ja eller vinna på bingolottonä förvånad själv trodde jag ngn gång skulle få en men icket. funkade klockrent hela helgen.
ja man får ju sälja rätt mkt haha!
Ja de kan jag också rekommendera.ja eller vinna på bingolotto
De norskar jag pratat med som åker ic säger att man kan få ut 10-12% mer effekt på samma ladd.Jag förstår det. Men jag undrar såhär;
Om jag har100hk vid 1 bar i ladd med insugsluft som är 160 grader och monterar en IC och sänkerdärför lufttempen till 120 grader och har samma laddtryck, vad har jadå i effekt?
Finns detnågon formel för hur lufttempen påverkar?
Den blev helt perfekt på gasen Någon som är duktigt på de här med ladd kan nog räkna ut det. 150hk standard. 180-200 ?? kanske.Vad räknar du med för effekt på 6psi? Den verkar cpsnabb på gasresponsen.. Blir galet avis!!
Ganska enkel matematik, 6 psi=ca 0.4bar.Den blev helt perfekt på gasen Någon som är duktigt på de här med ladd kan nog räkna ut det. 150hk standard. 180-200 ?? kanske.
Kolla på nätet,men varm luft expanderar ju,så är ju bara fördel med lägre temp,men problemet brukar bli längre väg för luften(sämre respons?)då med en effektiv luft kyld i/c å alla extra rör /slangar...tror man ska satsa på en vatten kyld variant(typ från en cittra xm 2.5TD)eller liknande,finns ju eftermarknads,men då är dom oftast rätt stora(vikten lär ju öka åxå)ex.vis om man har en std rmk,koppla ur kylaren vid drivaxeln,använd den som kylvatten kyl till den vatten kylda i/c.n.borde vara optimalt?Ursäkta kapen, men Angående det med IC, finns det nå siffror på hur mycket mer effekt man får vid samma laddtrycksmätare vid tex 20 graders kallare luft?
Svårt att säga,men om jag vore på g.nu att turbomata en av mina rmk.s,så skulle jag kört utan i/c&lågt ladd&std.komp(typ som zollinger)iomed att jag 95%endast kör skogs körning,sen kan man ju laborera med ett i/c system,typ ersätta lyktan,vatten kyld,mm.å testa mig fram,få den att gå bra med enkelt system,sen kan man vid mån av tid experimentera vidare...men tror man ska akta sig för långa rör/stora volymer/komplicerade lösningar,lykt ersättnings platsen är nog bäst(om man ska köra luftkylt)dock tror jag personligen på vatten kyld som det ultimata lösningen vid normala laddtryck,kyler nog mest,bara du har en bra snökyld vatten slinga(som ex.på min Lotus omega har jag en org.vatten i/c som är kring 30X30cm.å kyls ned i fronten av en kombinerad kondensor/med vatten slinga,funkar nå jävulskt bra på orginal ladd,ca.0.6,kort väg från turbo till spjällhus)ska även funka rätt bra upp till 1.0,därefter bör man öka volymen,eller gå på luftkyld(stor)i/c...Intressant med ic eller inte ic. om att ska man ta upp slangar/rör upp i tex lyktan så ökar ju mängden luft som ska komprimeras avsevärt=sämre respons. vars går gränsen för vad man har nytta av i skogen? effekt vs gasrespons.
Hade det vart en 12a så skulle jag sagt att grundeffekten är ca 130, man får räkna bort några hästar med turbogrejorna, då insuget inte alltid blir så optimalt för oladdat.Kan säga att 13 har mer pulver än 12,för är det inte det,så gör då QD hela känslan(kört bägge maskiner vid samma tillfällen,många ggr.å skilldnaden känns...),fy fan vad bra att det funkar bra för dig,gillar skarpt gas responsen(&bäst av allt är ju att du kör org.topp,tror man loosar lite på botten med låg komp,men vinner på topp...tar själv hellre botten vridet,skulle prova med en del % race-soppa med kanske 1-2hg mera ladd,än komp sänka...)skulle tro att man kan räkna med 10+hk/Hg.så 180-190hk utan problem har du...turbo till nästa säsong blir det,jävlart säkert:heh:
låter bra de, bara ladda på, funkar ju så grymt bra. Körde med aspen 102 inblandat första tanken, sen ha ja blanda i 100LL för att vara lite safe. Men motorfist sverige kör på ren 98.Kan säga att 13 har mer pulver än 12,för är det inte det,så gör då QD hela känslan(kört bägge maskiner vid samma tillfällen,många ggr.å skilldnaden känns...),fy fan vad bra att det funkar bra för dig,gillar skarpt gas responsen(&bäst av allt är ju att du kör org.topp,tror man loosar lite på botten med låg komp,men vinner på topp...tar själv hellre botten vridet,skulle prova med en del % race-soppa med kanske 1-2hg mera ladd,än komp sänka...)skulle tro att man kan räkna med 10+hk/Hg.så 180-190hk utan problem har du...turbo till nästa säsong blir det,jävlart säkert:heh:
Han jag köpte min turbo av hade bänkat sin -12a efter 80mil original till 132hk vilket känns som den vanliga siffran 130-135hk.Hade det vart en 12a så skulle jag sagt att grundeffekten är ca 130, man får räkna bort några hästar med turbogrejorna, då insuget inte alltid blir så optimalt för oladdat.