finns detnågon formel för hur lufttempen påverkar?
De norskar jag pratat med som åker ic säger att man kan få ut 10-12% mer effekt på samma ladd.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Vad räknar du med för effekt på 6psi? :) Den verkar cpsnabb på gasresponsen.. Blir galet avis!!
Den blev helt perfekt på gasen :) Någon som är duktigt på de här med ladd kan nog räkna ut det. 150hk standard. 180-200 ?? kanske.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Den blev helt perfekt på gasen :) Någon som är duktigt på de här med ladd kan nog räkna ut det. 150hk standard. 180-200 ?? kanske.
Ganska enkel matematik, 6 psi=ca 0.4bar.
Räkna på 150hk X 1.4=210hk sådär cirka.
Realistiskt skulle jag säga 200 hk i realiteten.

Fränt, speciellt med den gasresponsen! :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kan säga att 13 har mer pulver än 12,för är det inte det,så gör då QD hela känslan(kört bägge maskiner vid samma tillfällen,många ggr.å skilldnaden känns...),fy fan vad bra att det funkar bra för dig,gillar skarpt gas responsen(&bäst av allt är ju att du kör org.topp,tror man loosar lite på botten med låg komp,men vinner på topp...tar själv hellre botten vridet,skulle prova med en del % race-soppa med kanske 1-2hg mera ladd,än komp sänka...)skulle tro att man kan räkna med 10+hk/Hg.så 180-190hk utan problem har du...turbo till nästa säsong blir det,jävlart säkert:heh:
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ursäkta kapen, men Angående det med IC, finns det nå siffror på hur mycket mer effekt man får vid samma laddtrycksmätare vid tex 20 graders kallare luft?
Kolla på nätet,men varm luft expanderar ju,så är ju bara fördel med lägre temp,men problemet brukar bli längre väg för luften(sämre respons?)då med en effektiv luft kyld i/c å alla extra rör /slangar...tror man ska satsa på en vatten kyld variant(typ från en cittra xm 2.5TD)eller liknande,finns ju eftermarknads,men då är dom oftast rätt stora(vikten lär ju öka åxå)ex.vis om man har en std rmk,koppla ur kylaren vid drivaxeln,använd den som kylvatten kyl till den vatten kylda i/c.n.borde vara optimalt?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Intressant med ic eller inte ic. om att ska man ta upp slangar/rör upp i tex lyktan så ökar ju mängden luft som ska komprimeras avsevärt=sämre respons. vars går gränsen för vad man har nytta av i skogen? effekt vs gasrespons.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Intressant med ic eller inte ic. om att ska man ta upp slangar/rör upp i tex lyktan så ökar ju mängden luft som ska komprimeras avsevärt=sämre respons. vars går gränsen för vad man har nytta av i skogen? effekt vs gasrespons.
Svårt att säga,men om jag vore på g.nu att turbomata en av mina rmk.s,så skulle jag kört utan i/c&lågt ladd&std.komp(typ som zollinger)iomed att jag 95%endast kör skogs körning,sen kan man ju laborera med ett i/c system,typ ersätta lyktan,vatten kyld,mm.å testa mig fram,få den att gå bra med enkelt system,sen kan man vid mån av tid experimentera vidare...men tror man ska akta sig för långa rör/stora volymer/komplicerade lösningar,lykt ersättnings platsen är nog bäst(om man ska köra luftkylt)dock tror jag personligen på vatten kyld som det ultimata lösningen vid normala laddtryck,kyler nog mest,bara du har en bra snökyld vatten slinga(som ex.på min Lotus omega har jag en org.vatten i/c som är kring 30X30cm.å kyls ned i fronten av en kombinerad kondensor/med vatten slinga,funkar nå jävulskt bra på orginal ladd,ca.0.6,kort väg från turbo till spjällhus)ska även funka rätt bra upp till 1.0,därefter bör man öka volymen,eller gå på luftkyld(stor)i/c...
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jag tänkte åka 11-1 topp med en skvätt aspen och utan ic, till att börja med iaf. lär väll bli ic när man öka laddet men vill fan inte tappa mer gasrespons.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.158
988
113
Stora Blåsjön
Kan säga att 13 har mer pulver än 12,för är det inte det,så gör då QD hela känslan(kört bägge maskiner vid samma tillfällen,många ggr.å skilldnaden känns...),fy fan vad bra att det funkar bra för dig,gillar skarpt gas responsen(&bäst av allt är ju att du kör org.topp,tror man loosar lite på botten med låg komp,men vinner på topp...tar själv hellre botten vridet,skulle prova med en del % race-soppa med kanske 1-2hg mera ladd,än komp sänka...)skulle tro att man kan räkna med 10+hk/Hg.så 180-190hk utan problem har du...turbo till nästa säsong blir det,jävlart säkert:heh:
Hade det vart en 12a så skulle jag sagt att grundeffekten är ca 130, man får räkna bort några hästar med turbogrejorna, då insuget inte alltid blir så optimalt för oladdat.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Kan säga att 13 har mer pulver än 12,för är det inte det,så gör då QD hela känslan(kört bägge maskiner vid samma tillfällen,många ggr.å skilldnaden känns...),fy fan vad bra att det funkar bra för dig,gillar skarpt gas responsen(&bäst av allt är ju att du kör org.topp,tror man loosar lite på botten med låg komp,men vinner på topp...tar själv hellre botten vridet,skulle prova med en del % race-soppa med kanske 1-2hg mera ladd,än komp sänka...)skulle tro att man kan räkna med 10+hk/Hg.så 180-190hk utan problem har du...turbo till nästa säsong blir det,jävlart säkert:heh:
låter bra de, bara ladda på, funkar ju så grymt bra. Körde med aspen 102 inblandat första tanken, sen ha ja blanda i 100LL för att vara lite safe. Men motorfist sverige kör på ren 98.

Någon som vet vars man kan ladda upp bilder så ja kan visa er, hur snyggt och bra gjort kittet var?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Hade det vart en 12a så skulle jag sagt att grundeffekten är ca 130, man får räkna bort några hästar med turbogrejorna, då insuget inte alltid blir så optimalt för oladdat.
Han jag köpte min turbo av hade bänkat sin -12a efter 80mil original till 132hk vilket känns som den vanliga siffran 130-135hk.

190hk bänkat låter ju inte så mycket om man läser polariskatalogen där det står 154hk men 130 till 190hk är destomer.