Polaris Scadinavian "BOOST"

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Slibers egna ställbar då, bra eller anus?
Menar du dessa så ser de exakt ut som de ska och rätt pris också 👍
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nu går den som den ska, nått fruktansvärt vad den går😎 Satt dit en fjäder i stället för wastegate som jag gjorde så fjädertrycket gick att justera. Troligtvis överladdade den med wastegaten och gick i safemod i mappen, därför den gick så surt förra testet. Tyvärr så har mapsensorn till tryckmätaren flippat ur, den visar alla möjliga olika värden så vet tyvärr inte vad den laddar nu. Har mina hemmabyggda serie 11 vikter i som väger 78.5 gr och en 140/330 fjäder. Lite högt tillslag men annars så tycker jag drt funkar bra. Har ett sliber justerbart viktkitt på väg så det går att fin justera sen. Nån som har nått tips på en lätt avläst turbotrycksmätare som inte kostar mer än skotern är värd? 😀 ska försöka hitta en wastegate med lågt öppningstryck oxå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ang tryckmärare så behöver du inte ha någon med minusskala. Och då finns det kanske lite mer att välja på.
Jag föredrar analoga mätare. Men försök hitta någon som har typ max 1 bar eller så, och inte fylld med vätska, blir för seg i kylan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Oj va kul att de börjar funka men jag blir brydd att du har högt tillslag med bara en 140 fjäder io starttryck och blytunga 78,5 gr vikter. Den borde fara iväg på bara 3500v antar jag. Du bör ju ha minst 4500v med så tunga vikter helst 5000v för att den ska va rapp innan turbon laddar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Oj va kul att de börjar funka men jag blir brydd att du har högt tillslag med bara en 140 fjäder io starttryck och blytunga 78,5 gr vikter. Den borde fara iväg på bara 3500v antar jag. Du bör ju ha minst 4500v med så tunga vikter helst 5000v för att den ska va rapp innan turbon laddar.
Det där beror på formen på vikterna, om du kollar en gång extra på dessa. jag körde med en 150 fjäder i starttryck och hade typ 4200 i tillslag har jag för mig. Mycket bättre att ha vikterna utformade på detta vis så slipper man ha så extremt hårda fjädrar som bara går av lättare. Mer än 4500 i tillslag behövs inte för att den ska bli rapp med denna utforming.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det där beror på formen på vikterna, om du kollar en gång extra på dessa. jag körde med en 150 fjäder i starttryck och hade typ 4200 i tillslag har jag för mig. Mycket bättre att ha vikterna utformade på detta vis så slipper man ha så extremt hårda fjädrar som bara går av lättare. Mer än 4500 i tillslag behövs inte för att den ska bli rapp med denna utforming.
Jo men han kör ju dessutom 11 serien 68gr påsvetsade. 11 serien går ju slår till tidigare från start vs 10-68 så den borde som sagt ligga svinlågt i varv med bara 140 starttryck. Eller har han slipat om 11-68 rampens utformning?
Jag kör 10-68 och har 165 -310 fjäder med de ger bara 4200 varv. Sätter jag dit 11-68 sjunker de till 4000-4100v.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jo men han kör ju dessutom 11 serien 68gr påsvetsade. 11 serien går ju slår till tidigare från start vs 10-68 så den borde som sagt ligga svinlågt i varv med bara 140 starttryck. Eller har han slipat om 11-68 rampens utformning?
Jag kör 10-68 och har 165 -310 fjäder med de ger bara 4200 varv. Sätter jag dit 11-68 sjunker de till 4000-4100v.
Det har med vart vikten ligger över centerlinjen i primären, bygger man på med vikt neråt så hamnar det vikt under centerlinjen och då behövs det inte lika hårt starttryck på fjädern, funkar mycket bra på turbomaskiner med tunga vikter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det har med vart vikten ligger över centerlinjen i primären, bygger man på med vikt neråt så hamnar det vikt under centerlinjen och då behövs det inte lika hårt starttryck på fjädern, funkar mycket bra på turbomaskiner med tunga vikter.
Ok de va bra att få reda på då fattar jag. Men jag förstår inte varför man får så lågt starttryck med helt standard 10-68 vikter med 165 i starttryck. En sak jag noterade när jag bytte variator till en fräschare va att starttrycket sjönk från 4400 till 4200v med samma fjäder och vikter de förklarade Hampus här på forat att min gamla varre va nernött i aluminiumet där vikterna stöder emot på kortsida häl, de liksom backas mer från rullen. Rem mot skiva spelet blir större o större ju mer de slits och jag hade kompenserat det genom att shimsa in spelet mer o mer. Rullen börjar då klättra på vikten tidigare så man skulle kunna slipa vikterna medvetet där bak på kortsidan för att kunna köra svagare starttryck eller om man vill ha högre starttryck utan att gå upp i fjädertryck. De dryga är dock att man måste shimsa om korset så inte remspelet blir så stort. Snacka om att man skulle vilja ha ett KN racing justerbart lock men de är för dyrt helt enkelt.
Om man är onödigt rik så köp de här locket https://www.knracing.se/produkt/911-response-variatorlock/
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Blev några mil idag, den höll ihop och jag behövde inte bogseras hem så jag är nöjd. Men visst finns det lite kvar att justera, den största boven är nog att jag inte har en riktig wg på den nu, och att fjädern är för klen så det tjyv öppnar och blir dålig respons. Sen kommer nog ett par riktiga vikter sitta fint så man kan justera riktigt. Men har tagit det lungt med gasandet för jag har ingen koll på vad den laddar då laddtrycksmätaren sagt upp sig. Men det skjuter på fint när man får fäste, tyvärr är det som att åka på betong nu, bara is😟 Om man skulle få för sig att byta turbo, vad föreslår experterna här inne då? Kullagrad är jag med på, men strl osv.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jag vet inte om dom tidiga kpa aggen var det? Tycker inte den snurrar så lätt om man spinner den med fingrarna. Har försökt hittat info om det men hittar inget. Vill få bort oljepumpen och tanken, men då måste det vara kullagrat. Sen har det säkert kommit bättre agg i dag än när dom här kitten gjordes. Turbon jag har känns bra så det är inget behov att byta. Är bara nyfiken på vad man skulle andvänt idag om man skulle slänga ihop ett kitt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Garret 2860rs är väl den mest vanliga för bäst respons men man kan köra 2871 också om man vill plocka ut mer effekt men då påstås de att de blir lite laggigare.Du måste bestämma max laddtryck eller max effekt du siktar på för att kunna bestämma vilken turbo man ska köra. Asker har nog mer koll på vilken turbo som är bäst vs önskad effekt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
En GT2860R A/R 0.86 är ett säkert val, bra respons och laddar tillräckligt högt utan att värma för mycket.
Man kan självklart bygga större och ladda mer men då är det annan soppa som gäller... man vill ju kunna använda grejorna också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Så här tycker jänkarna: https://www.snowest.com/forum/threads/turbo-sizing.278863/

Större agg ger mindre värme och mer effekt på lägre ladd. Responsen ska inte vara nått problem heller.
Usa länken är sedan 2011 och de har hänt mycket sedan dess, turbotillverkarna har fått till flöden och effekltiviteten på själva turbinerna nåt helt otroligt med extremt små agregat numera.Tar man en gt2860 som så flödar den bättre och hettar upp luften mindre än en 2871 för 16 år sedan. Har man råd att köpa en Precision turbo så kan man köra löjligt liten snurra för de är helt oroligt effektiva och snabbspolade.
 
Reactions: Ante79