Polaris Scadinavian "BOOST"

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.087
887
113
Stora Blåsjön
Lite som jag misstänkte då, gör om gör rätt🙂 Nu är den uppstartad, inga läckage eller dylikt. Men satan i gatan vad högt den lät, den ljuddämparen gör inget bra jobb🙂 Kommer bli sjukt jobbigt att åka så känner jag.
Tänkte skriva att den där ljuddämparen låter orimligt högt, men tänkte sen att du får uppleva det själv... :)
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Haha..tack för den upplevelsen🤣 Men hur bygger man en tyst ljuddämpare som inte tar massa effekt då?
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Startade skotern ikväll och lät den stå på tomgång tills den blev varm. Har tomgång på 2400v/min. Trodde den skulle sjunka när den blev varm men icke. Afr värde 13.8 Gasspjället går helt tillbaka. Har inte kollat tps värdet, men det kan väll inte ha ändrats? Kan det vara så att boxen är mappad med andra spridare. Vet inte vad jag har för färg på mina spridare, brukar väll vara märkt på kablaget till spridarna va? Men min färg är grön🤔. Är det inte Gul, blå och röd det finns?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Grön finns inte men även jag har en grön tejp på en spridarkabeln men även en större gul tejp innan de delar sig till två kablar. Du kan läsa på baksidan ecu vilken färg ecu är mappad för, de står på en vit lapp med en massa annan text. Med 13,8 afr ska den inte rusa jag har 14,5-15 afr på tomg och den rusar inte. Jag har snålat ner tomg max som går utan att den stannar vid kallstart för att få ren tomg och så het pipa som möjligt när man står stilla och funderar på spår. Motorn svarar bättre från tomg om man snålar ner max som går. Samma sak med 5-10-20% tps har jag snålat ner till afr 14,7-15,5 för bästa svar och bra soppaförbrukning. Från 40% tps så börjar jag feta på mer o mer.
Undra om turbon snurrar lite så den ger en pissaning övertryck även på tomg för de skulle förklarar hög tomg. Men låt den gärna ligga på 2000v för då blir pipan och turbon varmare av huvudsak är att backen funkar. Runt 2000-2100 varv går gränsen att backen inte går i.Fler fördelar 2000v är att varitorn sliter mindre viktbussningar och glidknappar.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ja jag har oxå tänkt på det där om turbon snurrar på och ger lite tryck, men då borde ju alla som åker turbo ha det här problemet. Kan kanske vara dumpen som inte håller tätt på tomgång så den drar lite tjuvluft där. Ska kolla vad tps står på oxå så den inte står helt åt skogen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.087
887
113
Stora Blåsjön
Börja med att kolla tps värdet.
man får inte förhöjd tomgång av turbon.
Det som är före spjällen påverkar tomgången minimalt.
Dumpen kan du lika gärna skippa, då det bara är en onödig felkälla.
 
Reactions: Ante79

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Har kollar TPS nu. Ställde den 0.7v i grundinställning med vaijern lös och spjällen helt stängda. Ställden sen tomgång till 0.94v. Men den har lika hög tomgång nu. Kan jag bara vrida ner den till typ 1800- 1900 varv utan att göra nått med tps?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Har kollar TPS nu. Ställde den 0.7v i grundinställning med vaijern lös och spjällen helt stängda. Ställden sen tomgång till 0.94v. Men den har lika hög tomgång nu. Kan jag bara vrida ner den till typ 1800- 1900 varv utan att göra nått med tps?
Ja du kan ställa ner tomg åtminstone utan turbo.I mitt fall som har powercommander så måste jag kallibrera tps in pc programet om jag sänker tomg eller höjer den så pc läser från noll tps igen och slår till 100%
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Du tappar backen om tps hamnar utanför 0.94-0.96 när du släppt gasen, du kan lura ecun genom att vrida ner spjällen tills tomgången blir bra sen justera upp tps inom gränsvärden. Men då påverkas hela mappen också både bränsle och tändning
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ok det är så det blir alltså. Då kommer den gått för fett i hela registret om jag tänkt rätt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ok det är så det blir alltså. Då kommer den gått för fett i hela registret om jag tänkt rätt?
Nej den kommer inte gå fetare eller snålare då du har grundinställt tps med stängda spjäll du kan justera tomgångsskruven hur du vill förutom att backen kommer lägga av. D öär bara sänka tomg tills du endera är nöjd med varvtalet eller att backenm lägger av. Jag har för mig backen hängde kvar nerå 0,87 v innan den la av och uppåt i varv runt 2000v innan den la av. På den maskin jag skruvade sist rmk 800 14 så va tomg för hög trots rätt justerad tps. Den låg på 2100v jag tror reedbladen är väck så den får för mycket luft. De gick justera ner tomg till 1950-2000v.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jo men jag menar om jag vrider ner tomgången dit jag vill ha den och sen ställer tps på 0.94v, då borde mappen bli helt fel, eller? Men tomgången var perfekt när jag körde in skotern och börja bulta på turbo grejorna...ska forska vidare på det i helgen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Jo men jag menar om jag vrider ner tomgången dit jag vill ha den och sen ställer tps på 0.94v, då borde mappen bli helt fel, eller? Men tomgången var perfekt när jag körde in skotern och börja bulta på turbo grejorna...ska forska vidare på det i helgen.
Ja om du ställer tillbaka tomg och justerartpd till 0,94v så ändras hela mappen. Sänk bara tomg och skit i volten så blir de rätt i hela registret, sänk tills backen jäklas helt enkelt. Jag bhar gjort tvärom på min pro rmk för de sitter v-force i den som ger togfet tomg så den blir låg. Jag vställde då upp tomg till 2000v och vred tillbaka tps till 0,94v för att backen skulle funka. Därefter har jag kalibrerat in Povcercommander mot det.
 
Reactions: Ante79

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Den drar inte tjuvluft i nippeln du satte i insugsgummit då?
Kan inte svära på att den inte gör det, men med tanke på hur trångt det var att få dit den och gänga in den plus lim så vore det otroligt om den gjorde det. Men ska dubbel kolla det👍
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Gjorde ett fäste för mätarna idag, ett som man snabbt kan vinkla om man vill kunna se dom sittande eller stående.
3062230623



Hade tänkte ut och prova den lite, men så fort man blippar till på gasen så rusar motorn, ligger på 3800-4000 varv och går sakta ner till 2400 varv. Så måste riva av allt igen och kolla om det blev nått fel när jag monterade tillbaka insugsgummit, för tjuvluft drar den nånstans😟
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Sök läckan med motor på tomg och spruta stargas eller annan spray runt insugen så hör du när motorn reagerar.