Polaris Turpro RMK 163" - Gasrädd edition

Status
Stängd för vidare inlägg.

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det var väl dags för en byggtråd nu när börjar ha gjort endel på den.

Konceptet förra säsongen var:
* Silber Turbo - Bullydog & kPa 2863b turbo
* Asker framvagn & frontbåge
* Big's bakbåge
* Fox Float Evol Kashima runtom
* Challanger X3 3" & Avid 3.0 / 7t
* CA Pro BX skidor
* Några liter 100LL :evil:


Förra årets släde:




Så här såg dom interna delarna ut efter den korta säsongen (boggi haveri deluxe)



Kolvarna såg bra ut, men kolvbultarna såg ut att ha levt ett "hett" liv...





2014/2015:
Eftersom alla är så emot skrikburkar så vart det en utav värsta(godaste) sort!



Skämt åsido! Här kommer lite bilder i lite blandad ordning.











För närvarande väntas det in delar:
* Nytt kompressor och turbinhus till turbon. (Har självsmörjande lager liggandes)
* Boggiskenor & Pro-Motion från IceAge
* Variatordelar
* Rördelar, vakuumstation, spridare, sensorer och mätare
* Wastegate & Slutburk


Det som sitter på i skrivande stund:
*RkTek DR kolvar & Topp med 10.2 förbränningsrum. 12.5 förbränningsrum är på ingång utifall att detta blir "katastrof".
* Vipec ECU
* Aeromotive 13301 Bränsletrycksregulator
* VForce 3r reedventiler - Dom nya uppdaterade som sitter i Axys motorn
* Modifierade bränsleretursslang med pressade koppel
* Iridium IX stift
* Z-broz 36" Framvagn & Billet a-armar
* Exit dämpare runtom
 
Reactions: Barre

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Jävligt mycke fina prylar på den där du :cheesy: Tråkigt med kolvbultarna, kan knappast vara vanligt? Hur mycke tänker du ladda med det där bränslet? :) och vad händer med din gamla turbo? till salu?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kolvbultarna kändes väldigt tight och fin och var inget glapp att tala om. Kunde inte heller märka något på nållagrerna, men jag har ju inte mätt upp något så svårt å säga. Inget som tagit skada iaf så det är var då inget å bry sig om.

Den soppan är slut så blir att hämta nytt för iår, förhoppningsvis. Strul med "leverantör" :)
Annars får det bli en toluene bryggd!

Gamla turbokitet har en kompis till mig tagit så vi blir 2st Turpro's i vinter. Kan sluta som total fiasko eller succé. Den som lever får se!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kul bygge men vad ska du med race,,bränsle till om du har så lågt kompförhållande ,,ska du köra högt ladd och ingen intercooler?

Har silber turbo någ typ av självsmörjande lager som inte behöver oljeflöde?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Boost III: Blir det å köra värre bränsle så blir de ju självklart på 12.5 förbränningsrummen. Tror jag börjar med dessa förbränningsrum sedan får man se hur det känns. Då kan man ju köra på vanlig macksoppa med gott samvete iaf.
Kommer inte bli någon intercooler denna säsong men blir nog en tills nästa. Kollar på lite olika lösningar och sneglar lite åt laminova stavar och bygga en vattenkyld ic.

Är inte 100% säker på lagret så ska egentligen inte yttra mig om det. https://www.facebook.com/video.php?v=303334343169622 Där är en selflubed kpa turbo in action på en etec 600.

Kan ärligt talat säga det blir lite av en chansning om detta funkar eller ej. Fungerar det bra så får man väl vara nöjd. Man blir lite av en "testpilot" helt enkelt.

sportsterdanne: Small till vid en klättring och mattan stappade i skenorna. Troligtvis gav vändhjulen vika eller en bult som knäcktes. Var dock ingen smäll som orsaka det så man var väldigt fundersam då det hände. . Men det som gick sönder var skenorna och bakre axel med vändhjul. Resten klarade sig bra.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
avid hjulen.

asker nu när jag har dig på tråden.

Con34 - pin 4 = Lambda
Con34 - pin 29 = Bränsletrycksgivare
Con26 - pin 12 = Map sensor
Con26 - pin 13 = Temp sensor

Detta känns logiskt för mig iaf. Men kanske går sätta dom på några andra också.
Först var tanken att ha magnetventil för laddtryckstyrning på Con34 - pin 18, men blir en liten annan lösning.
Köpte en Innovate SCG-1 med inbyggd laddtryckstyrning och lambda mätare i ett.

Får man fråga t.ex vars du dragit jord från t.ex temp givaren. Står ju att de inte skall jordas i chassi utan direkt till ecu'n så det inte blir störningar. Men står inte riktigt vars man kan jorda dom.
Skarvat in på org tempsensor/tps etc jord?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
avid hjulen.

asker nu när jag har dig på tråden.

Con34 - pin 4 = Lambda
Con34 - pin 29 = Bränsletrycksgivare
Con26 - pin 12 = Map sensor
Con26 - pin 13 = Temp sensor

Detta känns logiskt för mig iaf. Men kanske går sätta dom på några andra också.
Först var tanken att ha magnetventil för laddtryckstyrning på Con34 - pin 18, men blir en liten annan lösning.
Köpte en Innovate SCG-1 med inbyggd laddtryckstyrning och lambda mätare i ett.

Får man fråga t.ex vars du dragit jord från t.ex temp givaren. Står ju att de inte skall jordas i chassi utan direkt till ecu'n så det inte blir störningar. Men står inte riktigt vars man kan jorda dom.
Skarvat in på org tempsensor/tps etc jord?
Tänkte väll att det var med andra drivhjul för men originalhjulen är det i princip omöjligt att köra igenom boggieskenorna då boggieskenorna går förbi hjulen. Antar att du monterat en stabil variant av antistabhjul nu?
ECU grund har du på con26 pin 6, så det är bara att koppla in sig på lämpligt ställe i kabelstammen.
Sen lär du väll ska ha en brytare för dataloggning också?
Nu har jag inte i huvudet vad con36 pinne 29 gör, men jag kopplade min bränsletrycksgivare på gashängsbrytaren men har inte fått den att funka då jag inte verkar få ändra funktionen på denna. Kanske är låst på något sätt då det är en säkerhetsfunktion, har inte pratat med Bryce än om detta.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
asker de var baktill mattan fastnade och gjorde banan av skenorna. Vändhjulen gav vika troligen.
Dom kanske hade fått en smäll innan som jag inte hade märkt av lr något. Bevisen är dom borta iaf så svårt att spekulera i.
Har ju mattan som ej ska behöva antistab hjul/axel. Alltså en med centerdrivning, och då drivhjul med centerdrift.

Tack för tips av jorden. Det underlättade mycket!

Hur har du gjort brytaren för loggning och hur har du kopplat in den?

Con34 Pin 18 & Pin 29 är Aux Inputs. Helt enkelt extra sensorer. Antar du har magnetventil för laddtryckstyrning på någon av dom?

Du har tagit bort gashängsbrytaren och kopplat bränsletrycksgivaren där. Kan nog vara som du säger att den inte går ändra. Kanske t.om beror på att det är en orginal funktion/givare och dom kanske inte går ändra till annan funktion?

Hur har du gjort med mapsensorn och givare som har 3 kablar. För där har du ju "styrström", jord och 0-5v input. Det är väl själva styrströmen som jag är lite fundersam på vars du tagit den.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hur har du gjort med mapsensorn och givare som har 3 kablar. För där har du ju "styrström", jord och 0-5v input. Det är väl själva styrströmen som jag är lite fundersam på vars du tagit den.
Ursäkta att jag bryr mig, men en MAP-sensor har väl en fast matning inkl. jord, och en modulär signal ut? Svårt att få en analog signal från en givare på annat sätt (bortsett från ex. termoelement, eller andra givare med alstrad emk). :)
Dvs (fiktiva värden):
Matning: +12 VDC
GND
Mätvärde: 0-5 VDC
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det var ju det jag menade! Kanske skrev de lite tokigt bara. 0-5v input ska det stå output självklart! :)

Undrar bara om matningen till givaren måste komma från någon kabel till ecun(12v matning) eller om jag kan ta matningsströmen från DC kontakten till MAP och Lambda.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag kollade in kpa turbo och de är bara vanliga kullager men de är keramikade så de går ännu lättare än stål kullager. De kräver lika oljetryck o flöde som vanlig kullagrad turbo.

Jag tycker askers vers på smörjning av turbo är enkel och smart. Du tar extra oljeledningar från org tvåtaktsoljepumpen och drar till turbon och retunerar oljan in i insug kompressorhus på turbo. Då slipper du den bökiga oljetanken under turbo och returoljan smörjer motorn rakt in genom turbo och gasspjällen. Det är en stor fördel för då sprids oljan kanonfint i motorn alla skrymslen och motorn får säkert minst 1% mer olja som extra smörj. Man måste såklart strypa ner oljan till turbo det är nog smart att ta en org oljenippel som sitter på blocket som strypning till turbo för då drar den olja som om det vore en trecylindrig motor.

De är billigt enkelt och viktmässigt en stooor fördel och extra smörjningen är bara en bonus.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Den förra turbon jag hade är som du säger. Dock är denna lite annorlunda byggd då den ska gå helt utan oljesmörjning.
Detta är något dom släppt för denna säsong. Dom hade väl ute det på några officiella testmaskiner förra säsongen bara för att få lite "PR".

Bygger ca 1-1.5cm extra i längd.
Endast uttag för vattenkylning på den sedan en liten "inspektionslucka"

Laddar upp några bilder på den.


 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
Info från mitt elschema;

map sensor:
con 26 pin 24 (5 vdc)
con 26 pin 12 (analog volt 5 map signal)
con 26 pin 6 (ECU ground)

IAT:
con 26 pin 6
con 26 pin 13

AFR:
con 34 pin 4
Chassi ground
12 VDC (12 VDC på variatorskyddet)

Data log knapp:
chassie ground
con 34 pin 5
12 VDC

Boost controler:
12 VDC
con 34 pin 8

extraspridare:
12 VDC con 26 pin 14 (spridare 1)
con 26 pin 1 (spridare 2)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tack mikko
Men har redan fått elschemat från asker. Han hade ett som följde med då han köpte sitt vipec. Det överrensstämde väldigt bra med det jag hade klurat fram hittills!

Förresten varför sätter du inte dina extraspridare på pin 14 & 15? är inte pin1 & 2 orginal spridarna?


---


Det har ju diskuteras mycket kring ämnet om original ventilering av oljebehållaren är nog på pro-ride chassit. Finns mycket matnyttigt info om detta på snowest men tänkte man kunde djupdyka lite i ämnet själv. Så jag tog helt enkelt å sätta kniven i org locket för att verkligen se hur den fungerar!

En stålkula som rör sig runt en pinne. När den stöter i pinnen så öppnar den sig på botten.



Pinnen som ska öppna för ventilering. Till höger är bottendelen som är emot tanken. Skall också sitta en fjäder på långa delen som spänner bottendelen av pinnen emot oljelocket. Det skall också vara en pytteliten o-ring på runt den lilla pinnen (mot tank)



Detta sitter i toppen av locket och har hela tiden fullt "flås" ut/in. 2st hål á 0.5mm diameter = pyttesmå! Samt agerar den styrning till långa delen av pinnen.



För att illustrera funktion så filmade jag lite:
[video=youtube;mtNUTnZJsvo]http://www.youtube.com/watch?v=mtNUTnZJsvo[/video]

[video=youtube;lsxoPFTqO7M]http://www.youtube.com/watch?v=lsxoPFTqO7M[/video]
Kulan ska ju som sagt stöta i pinnen för att öppna upp. Tar i ganska hårt när jag tilta den för att illustrera skråkörning. Pinnen rör sig inte ens vid våldsamma ryck/rörelser.



Summering: Rent spontant känns det som väldigt underdimensionerad ventilering. Dels krävdes det mycket för att få pinnen att röra sig då den är belastad med en fjäder.
Ligger man t.ex och kör på sidan under en längre tid då belastar inte kulan pinnen något.


Körde raka spåret på Hydroscand efter detta. Dom skulle fixa fram en backventil till mellandagarna som passar för ändamålet.
Så det blir att hitta på någon egen lösning med 8mm slang.
Ganska likt paaso racings ventilerade oljelock.
 
A

AssaultRMK

Jag kör också på separat ventilation och fick en markant ökad oljeförbrukning mot bara "uppskruvad pump". Från 2% med pumpen på max till 3,4% med något nerdragen pump. Har dragit ner den ännu mera nu men inte hunnit mäta förbrukningen.
Kör än så länge utan backventil på ventilationsslangen och har hittills kört ett par mil iår utan några som helst spill vid boondockning, har dock inte legat uppochner någon längre stund ännu heller.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Den förra turbon jag hade är som du säger. Dock är denna lite annorlunda byggd då den ska gå helt utan oljesmörjning.
Detta är något dom släppt för denna säsong. Dom hade väl ute det på några officiella testmaskiner förra säsongen bara för att få lite "PR".

Bygger ca 1-1.5cm extra i längd.
Endast uttag för vattenkylning på den.

Jag fick just reda på en snubbe från detta forum som just mont denna nya turbo som ska gå utan oljesmörj KPA 2860 och den skar efter några minuter körning vid endast 5psi !! Vi får hoppas de inte kommit ut för fort så det är ett tillverkningsfel på dem.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
AssaultRMK: Ja då har det ju tydligtvis gått jävligt tungt för oljepumpen att få olja, om det nu helt plötsligt börja gå lätt för den när du satt i mer ventilation!
Satte du nippeln i locket eller behållaren? Vore kul om du kunde fixa en bild på din lösning.
Ska jag fixa en backventil åt dig så du får sätta dit?


Boost III: Tror jag pratat med han också. Antar de inte finns så många här hemmavid som har den turbon!
Ska bli spännande och höra vad som skett med den turbon.

Också pratat med 2st i usa som ej har något med silber lr kpa och göra som fått några mil på sina, och dom är väldigt nöjda. Ingen som skurit än så länge iaf!

Däremot något som kanske är kPa's akilleshäl är deras kvalitetskontroll/slutfinnish på sakerna.
Jag hade nog kunna råka ut för turbohaveri om jag monterat på den turbon jag köpte. Kåporna var inte färdigbearbetade och det var en massa gjutskägg och skägg från borrning som låg nästintill löst i kåporna.

Nu löste dom det väldigt fint och skickade mig 2 nya helt enkelt. Så dom är väldigt tillmötesgående iaf och dom sa att det måste blivit något fel på varför dom hoppat förbi "quality check/final touch".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.